Hjälp vargarna!!
Skriv på för vargarna medans vi fortfarande har några kvar.

Påskrivet!
Var så sorgsen när jag såg dessa fina djur slaktade och döda liggande i snön. Glada jägare, stolta över sina byten, slog rep om deras ben och drog dem efter sig till bilarna :( Så respektlöst och ovärdigt!!!
Jag brukar inte lägga mig i den "vanliga" jakten på rådjur och älg, men detta var riktigt lågt! Vargstammen är ju så liten att vi verkligen måste värna om den.
Kan det ligga prestige i det hela? Är de mer män om de skjutit ett rovdjur?
Tyvärr, så är jakt även en rikemanssport och många "höga herrar" kan påverka vad som får och skall skjutas. De har ju för tusan självaste Knugen i spetsen.
R.I.P alla vackra, goa och intelligenta vargar som kallblodigt mördades av dessa patetiska gubbar som borde hitta andra sätt att bevisa sin manlighet på.

Jakten startas ju för att vargarna kommer för nära oss människor och blir för tama. tyvärr kommer dom nog behöve skjuta kullen som vi har på berget ovanför oxå för dom har börjat ränna extremnt mycket på våra ägor =(

De säger att de gör det för att få plats för vargar med nytt blod för att bli av med inavlen. Vilka idioter, det kanske var de ryska vargarna de sköt. Vilket jävla sätt att lösa ett problem :( Idioter.

Vad jag inte forstar ar varfor de inte flyttar pa vargarna istallet for att skjuta dem? Hur ska det hjalpa mot aveln om de minskar utbudet? Det var val inte alls lange sedan vargen var utrotningshotad? Och att vargen ranner pa agor ar ju sjalvklart, nanstans maste de ju ga.
Skjuts flockledarna sa skapar det ju oro i flocken ocksa, vilket gor att de soker sig narmare manniskor da det ar lattare for dem att skaffa foda.
// Amanda

Så…påskrivet
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om jakt överhuvudtaget.
Jag tror att naturen sköter underhåll av djuren på egen hand men det kan innebära ett lidande om de exempelvis dör av svält för att maten inte räcker till.
Vargjakten är jag inte så insatt i men jag tycker det är fel att döda djuren för att det är bekvämast för oss människor. Sen att folk blir upphetsade av det och känner sig "manliga" eller vad nu de kvinnor känner sig som jagar, är bara äckligt. Tycker vi människor borde ha kommit så pass långt från grottiden.
Sara
Lite intressant läsning om vargjakten i Dalarnas tidningar.
Påskrivet!

Nej de har inte ens en plan för att flytta in dem ännu. Men, det var den officiella anledningen, att skjuta några inavlade för att få in nytt blod eftersom antalet i sverige inte ska övergå 210…
Ja, jisses- vad ska man säga!?
Såg för en tid sedan ett program på TV om just detta "problem" med vargar som kom för nära människor… Det handlade framförallt om en varg och hur en grupp människor gjorde allt för att den inte skulle dödas. De ordnade med flytt av vargen för att sedan upptäcka att ett antal jägare ur den by som vargen hade "stört" lockade tillbaka den för att få tillåtelse att skjuta vargen…
Rent ut sagt barbariskt! Är blodtörsten så enorm hos vissa människor att de gör vad som helst för att få döda? För mig är det obegripligt….
Sajtvärd på Iller.ifokus

#6 Jo men varken vi eller våra grannar som är barnfamiljer vill ju ha en varg gående på gårdsplan mitt på dagen då barnen är ute och leker. men som sagt har inget beslut tages om dessa vargar som går hos oss, men jag hoppas dom istället fångar in och flyttar på dom.
#12 det var verkligen sinnessjukt, det finns ju tyvärr idioter till allt
har självklart skrivit på. Vargen är ett utrotningshotat djur… vi har ca 220 stycken i sverige.. och då anser vi det bra att börja skjuta av dem? Dummaste var väl att de sa att de skulle skjuta dem som var sjuka i hjärt och njurfel tex. Men när de frågades om hur d evisste att de var dem de sköt, konstaterades att "jamen, det undersöker vi ju efter att vi har skjutit dem". Begåvat. Och vi ska sträva för biologisk mångfald? Grattis

