Aura omplaceras
Efter mycket diskussion här hemma så har jag nu kommit fram till att omplacera Aura. Detta är absolut inget akut. Så dyker inte rätt hem upp, då blir hon kvar här hos mej.
Anledningen till varför Aura ska få flytta är att min sambo inte alls kommer överens med henne. Och Aura tar allt mitt tålamod med illrar, så jag börjar tröttna på dom alla nu börjar jag märka. Och det vill jag absolut inte ska hända.
Aura är en liten albino tjej på drygt 800g, född 15/7-07 i Sjöbo.
Hon är väldigt fin i pälsen, och är inte gul. Aura är fullt frisk vad jag vet om.
Hon är kastrerad vid 1års ålder, och vaccinerad i våras. Hon är försäkrad hos Agria. Det finns papper på allt detta med exakta datum. Försäkringen skrivs över på nya ägaren.
Aura är en väldigt speciell tjej. Hon har temperament så det heter duga. Hon går inte fram för att bita i fötter och liknande, men hon visar väldigt tydligt om hon inte tycker om något genom att bitas hårt. Jag har tränat en hel del med detta, och fått det bättre. Men det är fortfarande jobb kvar.
När hon är trött går det jätte bra att kela och pyssla med henne. Men man måste vara på sin vakt så man inte får sej något bett om hon helt plötsligt tröttnar eller blir skrämd.
Gissar på att hon kan ha nersatt hörsel, för hon är väldigt lättskrämd, och har ett typiskt sånt beteende.
Hon går perfekt ihop med mina andra tre illrar. Men hon tycker att hon är väldigt högt upp i rang, så hon är lite svår att få in i en grupp. Men det går med mycket tålamod och en hel del bråk.
Att klippa klorna på henne går utan problem med hjälp utav vetegroddsolja.
Låda…. ja…. hon vet till 180% vad en bajslåda ska användas till. Sen är ju frågan om hon känner för att sätta stjärten på rätt plats när det är dax.
Aura är väldigt osäker och otrygg i sej själv och omgivningen. Det är mycket därför hon har sånt temperament som hon har och därför hon missar lådan. Men mycket jobb och tålamod kan göra henne till en väldigt mysig tjej.
Hon har bott hos mej sen i våras, och jag har kämpat en del med henne. Jag har märkt en väldigt tydlig skillnad på henne. Har använt mej av metoden med att ignorera henne. Låter henne ta allt i sin egna takt… Om man skäller på henne, då har man gått bakåt 10 steg i utveckligen. Så dom tillfällena hon biter eller missar lådan, låtsas jag som ingenting. Men berömmer väldigt mycket när det blir rätt. Och det är denna metod som har fungerat. (har även testat med time out bur, ta i nack skinnet, använda rösten och vattenspruta.)
Jag vill ha 1000kr för Aura, och då får man med en Hagen sele, hennes filt och alla papper om vaccinering m.m.
Pengarna är absolut inte det viktigaste, utan det är rätt hem som gäller. Men jag anser att om man inte har råd att lägga 1000kr för en frisk och ung iller, då har man nog tyvärr inte tänk igenom sitt köp tillräckligt.
Känns jätte jobbigt att lägga in denna tråd. Men som jag skrev tidigare, dyker inte rätt hem upp, då blir hon kvar hos mej. Och det är inte akut.
Jag och illrara finns i Sundbyberg, Stockholm. och du som köpare ska ha möjlighet att komma hit och hälsa på innan du eventuellt får ta hem Aura.
Om det inte skulel funka i det nya hemmet så vill jag att hon ska komma tillbaka till mej. Då jag är hennes tredje hem redan, så vill jag inte att hon ska behöva flytta runt.
Du måste vara illervan för att få ta över Aura!
070-172 45 74
Vad tråkigt.
Men, är det inte lite mycket med 1000:- för en iller som bits och är jätteosäker? Bara en personlig åsikt, du gör ju som du själv vill.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vad tråkigt, hoppas hon hittar ett bra hem

