Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 271 ggr
animal-lover
0

Avel

Robinsnel
0

uh?

ViktorMarina
0

haha, det här var den bästa tråden :D jag förstår inte..? :P

sarae
0

nej..ännu ett frågetecken här ;)

Tina-A
0

Hmm..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

domiino
0

que???

illernettan
0

Kan trådskaparen förklara vad som menas…….

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Alwyn
0

Ja för vi blir galna här snart…mer än vanligt då alltså :oD

ViktorMarina
0

HAHAHA, det är lika roligt varje gång jag ser den, den här tråden är bra.. :D

Faxlin
0

#7: Kan vi det? bli galnare alltså?

haha, det som är så komiskt är att vi alla går in här och blir lika fundersam varje gång ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alwyn
0

Ja, jag började fundera på om illern hade nån framavlad missbildning och att meddelandet va som en pik, men det verkar inte så. Hehe

LeeLoo
0

haha, jag blir bara så full i skrattSkrattande

sarae
0

eller bara en förfrågan om det går att avla på suddiga illrar? ;)

Faxlin
0

Ja men kanske vill de ha igång en diskusion om avel. Frågan är väl bara vad? hmm, ska man avla på små valpar? Kan man avla på små valpar? Eller … jag vet inte. ;-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

haha lovar att det här kommer bli den mest interessanta tråd någonsin!

Faxlin
0

Japp, helt utan mening, men välbesökt ;-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

så…nu till min fråga..kan man avla på suddiga illrar?

pyronella
0

det beror ju på hur man ser det? ;)

Faxlin
0

Skrattande

Audiatur et altera pars

sarae
0

ja..men allvarligt här nu..om man parar 2 suddiga illrar blir avkomman skarp eller osynlig???

Faxlin
0

Det beror nog på vad som ligger bakot i generna. Man får kolla lite på tidigare kort för att avgöra detta.
Men chansen för att få 25% skarpa, 25% ostnliga och 50 % suddiga låter inte helt omöjligt ;-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

mmm ja det var nog något sådant jag misstänkte…. något folk bör beakta anser jag…Vad jag har hört så har onsynliga illrar mycket kort livslängd och det är inget man bör föra vidare anser jag…

Faxlin
0

Exakt, det har diskuterats hurvida den osynliga inbillade teckningen kan ha inverkan på dess korta livslängd. Eller om det helt enkelt beror på att folk inte ser dem när de sätter sig på dem.

Audiatur et altera pars

sarae
0

Jag tror främst att det är orsak nummer två..de syns inte. Många har helt enkelt dött av svält då ägaren glömt att de finns och därför ej utfodrat dem ordentligt, för att inte tala om alla som dött den hemska dammsuge döden.

Faxlin
0

haha, japp det är de som sedan hamnar med damsugaren på tippen för att inte ens damsugar reparatörerna hittar felet på den. Och då lukten blivit hemsk kastas damsugaren sedan.
Stackars dessa illrar.
Det gör mig helt övertygad om att man måste välja en skarpt fotad iller om man nu ska använda en suddig i aveln.

Audiatur et altera pars

sarae
0

ja…om man nu ens skall använda suddiga alls i avel. En skarpt fotat iller kan ju vara missvisande, man vet ju inte med säkerhet deras bakgrund nuförtiden, fotot kan ju alltid vara redigerat i photo shop, men det är ju ändå suddigheten från original fotot som försvidare till avkomman.

pyronella
0

# 23: men det problemet hade man ju lätt löst med ett halsband med en pingla?

inser nu att mina föräldrar inte var den bästa genetiska kombinationen, jag blir jämt suddig på foto. det kanske borde stå i mitt födelsebevis? "har miss x-genen, ev. avelspartner bör väljas med omsorg"…

Faxlin
0

Ja visst är det så. Så hur får man då reda på om en iller photo shoppats? Hmm, kan man inte fixa ett tvång på ps märkning i fotografiet. Så man vet med säkerhet att man inte använder de suddiga i aveln. Och så på detta sätt kanske vi helt kan avla bort de osynliga stackarna.

