Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1035 ggr
zippet
0

Illrar i västmanland?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du iller och bor i västmanland så hojta till här, medela gärna om du planerar avel.

Vi bor i Ramnäs och har 3 illrar vid namn Nova, Luna och Mimo-san (Alla är syskon och kommer från "satmaran"). Alla är steriliserade så vi avlar inte. Men vi letar efter en valp(hona) så vi kan börja avla.

å så en liten bild på gänget…

strawberry09
0

Jag bor i västmanland men mina illrar är kastrerade.

JossanH
0

Ett förslag om ni funderar på att starta uppfödning är att istället för att söka efter en "vilken som helst iller" som är okej att avla på söka efter en iller som passar era kriterier för vad ni vill uppnå med er avel.
Leta uppfödare som förväntas få fram valpar som passar det ni söker, ta kontakt och hör er för om det ens är aktuellt att få köpa valp till avel av uppfödaren.

Att avla utan att ha några som helst mål eller kriterier på avelsdjuren gynnar i stort sett aldrig illerstammen. Då parar man utan att ta hänsyn till hälsa, stamtavla eller om avelsdjuren ens passar varandra. man gör det för sitt eget nöjes skull och inte för djuren. Sådanna parningar gör ju självklart större skada i en så liten värld som illerstammen, medans det i kattvärlden inte behöver göra lika stor skada då det finns så många fler individer (självklart ak man ALLTID ha ett mål med sin kull oavsett art).

Man kan nog inte heller räkna med att man ska finna en lämplig avelsiller i närheten av där man bor. Många finner sina avelsdjur i andra änden av Sverige eller rent av utomlands. De uppfödarna vet vad de vill ha och finns det inte att tillgå i Sverige så nöjer dom sig inte med det som inte uppfyller deras krav utan får hämta från utlandet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Glömde nämna att många uppfödare hade svårt att få sålt på sina valpar under 2008 och 2009 så ni måste räkna med att kanske få behålla en hel hög med valpar. Det kan ju bli så många som 13-14 valpar som överlever hela vägen och det kan faktiskt hända att ni sitter med 5-6 valpar (eller fler) som ni inte får sålt på… Allt måste tänkas igenom ordentligt så man inte får en stor chock och står med 5 osålda valpar som kräver mat, uppfostran, stimulering, veterinärsvård och toaträning :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
0

Öhhhm.. Hur tusan har jag missat er!!!!.. Jag bor i Virsbo ;-) Haft två kullar tom. Haha.. Även en parning på satmarans hane men det blev skendräktighet. Planeras ett test till på Milly sedan kastrering. Andra tjejerna ska med kastreras nu snart. Så det är Milly det hänger på om det blir en kull eller ej.

Efter februari försvinner vi till västerås dock. Synd man inte visste det bodde någon med iller så nära. Isf hade man ju lätt kunnat ha lite lekträffar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zippet
0

# 2: Ligger ödeshög i västmanland?

JossanH
0

#5 Nej det gör det inte

EDIT: ändrade mitt svar då det lät drygt.

Sajtvärd på Iller.ifokus