Hoppas att hon hittar det rätta hemmet.
Jag vill bara inflika en sak. Nu när du har haft henne såpass länge och det är såpass här trygg hon har blivit på den tiden, och inte mer. Då är risken väldigt stor att hon går tillbaka till noll hos den nya ägaren och den får börja om helt från början. Så att den nya ägaren verkligen inser ansvaret att ta hand om en sådan här tjej så att hon inte måste flytta om några månader igen. Det skulle vara förödande för henne att fortsätta att flytta runt. Hon behöver en trygg plats att bli säker på.

#3 Jo, det är det jag vet om….. Och det var det som hände när hon kom till mej. men hon har ändå visat att det går att få henne bättre. men det är som sagt en hel del jobb.
#1 jag anser att det är en rimlig summa, med tanke på att hon är en trevlig och snäll iller. man måste bara ha tålamod och tid för henne. och har man inte pengar för att köpa en iller, då borde man kanske inte ha iller enligt mej.
Jag önskar dig all lycka mandraiiin att finna henne ett bra hem, förstår att det känns hårt men ibland är man tvungen.

Jo, jag har verkligen sån besluts ångest över detta. Då jag gärna har henne kvar. Men mitt tålamod börjar ta slut…. och sambon klarar verkligen inte av henne. så det blir tyvärr så mycket onödiga bråk här hemma mellan oss pga henne.
men jag tänkte mest att jag kan lägga in en annons här på henne. och om rätt hem inte dyker upp, då får hon stanna här. fast då har jag iaf gett Aura en chans att få ett hem där hon verkligen är omtyckt och älskad som en iller borde bli. här hemma "finns hon" mest bara. vi har accepterat att hon är här, men hon får inte längre den uppmräksamhet hon förtjänar.
äh… innerst inne så sitter jag och hoppa spå at ingen vill ta över henne, så jag får ha henne kvar. då hon verkligen är mysig när hon har sina ljusa stunder.
och jaghar aldrig vart med om den lyckan man känt när man ser framstegen.
just minnet av den första gången hon verkligen lekte med MEJ, och poppade för fullt. gud va glad man blev! och första gången hon kom fram och var nyfiken på vad man gjorde när jag stod och diskade. i början sprang hon alltid och gömde sej, och kom sen fram när man hade gått där ifrån.
hon tar för mycket energi, men ger mycket mer lycka ön vad någon annan iller lyckats gjort.
åh jag vet precis hur de känns! Hoppas de blir bra tillslut! :) eller man kanske ska säga bättre iaf :)

Jog tror att det kommer bli bra sen. antingen så får Aura komma till ett hem där hon verkligen blir uppskattad. eller så bestämme rjag mej för att ha kvar henne och tvingar mej själv med att orka med eet här. och till slut så kanske man uppskattar henne då. *hoppas jag*
#4 Jaså, med tanke på vad du skrivit i första inlägget så fick jag bilden av att detta var en bitig, otrygg iller med ett temperament som heter duga… Och inte en trevlig och snäll iller, och att just hennes osäkra beteende gjorde att du var tvungen att omplacera…
Sen har vi väl olika syn på vad som krävs av en person för att man ska anses som en lämplig illerägare. För dig är det att man kan betala 1000.- vid inköp, medans det för mig är viktigare att man kan underhålla illern under hela sin livstid och ha råd med vaccinationer och veterinärsbesök så fort det behövs.
Sajtvärd på Iller.ifokus

