Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1566 ggr
strawberry09
0

Nappflaska köps

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill köpa en sån här nappflaska som det var en auktion på tradera och undrar vart man får tag på såna? och om det är någon som säljer såna här inne?

Madde
0

Ska du ha den till dina illrar?

Ett tips:

För illrar och gummi är inte direkt något jag kan rekommendera.

Mina skulle slita sönder det och har man otur så får dem det i sig och får förstoppning.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

UlrikaD
0

För bebisar utan tänder kan det funka, hade en sån till min valpkull som inte fick mjölk.

Men till en vuxen iller så är det precis som Madde säger ganska farligt. Det tar inte många sekunder att slita loss en bit av nappen och svälja.

Och vuxna illrar behöver ju inte nappflaska ändå.

HannaM
0

Sett både på apotek oc hvälsroterade djuraffärer.

sarae
0

veterinärkliniker brukar även ha. små valpar har ofta svårt att få ut något ur flaskan, då man behöver suga ganska så hårt. har själv råkat ut för en valp som slaktade napp på napp när tänderna började komma.

poppopan
0

Tycker inte om den sortens flaska (köpte den sorten till mina källingar, men dom gillade inte den), har själv en hur många matflaskor som helst sedan jag hade källingar. Men dom flaskorna följer med i vällingpaketen om du köper vällingen från Royal Canin. en välling jag rekomenderar även till Iller. Du kan köpa antingen den för käling eller den för hundvalpar, innehållet är det samma men nappflaskan i vällingen för källingar är lite mindre. Gav min "PetAg Nursing Kit" till Christel och hennes illervalpar, men inte hellre hon gillade flaskan. Och jag vet att hon numera köper RC vällingen för källingar till sina valpar när hon behöver det.

Ingegärd//

sarae
0

Jag skulle  inte rekommendera att ge en iller RCs kattvälling. protein och fettinnehållet är för låg, det har även mjölkprotein som första ingrediens. För iller rekommenderas KMR (för kattunge) i kombination med Esbilac (för hundvalp).

Har trotts att jag vet att det inte är bra en gång blivit tvungen att ge RCs mjölkersättning till en illervalp, då jag fick akut slut på det jag använde innan, och inte fick tag på det på ett par dagar. Under dessa dagar blev valpen oerhört dålig i magen, och förlorade en hel del vikt.

Vill man ge ersättning vid tex avvänjning eller för att göra valpröra, och valpen inte är moderslös eller i behov av "ordentlig" ersättning" av annat skäl, rekomenderar jag lactol, om man inte vill gå igenom x-antal burlar av KMR och esbilac som är rätt så dyra

JossanH
0

#6 och kanske det förklarar endel väldigt lättviktade valpar som stödmatats med RCvälling alldeles för länge utan egentlig anledning.. *suck*

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

#7 bland annat. men främsta förklaringen till det är att genom att stödmata valparna under den tid de behöver dia som mest, för att i sin tur stimulera mammans mjölkproduktion till att öka i takt med att de växer och behöver mer mjölk, så blir valparna istället mätta på mjölkersättning som är rent blask i förhållande till vad mammans näringsrika och livsviktiga mjölk är, vilket i sin tur gör att de diar mindre, alltså producerar mamman mindre mjölk, och man får då en enormt undernärd kull. Egentligen så utsätter man faktiskt sina valpar för svält i princip. Stödmata valpar gör man endast i absoluta undantags fall, om mamman inte har mjölk,mamman inte diar dem, mamman dör, får mastit och valparna inte får dia, eller om någon valp får mindre mjölk än de andra valparna. men även där bör man ställa sig själv frågan varför just den valpen är mindre egentligen. så länge vi inte snackar riktigt stora kullar på 12 eller fler valpar så fixar en hona sina valpar, förutsatt att hon har normalt mjölkproduktion. och ja, ju fler eller ju mer valpar/na  diar desstå mer mjölk blir det helt enkelt. Att helt flaska upp en valp är i princip omöjligt.

JossanH
0

#8 låter förnuftigt att börja stödmata flera gånger om dagen i en frisk valpkull- och med dålig näring dessutom!
Att föda upp illrar och inte ha kunskap och hitta på "egna lösningar" kan alltså resultera i att valparna plågas genom dålig näring och mindre mjölk från honan… Man bör iaf ha lite kunskap innan man tar sådanna avgöranden själv. Och innan man börjar med avel.
Tar att det finns dom som är lite insatta i vad dom gör ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus