Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 492 ggr
Faxlin
0

Diskutera avel

Får vi diskutera avel här inne? Ja, sjävlklart får vi det. Och vi ska göra det också.
Men att namnge speciella uppfödare vinner ingen på. Varken nya uppfödare eller gamla behöver få skit. De behöver kanske lära sig mer, men inte genom skit.
Valpköpare behöver inte ha vissa uppfödare utpekade som skit eller super. De behöver ha fakta om olika saker så de sedan kan ställa sina egna krav på vad just de söker i sin valp och av sin uppfödare.

Så diskutera gärna uppfödning/avel i allmänhet. Om de olika sakerna. Som till exempel:
Riskteckningar
Kulltäthet
Kullstorlek
Foder till valpar
Uppfostran av valpar
Uppföljning av valpar

Och ja massor med saker finns att diskutera utan att nämna ut specifika uppfödare.
Mvh ÅsaF sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Grodan
0

Har du tagit bort den där tråden som Robinsnel startade? Fanns mellan raderna jättebra inlägg, som jag önskar kunde finnas tillgängligt för alla.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Faxlin
0

#1: Ja på inrådan från andra bakom iFokus så har den tråden tagits bort. Liksom dig tycker jag det är trist att många bra inlägg försvann. Men samtidigt var den inte rumsren i många andra fall. Den har således plockats bort.
Mvh ÅsaF sajtvärd

Audiatur et altera pars

Nettan
0

Tråden kanske finns kvar så att Åsa kan se den? Isåfall kanske du kan plocka ut de bra inläggen gällande riskteckningar och dövhet. MarieB och Falo (kanske fler men minnet sviker) hade skrivit mycket bra och läsvärda saker.

Faxlin
0

#3: Jadå tråden finns kvar så att jag kan se den. Frågan är bara vad jag får tillåtelse att använda av det som skrivits. Jag skulle kunna kopiera in texten i en ny tråd. Men då vill jag först ha klartecken från de som skrivit de olika inläggen. Detta kommer att ta tid, då jag får kopiera in texten skicka ett pm till personen det rör och sedan vänta på svar.
Men jag ska göra så med det jag tycker är bra. Och sådant som jag anser är otroligt bra och viktigt att få fra. Många av inläggen är dessutom bra om man bara modererar bort lite namn. ;-)

Så det kommer. Men hur mycket som kan återges beror på de ursprungliga skrivarnas åsikter om det hela.
Mvh ÅsaF sajtvärd

Audiatur et altera pars

[Falo]
0

#4: det folk redan skrivit själva och lagt ut borde du inte behöva fråga dem om? Självklart bör du därimot fråga den som skrivit om du väljer att redigera dennes inlägg på något vis.

Faxlin
0

#5: Nej jag borde inte behöva fråga. Fast om inlägget kommer i ett annat samanhang än i den ursprungliga tråden. Känns det som om det hör till god ton att fråga innan. Flört
Kommer att pma dig med ska du veta ;-)

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

Ok, nu är jag less. 

Jag förstår nu varför många väljer att inte delta i detta forumet. ÅsaF jag tycker det är mkt tråkigt att en bra diskussion inte kan få fortgå. Jag tycker inte jag gjorde något fel i att nämna ett uppfödarnamn, som jag sagt flera ggr under diskussionens gång, det hade ett syfte. Tyvärr uppfattades visst en del som mkt provocerande. Tråden var väldigt välläst (många intresserade). Att du tystar den diskussionen och tar bort alla inlägg så ingen kan se tycker jag är lågt. Det här forumet har ju så bra möjligheter att vara bra, men tyvärr lider de intressanta diskussionerna av censuren.. Jag ger upp, jag önskar det kunde vara mer än bara ett lallande gull-i gull forum.