som jag skrev tidigare, det är inte pengarna som är viktiga. men den som får ta över henne vill jag ska vara beredd att kunna betala 1000kr. sen är ju frågan om jag komemr kräva det utav dom. känns det som det perfekta hemmet för Aura så flyttar hon utan pengar för henne.
enligt mej så bord eman ha råd med vaccinering (som för övrigt kostar 300kr och ska ske om ca ett halv år) och allt annat även om man betalar 1000kr för illern. om man inte kan betala 1000kr för en iller, hur ska man då kunna ha råd med vetrinär kostnader om någon plötsligt skulel hända?
nu vill jag inet längre diskutera pris för illrar. då det inet är det annonsen handlar om. jag väljer att sätta en summa för henne, för att vara säker på att Aura inte flyttar till någon som råkar hitta henne och se att hon är gratis, och därmed ta hem henne pga någon impuls känsla att dom vill ha iller.
hon har temperament, ja. men hon har aldrig bitit utan anledning. utan det är om man plockar upp henne elle rtar tag i henne utan att hon vill det.
otrygg är hon oxå, iom att hon är väldigt lättskrämd och osäker i beteende, t.ex. bitandet.
Åh, men så synd att jag har hunden, annars hade det funnits ett jätte tålmodigt och kärleksfullt hem här :( Som du sagt att du kännt själv finns det ingen härligare känsla än när man känner att man vinner mer och mer tillit från ett otryggt djur! Jag håller tummarna för er och för att det perfekta hemmet dyker upp, eller ännu bättre, att sambon och Aura blir vänner!
Tråkigt Citrus, men jag förstår er. Man känner sig inte bekväm när man inte räcker till eller kan tillgodose individens behov. :(
Jag har träffat Aura och hon är en supersöt liten tös. Jag har inte blivit biten av henne men jag har upplevt henne som en osäker flicka. I rätt hem kan hon bli en mysig iller, det tror jag helt klart.

#11 jo, jag håller tummarna för att det ska bli en mirakel förändring här hemma snart. haha
#12 det är precis så jag känner. det är nog mest osäkerheten man måste jobba med. jobba bort den så blir hon nog lika underbar som mina andra små monster! men frågan är bara hur lång tid det ska ta…..

*putt*
#14, Ingen som hört av sig alls ?

Jo, en som har barn och tyckte att det skulel funka…(?) och en som frågade om jag kunde transportera Aura hem till henne.
Tycker det är helt fel…. då jag klart och tydligt skrivit i tråden att Aura är speciell, hur skulel det då gå med barn?! Hon bad om ursäkt och insåg väl att hon inte hade läst hela annonsen.
och den andra, jag tänker ju inte bara köra hem Aura till någon, för att veta två dagar senare att hon ska omplaceras igen, för den nya ägaren inte hade träffat Aura innan och insett hur hon är….!
förstår inte hur folk tänker ibland…..
uss de va många som hörde av sig till mig angående alou som oxå var bitig av sig och verkade inte alls förstå va de gav sig in på :(
#16, nä det finns folk till allt o av annonsen att dömma så borde dom ju verkligen veta. Hoppas att Aura kommer till ett varaktigt hem snart.

Jag sitter fortfarande och hoppas på att ingen vettog hör av sej och jag får behålla henne. samtidigt som det skulel vara bra "att bli av med henne", och man kan förklara det så….
har märkt senaste tiden att hon "smittar av sej" med sitt beteende på Nova…..
Jag förstår dig, det är blandade känslor.

verkligen! blir helt tokig av detta. ena stunden står man och svär som en tok över Aura (och Nova), för att några minuter senare bli jätte glad för att hon/dom gjort något bra/kul. haha
Ja det är svårt när man har ångest över vad man ska och inte, det är knäckande.

Problemet kan bli att Aura känner av att du inte riktigt vet vad du vill. Vilket kan göra henne osäkrare. Om hon känner att du som hennes matte är osäker med situationen så blir hon det också.
Tror att det kan vara svårt att sälja/omplacera en iller som har problem för 1000kr. De som kan betala är såna som slänger upp pengar för vilken iller som helst men har kanske inte tänkt igenom hela situationen ordentligt och då är ju risken att hon vandrar vidare till nästa ägare.
Finns ju många som är duktiga med bitiga illrar osv men det är ju oftast de som har erfarenhet med många omplaceringar, illrar som kommer från dåliga hem osv. De ställer ju oftast upp och hjälper folk i olika situationer men de skulle nog inte betala för det direkt.

