Illerfoder
Hej alla Illerägare!
Min fråga: Hur mycket foder går det åt för er i månaden och vilken sort är det då ni använder? Skulle också vilja veta pris på respektive foder.
Så det jag helt enkelt vill få fram är vilket foder som är drygast, bäst och billigast!..(Och med "bäst" menar jag att det innehåller alla saker som ett illerfoder bör innehålla, och självklart i rätt mängd)
Tack på förhand!
Mvh//Annie
Drygast vet jag inte, men i.a.f. bland det bästa och billigaste du kan få tag på i Sverige är Vitalin Ferret.
Det finns hos Hungry ferrets eller hos Amhs Illertorg
Ett annat bra foder är Totally Ferret som du bl.a. kan hitta hos Teba, men det är lite dyrare än Vitalin.
Rätt mängd, tja ,man brukar säga att en iller äter mellan 60-80g per dag. Har inte riktigt koll på det eftersom vi halv-BARF'ar och ger kött parallellt, men här står det i.a.f. alltid torrfoder framme så Bogey kan äta när han vill.
Lånar tråd med en fråga (A)
Tror ni Arken eller Tassar & Morrhår kan ha de i deras butiker?
#2 tyvärr inte. Finns bara de två butiker som bogey nämnt som har vitalin. Totally Ferret finns även det hos mera välsorterade djuraffärer som har mycket iller saker, alternativt att man beställer direkt från Teba. Fodret till iller som finns i de flesta djuraffärer är ofta av kass kvalite, och i längden kommer det oavsett pris att bli dyrare.
När jag gav torrfoder gav jag främst vitalin, testade Totally ferret, JWBs ferretcomplete och orijen bland annat, men jag var mest nöjd med vitalin till mina illrar, och som bonus var det klart billigast. Även om det för mig inte har nån betydelse
#3 Okej tack
Undra om man kan be affären beställa hem bara för mig? xD
Får beställa från nätet då
#2 & #4 det finns ett foder till som är hyfsat och det är ANF ferret. Har din djurbutik ANF övriga sortiment brukar det inte vara nått problem att få dom att ta hem en påse ANF Ferret nästa gång de fyller på sina föråd.
Jag provade det fodret i.o.m att både Silja Zoo och Djurmagazinet härikring för övriga ANF sortiment, men det var det minst uppskattade av fodren och blev alltid kvar sist i skålen så nu kör vi bara Vitalin och Totally Ferret blandat.
Som nödfallsfoder de gånger det har glappat med beställningarna av illerfodren har vi kört med RC Kitten då det nästan alltid går att få tag på.
#5 Tack för tips, ska nog ringa djuraffärerna och fråga dem.
R C Kitten? Är det royal canin du menar? Det vet jag ska finnas där i affärerna :) Har de rätt protin innehål och sånt?
En fråga till medans vi ändå pratar om mat :)
Funderar på köpa ett torrfoder och ge möss minst en gång i veckan och annat kött, kan det bli för mkt av något? Vet att Ägg vitan inte är bra eftersom de bryter ner A vitamin (?)
#6 Ja det är Royal Canin kitten jag menar. Det och Hill's kitten brukar rekommenderas framför flera av illerfodren på marknaden som inte håller måttet.
De illerfoder som brukar rekommenderas finns nämnda i tråden men för att göra det enkelt så får du alla på samma ställe här.
- Vitalin
- Totally Ferret
- James Wellbeloved Ferret Complete (Inte att förväxla med Versele-Laga's Ferret Complete som är ett av de sämre.)
- ANF ferret
Övriga illerfoder bör du undvika då de har ett alldeles för högt kolhydratinnehåll.
Det finns också ett kattfoder som brukar rekommenderas för iller och det är tydligen Orijen.
Om du ger rått kött och/eller fodermöss och har torrfoder stående framme så sköter illern/arna om själva hur mycket det äter så det är inget problem annat än du kan få illaluktande köttgömmor på oväntade ställen.
Undvik äggvita som sagt, men en äggula kan de få en gång i veckan eller så.

Jag kör med royal canin kitten och en 10kg säck räcker 6månader eller mer för mina två illrar men då får dom även lite kött ibland men inte super ofta
Kan inte bestämma vilket foder jag ska använda nu, får se vilket foder som finns i affären och hur bra det är :)
Precis beställt 100möss av en vän allafall xD

#9 ja äter din iller kött är det ju kanon att få tag i slaktresten eller möss och dags gammla kycklingar =)
Jag skulle inte rekommendera hills för ngt ivärlden. Torrfoderet är i form av runda kulor och något mina sätter i halsen på en gång.
Här hemma uppskattas Orijjen, Royal Canin kitten, plus ett nytt foder jag prövat som jag inte kommer ihåg namnet på. hehe..
#11 Oj satt i halsen? Hm, vad har de andra maten för form?

ANF Ferret finns tyvärr inte längre.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Då var det de fodren som jag hade tippat på att de skulle vara populärast!..^^ Men om 10kg royal canin kitten räcker i ett halvår till 2 illrar, så borde ju 10kg rimligtvis räcka ett helt år till en iller? Kan det vara så, och stämmer den drygheten på de andra fodersorterna också tro?
Och föresten, ni som utfodrar er iller med barf, hur mycket pengar behöver ni lägga ut på det på en månad? Antar att det kanske t.o.m kan vara det billigaste alternativet?