Audiatur et altera pars

sarae
0

ja halsband med pingla är ju onekligen ett bra alternativ…men frågan är hur man får på dem halsbanden? Och hur vet man att de sitter i rätt ände?

Ja någon form av märkning hade ju varit bra…uppenbarligen så är ju suddigheten en genetisk deffekt som #26 säger, och att avla på defekta gener är något man bör undvika och om möjligt sätta stopp för. Ett alternativ kan ju vara att sätta framkallnings förbud på suddiga illrar, men är detta genomfärbart i praktiken? alltid finns det någon som kommer framkalla i smyg …

Faxlin
0

Jag tror det blir svårare och svårare att hålla koll på detta med egenhändig framkallning då var och varannan har en skrivare med photoegenskaper. Så vad gör man?
Märker upp dem med halsband är ju en första sak. Jag har även funderat på om man kan dränka in dem i lim och strö över dem lite kakao för att få en iller som lättare syns. Strössel kan också funka, då kan ju även sådana som vill haMC få detta. Bara blanda de olika strösslena. De som istället vill ha en rosa får sitta och plocka ut de rosa strösslena ur blandat burkar och strö sin iller med.
Frågan är hur man undviker att illern får lim i ögonen och munnen eller att det täpper igen andra vitala delar.

Audiatur et altera pars

pyronella
0

# 28: det kan väl kvitta egentligen, i vilken ände pinglan sitter? man hör ju iaf var den är, och slipper problemet med dammsugaren och det.

kärestan min föreslår att man ska doppa dem i tjära och och rulla dem i fjäder, så har man en hyfsat glamourös iller också. bri nu i blåsig vintertid, tyckte han. fast tjära känns lite brutalt. de kanske skulle gilla sirap bättre?

sarae
0

ja sirap och strössel är ju ett alternativ, men då får vi inte glömma den höga socker halten, vi vill ju inte att alla onsynliga illrar skall få insulinom…då känns tjära och fjädrar nästan som ett bättre alternativ. Möjligtvis kan man mata den med starka magneter, för att sedan fånga in dem med en stor magnet inför damsugning och dylikt. Men jag vet inte om detta funkar i praktiken, de kan ju skita ut magneten å då står man där igen. Nej, vi måste få stopp på aveln av sudd illrarna helt enkelt… så här kan det ju inte få fortsätta! Men man kan ju inte heller kastrera en osynlig iller så där har vi ännu ett problem!

Faxlin
0

Fast då kommer min nästa fråga som följd på Saras kastrat problem. Är en osynlig iller osynlig även på insidan. Eller ser man insidan om man öppnar dem? Men hur vet man att man öppnar på rätt ställe?

Audiatur et altera pars

sarae
0

ja det var ju det där med att öpna på rätt ställe jag klurade på…och hur sjutton vet man att man fått med sig illern till veterinären? om man nu inte vidtagit våra försiktghets åtgärder så som pingla, tjära , fjädrar, strössel etc?

pyronella
0

magneter är en bra idé, då kan man sätta dem på kylskåpet , de hänger ju alltd nedanför det ändå?  man kan också ge dem järnrik kost så de får högt hb?!

jag vet hur man listar ut vilket håll man ska skära på. man kliar den typ var som helst, och då gäspar den. i den ände där den gäspar, där ska du inte skära.

Faxlin
0

haha, fast okej, så har vi klurat ut vad som är fram och bak på den. men upp och ner då. Vore ju trist att försöka kapa kulorna från ryggen ;-)

Audiatur et altera pars

pyronella
0

det hör du på pipen! =D

Flisa
0

haha. riktigt jäkla komiskt dethär :P

animal-lover
0

Så här skulle det vara:

Jag undrar om nån har en snygg mörk viltfärgad avelshane i närheten av Västerås så att jag kan para min albinohona Crazy (ösbys snöflinga).

Jag ber så hemskt mkt om ursäkt, vet inte vad som hände men texten försvann !  Min e-mail: husmusen_norpan@hotmail.com  hör av er !!!

Mvh Denise

Faxlin
0

haha, japp så var mysteriet löst. Vi som hade så roligt medans vi gissade oss fram här :-)

Audiatur et altera pars