Faxlin
0

#7: Jag önskar att detta ska vara mer än ett lallande gull-i gull forum jag med. Min önskan är att det ska vara ett ställe där folk kan få tips och råd då det gäller illrar. Och där man kan diskutera och få fram en massa goda råd som kan hjälpa människor och illrar till ett bättre liv i hop.
Jag önskar också att alla skulle våga skriva utan att vara rädd för påhopp. Nu är det inte så, och något måste göras för att få detta att ta stopp.
Att tråden var välläst beror på att alla vill läsa allt som står i en het tråd. Sedan fanns det dessutom många väldigt bra inlägg i den tråden. Om man bortser från att det namnges illrar och uppfödning vid namn så anser jag att den informativa delen där är väldigt bra.
Nu har jag inte varit den Sajtvärd som censurerat speciellt mycket vilket gör att man kan tolka din mening om detta med censuren på olika sätt.
Atingen att det inte finns några intressanta diskussioner här förrutom din tråd då jag bara censurerat den som det diskuterats i.
Eller att de andra trådarna som jag censurerat borde varit kvar då de var intressanta.
Dessa inlägg i stil med, alla illrar ska flås levande för att kunna bli fina pälsar och sådant.
Men ja, jag vet inte hur man tolkar det. Faktiskt.
Men jag vet att vi inte censurerar i onödan. Om man bara tänker på att inte namnge speciella uppfödare eller illrar så kan du diskutera hur mycket du vill faktiskt. Så länge det håller sig inom ramen för reglerna som gäller alla.
Mvh ÅsaF sajtvärd

Audiatur et altera pars

[Falo]
0

Finns det något förslag på då hur de som är nya i illervärlden ska kunna få hjälp att hitta rätt uppfödare? Visst finns det uppfödartrådar där uppfödare får presentera sig själva men vilken uppfödare skulle skriva ut sina mindre bra sidor i en sådan presentation? Att bara låta uppfödare skriva om sig själva och inte låta någon kommentera deras avel tycker inte jag är något som hjälper illerköpare att hitta den uppfödare som motsvarar deras krav bäst. Istället för att bara se alla kommentarer om en specifik uppfödare som påhopp så borde man kunna lära sig vad illerägare tycker är bra och dåligt så att de har en möjlighet att förbättra sin uppfödning. Jag ser sällan att en uppfödare säger "ja, jag borde nog gjort detta annorlunda, det här är något jag ska tänka på till nästa kull". Känns som att det kanske är dags att fler uppfödare tar till sig de erfarenheter och diskussioner som finns istället för att fortsätta uppfödningen på det vis de alltid gjort. Att det dyker upp allt mer kritik har att göra med att illerägare blir mer medvetna och har tillgång till mer lättåtkomlig fakta.

Ett bra exempel är färgerna. Från början kände man inte till att det kunde skada stammen, detta är något som visat sig efter hand. Det borde inte vara så svårt att då kunna säga. "nu har jag kommit till insikten att vissa teckningar faktiskt kan skada stammen mer om vi fortsätter att avla på dessa, därför väljer jag hädanefter att begränsa min avel till sundare teckningar". Jag tror inte färre skulle tycka om illrar för att de inte fanns i alla regnbågens färger, det är trots allt att de är friska och har illerns underbara personlighet vi borde eftersträva. Att gå ut med att man har haft fel tidigare är inget som någon kommer skratta åt utan tvertom inger det respekt!.

bnoffan
0

Jag tycker det var väldigt dåligt att ta bort hela tråden. Om ni promt var tvugna att ta bort någonting så kunde ni ha tagit bort de inläggen där det fanns "personliga påhopp och förtal" och allt vad man påstod att det fanns. Många har lagt ner en hel del tid på sina inlägg.

domiino
0

vill bara påminna att det inte var åsas beslut om att ta bort tråden utan killarna på iFokus som bestämde sig för att ta bort den. Åsa bestämde att tråden skulle låsas, ja det gjorde hon men det var iFokus som tog bort tråden. Känns lite som att den infon kommit bort. (No offence)

bnoffan
0

Men förslaget att lägga ner den kom väl antagligen någonstans ifrån…

domiino
0

att lägga ner tråden? nja, det har kommit upp och åsa har frågat oss om man skulle lägga ner tråden och så men vi sa nej. Men efter allt som hänt på forumet så har åsa pratat med iFokus killarna som själv gått in, gjort en bedömning och sedan har dom tagit bort tråden.

Faxlin
0

Rättelse: JAG tog bort tråden. Detta efter att jag blivit tillsagd att det bör göras inne från killarna bakom iFokus. Jag hade fortfarande kunnat haft den kvar. Sidan är trotts allt min.
Så där har ni båda rätt på sätt och vis.
Men jag sökte hjälp och det gör jag inte om jag inte känner att jag vill lyssna på dem som ger den sedan.

