Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 959 ggr
[MissCaandy]
0

Ronja & Nala - Busiga små älsklingar!

Nu har vi haft våra illrar några få veckor. Vi har verkligen fallt för dom! Men OJ vad Nala är dålig på att gå på låda.

Och jag fattar inte hur dom orkar busa helahela tiden! Busar dom inte med oss så busar dom med varandra. Annars sover dom.

Deras favoritställe är under soffan och Ronjas favoritgossedjur är en hund som är minst lika stor som hon. Hon kämpar hela dagarna med att få in den under soffan. Om man lägger den i ett skåp som är öppet så ligger den halvt indragen under soffan igen! Hon kan rota bland alla leksaker i skåpet bara för att få fram just den :D

Nala älskar att sova i famnen. Så himla mysig!

Jag tog ut Nala i snön i koppel. Hon hatade selen och ville bara upp på mitt ben. Tillslut strejkade hon och la sig mitt på backen och vägrade resa sig.

Hur mycket ska illrar väga när dom är 4-5 år?

[MissCaandy]
0

Och jag måste erkänna att illrarna är det bästa som hänt mig :D

Aviendha
0

Vad kul att höra! :) Hahaha, Nalas hund låter precis som Phoenix nalle, han har den med sig där han sover, och den är större än vad han är ;)

Vikten på illrar har inget att göra med åldern (i princip). Illrar är olika stora helt enkelt, det enda man kan avgöra om de är för stora eller för små på är ju att känna på deras kropp. Man ska ju kunna känna revben och så på en iller, men man ska inte skära sig på benen över axlarna exempelvis. En uppsvälld buk kan bero på förstorad mjälte eller annat trist.

Ett exempel på vikter: Aviendha väger runt 600g. Det har hon gjort ända sedan hon växte färdigt och hon är 3,5. Phoenix däremot håller stadiga 1300g i snitt. Sen finns det hanar som är både mindre och större än Phoenix, och många illerhonor som är större än Aviendha. Mina är i normalt hull, att Avi väger så lite beror på att hela hon är liten. Hade hon vägt mer hade hon sett fel ut, för mycket vikt för kroppsstorleken.

Bogey
0

Bogey är en hane på 1,5år och sommarvikten i somras, som var första sommaren som fullvuxen, låg alldeles under 1300g.

Förra vintern vägde han strax under 1700g men denna vintern måste han kännt att den skulle bli riktigt kall för sist vi vägde honom i mellandagarna så vägde han nästan 1800g. En riktig liten tjockis m.a.o

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är stor skillnad på kropp och kropp. Pegasus har väk, sedan han kastrerades, alltid legat runt 1,5 kg. Han är nu 5,5 år och väger 1,4kg. däremot har han ändrat kroppsbyggnad något enormt. Han har en ganska så stor mage men känns ganska tunn över ryggrad och skuldror. Han har tappat mycket muskler på dessa ställen. Min första iller som blev 6,5 år låg alltid runt 1kg. Han kändes väldigt tunn och fick aldrig någonsin en stor mage. Men han hade en helt annan typ av kroppsbyggnad och för en otränad hand så trodde folk förstås att han var smal redan som 3åring. det var han inte, han hade bara en tunnare kroppsbyggnad än dom andra.

Jag lägger upp en bild där du kan se vilken skillnad det var på Dexters och pegasus kroppsbyggnader. Du ser att Dexter varit en tunnis i många år medan Pegasus har varit betydligt mer stabbig än genom hela sitt liv.

Sajtvärd på Iller.ifokus