hjälp?
Hej .
Jag är ny på sajten och funderar på att skaffa en iller, har försökta samla information i ca 2 år nu då jag aldrig haft en egen iller. Någon som har nå bra boktips?
Jag läste att man kan ha sin iller lös hemma, jag vill att den ska kunna gå runt som den vill. Men hur funkar det för er om ni tex åker till jobbet och den är ensam i några timmar? Ska man då ha en bur endå? Min kompis hade det, men jag vill inte.. Hur gör ni?
Tack för svar
Man KAN inte bara ha illern lös i hemmet utan man SKA ha iller lös. eller ja en bur på minst 5 kvm ska den ha å röra sig på.
Min iller får springa ut å in ur buren som den vill förutom när vi sover eller inte är hemme, eller när vi har gäster som inte är lika förtjusta i en liten iller runt föttterna, Men då har vi en stor inhängnad till honom som har får springa i så han blir aldrig instäng i en liten bur som är olagligt.
Vi har som sagt en bur dock står den ALLTID öppen, där inne har han sitt sovhus och matskål och vattenskål. Men så har vi gjort en "hage" av spånskivor som är 60 cm höga med en liten "dörr" i som vi kan öppna och stänga men den står också öppen nästan hela tiden så fort vi är hemme :)
Har även avgränsat till sovrummet och köket då vi har hunnit illersäkra där inne än (bara haft honom i 2 månader och vi flyttade precis in några dagar innan vi hämtade honom)
I think more things before breakfast than people think all day 
Man ser till att illersäkra hela bostaden så finns de inga anledningar att stänga in dom.
Dom klarar att vara ensamma hemma men om man är iväg mellan 8-9 tim per dag så bör man skaffa en kompis så dom har varandra.
Boktips har jag inga, men bla. här inne kan man läsa på om hur mycket som helst.
Har tyvärr inge bra boktips.
Enligt lag får en iller vistas på en yta som är minst 5 kvm. Det är dock många som låter dem få tillgång till hela huset/lägenheten med kanske vissa avspärrningar. Dygnet runt.
Illersäkra huset/lägenheten. Ev. spärra av vissa områden och se till så att illern har något att göra under tiden den blir lämnad ensam.
De böcker som finns på svenska är det nästan så jag skulle vilja be dig glömma att du läst ;) Det finns krasst sett ingen bra bok på svenska om iller, de innehåller ofta rakt av felaktig information och gammal info.
Här på sajten finner du en hel del artiklar som kan vara en bra början att läsa. Sen vill jag slå ett slag för boken "Ferret for dummies", den är på engelska iofs och vissa saker stämmer inte med sättet vi håller våra illrar på men generellt sett är det en bra och lätt bok, kostar inte mycket heller på ex. adlibris.se heller, 120kr ca?
Paulina

Åhh jag är så dålig på engelska men jag ska försöka :) Tack för alla tips :)

Annars så är ju det här forumet kanon om man inte vill/kan/tycker det är svårt att läsa böcker. Här finns otroligt många kunniga och hjälpsamma illerägare som svarar på frågor och hjälper till på alla sätt det kan 
Ja jag har fått så mycket hjälp genom folk här på forumet. hade nog gett upp min lilla krabbat om inte ni funnits :D
I think more things before breakfast than people think all day 

yees forumet är kanon :)