Audiatur et altera pars

domiino
0

ah okey sorry åsa, jag som missförstått lite =) Ber om ursäkt =))

Faxlin
0

#9: Kan ni inte starta en tråd då där ni inte själva nämner någon uppfödare, men ber de uppfödare som vill ge sig in i en dissikerande diskusion att skriva där. Och har man som uppfödare skrivit där så är det fullt okej att diskutera den uppfödningen fullt ut i tråden. Oavsett vad det gäller färger, sjukdommar, teckningar och sådant. Då har varje uppfödare själv fått bestämt. Gör klart att tråden kan bli obehagligt sanningsenlig och dissikerande av folks uppfödning.
Hur låter det? Då har alla möjlighet att avgöra vad man vill ställa upp på.
Om man inte skriver där, ska man heller inte behöva bli namngedd där heller.
Bara ett förslag på hur man kan gå runt den bestämmelsen kanske. ;-)
Mvh ÅsaF sajtvärd

Audiatur et altera pars

Grodan
0

Jag ifrågasätter inte Åsas beslut att ta bort tråden. Som Sajtvärd skulle jag också välja att göra det om en sådan tråd uppstod på min sajt. Eller så skulle jag modererat den. Vem vet.

Jag tycker gott man kan ha ett gulligull illerforum, det verkar inte finnas något sådant då illerfolket verkar vilja munhuggas och bilda nya föreningar stup i kvarten. Varför kan ni inte bara samsas? Istället för att bråka, lär och informera varandra.

Att hitta uppfödare borde inte vara svårt om det finns en riksförening med uppfödarutbildning och godkännande av seriös uppfödning.

Faxlin
0

#10: Ledsen att du tar det så. Men jag tog det valet efter att jag frågat killarna bakom iFokus om råd och hjälp. De har läst igenom tråden och jag blev rekomenderad att plocka bort den.
Som jag skrivit tidigare kommer jag be om tillåtelse att få publicera en del av det igen i en separat tråd. Då mycket var otroligt välskrivet och dessutom saker som är av jätte stor vikt.
Mvh ÅsaF sajtvärd

Audiatur et altera pars

[Falo]
0

Tack Åsa, ett mycket bra förslag! Jag ska starta en tråd….

Faxlin
0

#19: Super bra. Jag har sett den och läst och skrivit i den. Jag rekomenderar fler att gå in och hålla koll på tråden som heter: *öppen uppfödartråd*
Väl mött där inne för givande diskussioner.

Audiatur et altera pars

LeeLoo
0

När kan man para?

det råder olika råd om när en första parning kan äga rum. När är honan redo, 10-12 månaders ålder? Före eller efter och varför? Hur gör du? Väntar du tills honan är 2 år?

Rekommendationer på hanar, i vilken ålder är de mogna att genomföra en fullgjord parning?
Stacy var ju hela 2 år när hon blev "riktigt" parad första gången. Hon hade ju ett möte vid 1 års ålder också men då blev det inte nått av det men hon kom ur brunst i alla fall.

Sarah
0

Jag har inte sett den här tråden tidigre men blev väldigt upprörd då avelskritik försvann. I en annan tråd har jag kritiserat det och då även ifrågasatt varför trådar där ex Klars blivit kritiserade tas bort men inte där man hoppas på Ixid väldigt mycket mer. Om något borde de som hoppat på henne kastas ut för de personliga påhoppen har jag aldrig sett maken till.

Faxlin
0

#22: Läs svaret i #18.

Audiatur et altera pars

LeeLoo
0

*putt*

Sarah
0

#23 Har de läst trådarna där Ixid blivit påhoppad? Det är inte konekvent att göra som ni gjort utan jag anser att vissa har blivit förfördelade.

Faxlin
0

#25: Ja, det har de.

Audiatur et altera pars

LeeLoo
0

*puttar*

då jag vill att någon svarar på #21

Grodan
0

åh, ni må veta att det är svårt å hänga med i era påhopp etc… jag föreslår att ni struntar i det… Räcka ut tungan

blir ni arga på att folk är okunniga eller gör dumma parningar el dyl så använd den energin till att t ex skriva fakta-artiklar (gjorde jag i många år med råttor - till slut blev det även en bok) *hett tips alltså* Flört

JossanH
0

#28 vad heter den boken?? *nyfiken*

Sajtvärd på Iller.ifokus

[tiiia]
0

#29 "den fantastiska sällskapsråttan" jag tycker att den är helt underbar. äger den inte själv tyvärr, men jag lånade den på biblioteket varje månad så jag har praktiskttaget lästsönder deras exemplar. Flört Vore det inte för dig "grodan" så hade jag aldrig fått upp ögonen ordentligt för råttor Skrattande