Undersökning: fall - rumsren iller!
Hur pass rumsrena skulle ni säga att era illrar är, på en skala från 1-100, och finns det någon som tror sig äga den sällsynta s.k 100% illern? 

det är blandad kompott här hemma. Från 75%- 99,9%
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Norpan och Bus är 99,9%. Amy ca 70%.
Akuthemsillrarna är 95% på tidningspapper.
Sara

Så länge det är rent är dom nära 100 inne. Så fort det börjar bli lite mycket i lådorna så sjunker deras träffsäkerhet. När det inte ligger snö på balkongen har dom också en tendens att bajsa lite var dom tycker att det passar därute.
Denna vecka som varit har jag bara tagits med häpnad varje dag.
Normalt fall är det kanske 75% på hela bunten. Går lite upp och ned beroende på hur snabb jag är att rengöra lådan varje dag. De är lite väl petiga på att det inte bör finnas nått där.
Denna vecka har det varit 5!! olyckor på hela veckan. Jag är så sjukt chockad över mina små.
Vet inte om det beror på att vädret är lite mildare så man har kunnat komma ut varje dag eller om de bara har någon knäpp vecka..haha
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
# 3 Ja, vad är det med balkongen som gör att det är ok att bajsa över allt där?!
Jag har låda där ute men ändå så skiter de överallt och då menar jag även Norpan och Bus som är jätteduktiga inne.
Sara

99.9% är de båda två här hemma. det är bara innanför ytterdörren som är problemet.

100% savida jag inte stadar ladan pa 4 dagar. Sa 99,9% kanske jag borde saga :P
// Amanda

#5 Samma sak som med ytterdörren? Måste bajsa in reviret?

Ni som har 100% illrar, hur många lådor har ni då? En per rum, mer eller mindre?

Jag har bara en lada :) Dock sa bor jag i studentrum sa det ar ingen mega-stor yta vi pratar om.
// Amanda
Mina illrar skulle jag inte kalla är 100%iga på lådan men de är iaf bra nära.
När jag hade alla 3 och dom var friska och krya så kanske det hände en olycka per månad eller nåt.
Just nu bor vi i en lägenhet som är ett halvt hus så att säga. Vi har en boyta på ca 65kvm uppdelat på 2 våningar med 3 rum och kök. Vi har 5 lådor för tillfället. En i köket och en i finrummet på nerevåningen och en i hallen, en i Tvrummet och en i sovrummet på övervåningen.
är även väldigt glad för att mina går även om där är skitiga lådor. Men de är istället känsliga för lådor som är väldigt små.
Kunde inte drömt om bättre illrar. Pegasus har tom satt sig i blomkrukor som stått på golvet om där inte funnits en låda :)
_På bilden ser man lite av lådan som står i hallen.
_
Sajtvärd på Iller.ifokus

Noomi är 100% för hon bajsar alltid i sin låda aldrig hittat bajs efter henne i mitt rum..
Men wilja är 80%
och Bobbo 35%

Vi har sju bajslådor i en tvåa. Dom använder väl inte riktigt alla men tar man bort dom kan man ge sig sjutton på att det är just där det ska bajsas.
Är det rent i lådorna, städat runtom och ingen stress eller behov av att revirmarkera så är det väldigt sällan det hamnar utanför. Nu, med en ny i hemmet (han är toppen på lådan!) så är det lite mer slarev och revirmarkeringar..
Paulina
Simon var 100%

Så om man ska sammansätta det hela för hur man på bästa sätt får en rumsren iller- *Rena lådor *många lådor..
#15 Det här med revirmarkeringar, illrar sprayar väl inte som skunkar, utan gnider ut dofterna på sitt revir istället, eller hur är det? Och jag antar att revirmarkeringarna blir lite varstans och inte bara brevid eller i lådan då?
#17 illrar kissar och ibland lägger små bajskluttar när de revirmarkerar, och det gör de gärna lite här och var :)
Många lådor till en början och mycket beröm och tålamod för att få en rumsren iller. Det lönar sig i långa loppet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har 5 st illrar,
Hugo 100% rumsren
Bernard 70% rumsren en bra dag
Theodore 90 % rumsren om badrumsdörren är stängd. Är badrummet öppet så är han 80% rumsren
Blight 98% rumsren
Drutt 100% rumsren..
Jag har 3st lådor och bor i en tvåa på 48 kv.
egentligen, efter att ha funderat lite så är mina illrar rätt så rumsrena ändå, när de är inomhus. Det stora "problemet" jag har är revirmarkeringen, i princip allihop ägnar sig åt att bajsklutta i princip överallt, vilket är orsaken att jag ägnar en hel del tid åt bajstorkning. Men när de ska göra något ordentligen gör de faktiskt det oftast i lådan
Mycket beror också hur många rum man har gällande hur många lådor man har. När jag bodde i en 2a på 70 kvm hade jag bara 3 lådor till 2 illrar och en katt. Allt beror på hur lägenheten är utformad tycker jag.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Innan vi skaffade Lilly var det nära 100% för Captain Morgans det, idag är det ändå inte så ofta det händer en olycka.. 95% kanske.. Vad gäller Lilly börjar hon äntligen "lära sig" vart lådorna är", men fortfarande en hel del som hamnar utanför.. så ungefär 60%, men ökar för varje dag som går :)
Glömde nämna att han hade 3 lådor o vi bodde i en 3:a

#23 Behöver inte alltid betyda något.. vi har 4 lådor i en 2:a, och ändå inte 100 % från Lillys sida ;p
#24, Nej det har jag heller inte sagt, jag ville bara informera om de ändå.
Jag skulle väl säga att min iller är nästan 100% rumsren. Undantaget är om någon katt har gått på "hennes" låda och skräpat ner, då kan hon sätta sig och kissa bredvid (kanske en eller ett par gånger i månaden).
I sov/illerrummet har jag tre lådor - fast egentligen behövs det bara en. Den ena lådan används endast till att sova och gräva i, de andra två står bredvid varandra. I vardagsrum/kök finns det en låda som katter och iller delar på.
_No way! Yes way!

#25 Förstod det. Menade bara att i vårt fall går det inte att ta bort lådor riktigt än. Captain Morgan går tillbaka av gammal vana och fungerar inte med bestraffning :p Men han börjar bättre sig, så snart kanske man inte behöver låder i varenda hörn :p
#27 Prövat berömma istället för att bestraffa? mkt effektivare.

Bestraffning låter så elakt men jag skulle vilja säga att det är minst lika viktigt att säga ifrån när de gör fel som det är att berömma när de gör rätt.
#29 Jag tycker att det är stor skillnad på bestraffning och tillrättavisning.

#30 jo det tycker jag med, kanske skrev lite luddigt. Menade bara att själva ordet bestraffning låter så elakt men därmed inte sagt att en iller aldrig behöver bestraffas.