Föresten Orijen, är det fortfarande "kitten" som gäller där?
#14 Tyvärr så är som regel bäst före datum bra mycket kortare än 1 år. Även om torrfoder inte blir direkt dåligt så är det synd om illrarna om de får för gammalt foder då vitaminhalten sjunker med tiden.

Jomen precis, så är det! Menade mer symboliskt hur mycket mat som går åt på ett år!:) Självklart så får man köpa i lite mindre portioner om man bara har en iller i så fall. =)
det bästa med vitalin är att det fodert är förpackat i 2kgs förpackningar. Köper man 10 kilo så köper man en kartong med mindre påsar- på så vis blir aldrig fodret dåligt.
köpte en RC kitten 2,5 kg påse till 2 illrar och en katt och den tog slut efter bara ett par-3 veckor. När illern är under året äter dom ofta som hästar! Då går det åt mer. Samma sak under vinterhalvåret.
#15 orijen finns väl bara en sort av vad jag vet? Men det är mycket bra foder!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#18 Låter ju kanon!
Googlade på orijen och hittade en sida där det bl.a. stod bekräftat att Orijen är anpassat för katter i alla åldrar och så stod det också beskrivet vad innehållet består av. Sidan: http://www.sjostadenshundochkatt.se/product.php?id_product=24
Är lite osäker på hur dåligt det är med de fibrer som maten till en viss del består av och hur pass skadligt är det i den mängd som det är i ett sånt här foder? Och äggvitan som är i antar jag att den kanske är i en så liten mängd att det inte skadar alls?
Och bara en sak till; Har för mig att den enda fisk som med säkerhet kan ges till illrar är vit fisk(som inte innehåller thiaminas). Och jag drog då själv slutsatsen om att lax(som finns i orijen) kan innehålla just thiaminas?
Känner mig en aning lite väl"detaljerad" eller vad man ska säga, men vill ju att det ska vara rätt från början…

Puttar …8)
#19 lax är ok att ge, det innehåller faktiskt inte thiaminas ;)
Ja, Orijen är ett foder som onekligen ser bra t på papper, och det är garanterat bättre än många andra foder. Har själv använt det till mina illrar förr, men slutade då just mina inte gick så bra på det. Samt att jag även även blev skeptisk till innehållet av alla de här örterna som finns i fodret. De allra flesta är knappast något en iller behöver. Men som sagt, det är definitivt bättre än de flesta foder, så det är upp till var och en vad man känner att man vill ge. Vad gäller adivinet, så behöver man inte oroa sig då det bryts ner vid upphettningen när man tillverkar fodret.

Fick visst svar på allt där - Tackar!^^
Om man ger BARF skulle jag säga att genomsnitt kilopris brukar hamna på 30-35 kr när man ger en varierad diet. Mina illrar äter i genomsnitt 50g/dygn, ev lite mindre men bättre att räkna i överkant. För en iller blir det då 52:50 kr/mån räknat på 50g/dygn och 35kr/kg. Det tillkommer kanske lite extrakostnader för tillskott som benmjöl, ägg och liknande. Får man tag i hela möss (som är bland det bästa att ge) så blir kostnaden också högre.
Men per iller skulle jag räkna 50-100 kr/mån. Plus lite extra tidsåtgång för dig som ägare för att läsa på, inhandla mat, förpacka och liknande. De stora summorna tjänar du förhoppningsvis på uteblivna veterinärskostnader.
Du kan ju även "halvbarfa" som många gör - ge torrfoder och utöver ge ex kycklingvingar någon gång/vecka för tänderna.
Men hur som helst, ska du ge BARF - se till att inskaffa dig tillräckliga kunskaper så du vet vad du ska ge, vilka mängder, hur ofta osv…
som komplement till jobins inlägg puttar jag upp min egen barf uträkning här hemma :)
På tal om mängder, lovar att jag damsuger upp mer än illrarna äter :P
Paulina

Här damsugs inte myckt foder upp faktiskt. Men det går åt en hel del ändå :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack Jobin för Barf-infot! Är det någon som vet någon bra hemsida med bra information om barf till just iller..? Eller någon precis information om just de näringsämnen som en iller behöver och i vilken typ av mat det går att hitta e.v? Har sett att vissa i stort sett bara ger t.ex möss till sina illrar, men krävs det inte lite mer variation än så?
Blev glad av tanken att min pappas två katter faktiskt i alla fall "halvbarfar", eftersom de är utekatter och drar in möss ideligen…
#27http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b9ca4a94-35c6-43ba-93d9-c1405334c41f
Där är en länk till en gammal barftråd. Inte för att den är helt 100, men kanske en start. Jag kan även rekommendera att du kikar in på barf.ifokus. De har en hel del vettigt skrivet. Sök dig fram, läser du engelska kan du även hitta mycket internationellt.

#28 Va bra!.. Barf.ifokus har jag redan kikat in på en hel del och verkar ju finnas en hel del intressant läsning där!:)
#24 Tack för upp-puttningen!^^