Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 916 ggr
Daenerys
0

Tips på att säkra min säng

Låter kanske lite konstigt men Illern ÄLSKAR mitt rum vilket jag ju är glad över, men det händer att hon väcker mig om nätterna. Plus att jag är livrädd att jag kommer att krossa henne om hon bestämmer sig för att somna bredvid mig eftersom jag är bra dålig på att ligga still.

Någon som har tips på hur jag kan säkra sängen så att hon inte kan komma dit?

Har tänkt på såna barnstaket men dem skulle hon lätt komma igenom. Tror ni det funkar med att spika/limma/häfta hönsnät på insidan av det? Eller kommer hon bara klättra över det?

stänga ut henne ur rummet om nätterna har varit alternativet tills nu men hennes kattlåda och matskålar är i mitt rum nu och jag orkar inte konka in och ut med dom och att flytta de permanent hade tagit lång tid för henne att vänja sig.

Så tips?

Sorry om det postades i fel ställe.

JossanH
0

Nät kommer hon klättra över.

Vill du inte ha henne isängen så kan du köpa stora backar/pallar från IKEA att stapla under sängen så den kommer upp högre, så kanske illern kan få en egen "säng" med filtar och myssaker under din säng.
Annars kan man köpa en sängstomme för våningsäng och såga av benen en bit så den bara blir högre än en vanlig säng.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Jobin
0

Du kan också lära henne att hon inte är välkommen i sängen. Väs och sätt ner henne bara. I början kan det gå åt många upprepningar, illrar är ju rätt envisa, men så småningom lär de sig. Jag sover med mina i rummet nu. Vi busar i sängen på dagen, men så fort jag ligger i sängen vet de att de inte är välkomna och jag får vara i fred på natten.

Aviendha
0

Jag har en valphage för sovalkoven när killen är nere, men annars har jag (omedvetet) kört på samma metod som #2 och jo, det fungerar faktiskt. De är i sängen väldigt ofta, men det är bara att plocka ner dem när man ska ligga där själv. Visst, ibland måste jag plocka ner dem mitt i natten, men det händer väldigt sällan nuförtiden.

Gilla
0

Här har det aldrig varit några problem.
Vi har vår säng/madrass direkt på golvet (orkar inte städa bajs under sängen ;o)
I början har alla varit nyfikna o in under täcket men de har snabbt slutat o förstått att natt så stör man inte när man ilsket puttat ur dem ur sängen ;o)

Hmm…Chaos smartskaftet kommer fortfarande upp i sängen men det är bara mysigt att vakna av att han står på magen o tittar på en.
Gosetrollet :o)

Tror själv att man gör en för stor sak av det genom att förbjuda o stänga ute.
Då blir det mer intressant.
Visst har man vaknat av tokillrar som behagat jaga varandra (läs Chaos, Wille) tvärs över ansiktet mitt i natten men…det hör till ovanligheterna ;o)

Ceciliaolucifer
0

#4 HAHA! Blaj skulle ALDRIG kunna lära sig att ge fn i sängen Skrattande Jag lyfter ner honom minst 20gånger varje natt kl 04:00.

Jag tycker att det är mysig med illrar i sängen :) jag lyfter upp så många jag hittar när jag lägger mig.

Musiken
0

Jag tycker INTE att det ar mysigt med illrar i sangen. Jag har illrar som ar 100% bitfria, men kommer nosen 2 mm under ett tacke sa ska vad helst de hittar tuggas eller krafsas pa! Har vaknat av Nisse som forsoker grava sig in i mina trosor och Lars som nojt tuggar pa mina tar Skrikandes Som tur ar sa kommer de bara upp 3-4 ganger/natt och det kan jag leva med de natter jag later dem sova inomhus :)

Ceciliaolucifer
0

#6 Här är det stor skillnad om jag lyfter upp dom och nattar dom, än när dom kommer själva Glad

Sover dom med mig så kilar dom ner när dom vaknar och behöver gå på lådan. Då vill dom aldrig busa eller så.

Kommer dom upp själva så är det ofta djävulskap, hehe..

Blight kommer när han vill ha mat och resten när dom vill busa och ha uppmärksamhet.

UlrikaD
0

Kan tyvärr inte ge några bra råd alls, själv skulle jag nog vakna helt förskräckt om jag inte hade någon iller som sov  i knävecket, på ansiktet eller inkilad bakom ryggen tror jag.Flört

JossanH
0

Jag försöker ju också få mina att sova med mig i sängen. Nu händer det att de gör det för jag har ett så skönt överkast som de sover under :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Musiken
0

Ooooh, idag fick jag sova HELA natten utan bit i tarna, krafs i trosorna eller nafs i knavecket!!

Och som gradden pa moset sa vackte Lars mig med……………………. EN PUSS!!! FörvånadSkrattandeKyss

Anothername
0

Ett tips är ju att köpa 30 cm höga ben på ikea. Det hade jag och sambon på våran förra säng.

Nu är inte våran iller välkommen i våran rum då det fungerar som förvaringsrum och är rätt att han ska välta ned något och få det på sig så det är avgränsat område.

Men som sagt köp sånna ben på ikea då kommer han absolut inte komma upp.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Ceciliaolucifer
0

#11 Euhm. Mina illrar tar sig lätt upp för min säng som är 61 cm hög ;) så illrar kan absolut ta sig upp skulle jag nog säga istället..

Saga85
0

Maja är ju mest som ett marsvin som har svårt att ta sig upp till platser som är mer än 1-2 dm högt, men i sängen kommer hon upp. Det är ju bara att klämma upp sig mellan väggen och sängen. En högre sängramskant kanske skulle funka, så att de inte får grepp? Som man hade som liten för att förhindra att man rullade ur sängen. Spånskivor mellan säng och vägg, och en högre kant längs den fria sidan?

Satmaran
0

Allt är ganska enkelt om du lär din valp från början. Ett bett=fös ur sängen. Valpen lär sig ganska snabbt att han/hon får inte vara med om man använder tänderna. Visst är det tufft och kan ta många dygn att få rätt på beteendet, men man måste var beredd på att det tar tid att fostra en iller. Det är inte säkert att man får den exakt dit man vill, men om man är villig att kompromissa, så är man kanske en värdig illermatte/husse.