Vargen är inte utrotningshotad… den finns bara inte i sverige i samma utsträckning. Tro nu inte att jag försvarar jakten, jag hatar det, men tanken är att få in nytt blod i sverige då man inte vill höja antalet vargar, men ändå få en friskare stam. Nu ska de låta 25 vargar komma in från öst med nytt blod. De områden där det finns varg med ryskt blod har varit fredade.
#15 den är hotad i sverige, inte i övriga länder ;) Yes, jag vet att de ska få in nytt blod, men risken föreligger ju att de skjuter av även dessa "nya vargar".

Många försvarar ju vargjakten med att de vill inte ha in varg i bostadsområden osv.
Är de ryska vargarna mer "väluppfostrade"? Eller har de tränat dem på något speciellt sätt då så de stannar i skogen?
#17 klicker tränade såklart :P

#17 vare sig det är svenska, ryska eller tailändska vargar vill jag inte ha dom på bron. Visst får dom vara i skogen bakom vårat hus men inte på precis utenför bron mitt på dagarna. =)
Själv är jag oerhört glad att ha två eller fler vargrevir med föryngring nära inpå. Det är människor själva som ständigt skapar sina konflikter med djur och natur.

Varg-putt!
#19 hmm jag vill faktiskt inte ha folk framför mitt hus heller, eller ute på vägen när jag kör, eller i min trädgård, men det betyder inte att jag får ta fram geväret och skjuta dem för det ;)
det är VI som inkräktar på djurens revir, mer och mer för varje dag som går. är det moralsikt försvarbart att ha i hjäl djur bara för att de är i vägen för oss?
Finns utmärkta stängsel för tamboskap och utmärkta försäkringar för jägare som behöver hundar som "arbetsredskap".
Isf borde ju lo skjutas av…suck…dom river många många fler renar än vargen tamboskap. Jägarna vill bara ha sin jävla älg för sig själva, helt säker på det…suck
Förr i tiden var inte medeljägarens jakthund mycket mer än ett arbetsredskap. Nu har arbetsredskapet blivit mer och mer familjens kelgris och detta har, kan jag tänka mig, gjort det hela mer emotionellt när vargar tar hunden. Tror det var mer "accepterat" förr…och dagens jägare bör tvinga sig till att tänka lite mer åt det hållet…och ha bra försäkring på sina arbetskamrater!
Det hade ju varit strålande om dom kunde förflytta säg 25 djur från sverige som får "byta" plats med 25 djur från ryssland typ. Men jag befarar att de inte är sååå enkelt. Trots det tycker jag att dom borde anstränga sig.
Dom skulle få ta typ en eller två hela familjegrupper och se till att förflytta dom till ett ställe där det finns "ledigt" revir. Att bara omplacera obesläktade vargar skulle bara vara djurplågeri, det är bara besläktade vargar som ingår i en "flock". Men, fortfarande är det inte helt omöjligt att genomföra, bara kankse lite svårare. visst detta skulle ta mycket längre tid, kosta mer, osv…men vi har ju faktiskt tid…och pengar…och genetik!

#22 nej som sagt för mig får dom vara på våran gård men när dom kommer till bron mitt på dagen när man är ute och leker är nog dom lite för tama för min smak och för att jag ska kunna lämna min son ute och leka. det är nog svårt att förstå om man själv inte har barn. Illrarna kommer heller inte få vara i sin uthängnad sedan på nätterna pågrund av all björn,lo och varg vi har här.

Jag har skrivit på.
har givitvis oxå skrivit på…

Seriös och strukturerad grupp på Facebook för att bevara vargarna.
Medarbetare på sajten irishcob