Gnagare och iller
Finns det någon här som har vågat låta sina illrar hälsa på sina gnagare?
Just nu har jag himla problem att få tid till både illrarna och råttorna. Illrarna kräver så mycket tid så att råttorna får knappt vara ute alls. Eftersom illrarna sover under soffan så får jag inte tag i dom och vågar då inte släppa ut råttorna. Tänk om illrarna vaknar.
Några tips kanske?
Hur gör ni som har både illrar och t.ex. råttor?

tror folk brukar ha dom i separata rum, Kan du kanske gå in med råttorna i ett annat rum och släppa ut dom så att dom får springa av sig en stund?
Ja det borde väll vara smartast? avgränsa så illarna är i tex vardagsrummet och råttorna i sovrummet/hallen eller likande. Då får ju båda springa fritt som dom vill.
I think more things before breakfast than people think all day 

Finns inget som heter: vågar låta illrar träffa gnagare. Det är bara dumt.
En iller är ett rovdjur och även om just detta rovdjuret enbart äter torrfoder så har de instinkter. Än så länge så vet inte riktigt illern vad den ska göra, men att sätta en råtta framför nosen på den blir ju bara som en uppmuntran: titta, käk!
Jag föder upp chinchillor och guldhamstrar. Har även möss och gerbiler hemma. Dessa bor i eget rum, dit illrarna aldrig någonsin får vistas. Skulle aldrig någonsin ta chansen att det hände någonting.
Även ifall illern inte skulle klara av att ha ihjäl djuret pga ovana t.ex så kan den skada eller skrämma ihjäl. Och det är ju inte illerns fel utan den går ju enbart på sina instinker.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är nog inte ofta det går så här bra.
Håller med ulrikaD. Bara onödigt att chansa. så ha dom i separata rum :)
I think more things before breakfast than people think all day 
Visst finns det lyckade försök att introducera iller med gnagare men jag skulle aldrig någonsin chansa. Det räckte gott med att ha 2 råttor hemma för omplacering i någon vecka. Illrarna var som galna efter buren trots att dom inte kom åt den så ville dom mer än gärna hänga i benen så fort man gick förbi.
Min ena iller attakerade även en av mina kaniner en gång… Idiotiskt misstag från min sida som promenerade iller i mina föräldrars trädgård där kaninburarna står. Just denna kanin är även väldigt revirhävdande. Så där det bara var en smal gång att gå vid buren var jag ouppmärksam en sekund och samtidigt som illern flög efter kaninen så försvarade kaninen sitt hem. Så genom gallret bet sig ändå illern fast i några sekunder som kändes som en evighet. Så fort kan det gå! Allt slutade lyckligtvis väl då kaninen bara fick ett litet ytligt sår vid nosen- det hade kunnat gå betydligt värre!
Jag har för längesedan gett upp tanken på att ha ett öppet hem med tex både råttor och iller. Jag har gjort mina val utefter djurens eget bästa och nu när jag har iller ser jag inget syfte i att även skaffa råttor då det skulle betyda avspärrad yta och denna rädsla för misstag, och det vill inte jag ha.
Hade jag varit dig hade jag sett till att alla illrarna var i ett eget rum och sov så råttorna säkert kunde vistas utanför buren. låt dom aldrig komma åt att triggas.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag skulle aldrig någonsin våga chansa att låta mina illrar komma i närheten av mina möss. Således inte av råttor heller om jag haft sådana. Att chansa är som de andra säger bara dumt. Se till att separera dem i olika rum.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag skulle aldrig chansa.
Jag har en kanin som bor på övervåningen o även om illrarna visst inte bryr sig om henne (hon satt i sin bur vid tillfället)då de varit med upp någon gång så finns rovdjuren i dem.
Tog o kammade loss en massa vinterpäls på henne när hon fällde.
Mötte Marwin i trappan ner med tussen i handen o tänkte väl inte utan han fick lukta (BIG MISSTAKE)
Kan säga att det sa SMACK o han hade hela munnen full av hår.
O han är den av mina illrar som minst visar intresse av varken pinkisar eller möss när det erbjuds.
Rovdjuren finns därinne även om det inte märks.

Love hälsade på min lilla egensinniga dvärghamster Elsa genom burgallret när han var valp. Elsa visade genast att det var hennes bur! Love gick aldrig mer i närheten av Elsas bur och jag fick ha dem i separata rum för Love blev jätterädd för henne! Elsa var i och för sig ända intill sin död en mycket bestämd dam, men det är nog inte så bra att ha illrar och gnagare i samma rum, inte ens om gnagaren sitter i bur…
#4 Det är ju en ung iller, och jag tycker inte råttan ser så glad ut xD Ser ut som råttan attackerar illern

#10 bättre det än tvärtom =)
Kollade vidare på andra klipp och fick se en iller leka med en råtta till döds. Uäk, klarar inte av att se sånt >< !
Jag hade inte tänkt låtit dom träffas, ville bara höra om någon hade vågat och ville höra hur det gått.

När jag fick flytta hem till mamma och pappa under en period så hade jag hamstrar och min ena iller tjej. (och ormar) jag och mina djur fick ett rum att klämma in oss i. Lyssa var inte intresserad utav hamstrarna i sej. men hon råkade ha ner hamster buren från hyllan en gång. men dte var mest för att "den stod ivägen där hon ville passera".
flyttade sen till lägenhet och skaffade kanin. Lyssa var väldigt nyfiken på kaninen, och tvärtom. dom fick hälsa genom gallret, och det var lycka från båda håll. men jag lät kaninen vara lös i ett eget rum.