"Pengarna är absolut inte det viktigaste, utan det är rätt hem som gäller. Men jag anser att om man inte har råd att lägga 1000kr för en frisk och ung iller, då har man nog tyvärr inte tänk igenom sitt köp tillräckligt."
Om man som eventuell köpare är beredd att lägga ut 1000kr för en iller tycker jag bord evara seriöst. men som jag själv har skrivit, det är inte pengarna som är det viktiga. utan att hon komemr till rätt hem, med rätt ägare.
visar man att man vet vad man ger sej in på och att man kan hantera illrar på rätt sätt så skiter jag totalt i pengarna.
men jag sätter ett pris för att, ursäkta, idioter som inte vet något om illrar och bara hittar ett gratis djur ska höra av sej.
Att Aura ska omplaceras var något som bestämdes för några dagar sen. innan så har jag vart helt inställd på att hon ska bo kvar här, jag jobbar med henne och hon ska bli lika underbar som dom andra illrarna. så jag tror inte att det är mitt beteende som gör att hon är som hon är.
om det sen finsn någon som har möjlighet att hjälpa mej med Aura så skulle jag verkligen uppskatta det! jag vill förstå varför hon beteer sej som hon gör, och vad jag kan göra för att ändra på det.

lycka till
mååh muppdjuren, måste alfons vara så liten ännu?!

#26 haha. välkommen in hit igen :) du kan ta aura på prov, så får hon sätta alfons på plats ;)

Mandarin, du kan få ta Aura med dig hem till mina pälsar om du vill. Se om vi kan hitta på en bra lösning på tösens problem ihop.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

det skulle vara toppen! då jag vet att du har mer erfarenhet utav "problem" illrar än jag. för jag tror att största problemet är min okunskap och sambons icke befintliga tålamod just nu…..
vi får boka in en dag och komma över. så ska jag övertala sambon att även han ska med och få lära sej saker. då jag känne ratt det är väldigt jobbigt att försöka uppfostra iller och sambo på samma gång…. haha

Mycket smart att ta med sambon också. För oftast sitter "problemet" inte hos illern egentligen. Ni är så välkomna så. Du har mitt nummer, bara att ringa :-)
Audiatur et altera pars
fint att det finns folk som vill hjälpa!
och jag (vi) är som alltid, mer än gärna, avlastingshem åt dig och dina pälstussar när som hellst.

#30 pratade med fredrik om det idag, och han mest suckade och stönade över att du bodde så långt bort. haha. men han lät inte helt omöjlig att övertala.
så jag hör av mej någon gång snart. måste bara få ordning på bilen så vi kan ta oss någonstans.
#31 jag skickar dom alla 4 (+ idun) med posten imorgon 

#32: Haha, får väl se till att baka innan ni kommer eller något. Så kanske vi kan muta honom lite med sådant :-)
Audiatur et altera pars

haha, "om du får kaffe och bulle, följer du med till åsas iller zoo då?" 
#34 illerzoo? Åsa har inte så många illrar,
Dom är så små att 2st räknas som 1! haha
haha :D de brukar faktiskt gå bra att muta dom me bullar :D
lycka till! :D

#34: Såååå många har jag inte ju :-)
#35: Exakt, jag har ju ett gäng små töser här hemma. Så det är inte så det känns inte som så många. :-)
Audiatur et altera pars

haha, men dina tjejer är ju lika stora som mina. så då teoretiskt har jag bara 3 illrar! 

haha, kan väl stämma rätt bra :-) Allt är relativt vet du :-)
Audiatur et altera pars
mandarin; åååh jaa. fast dom kan få komma och hålla mig sysselsatt mellan 13e-30e dec…

#40 absolut, du kan få ta dom alla under jul och nyår! :P ska du vara hemma då? hade annars planer på att ta med dom till mor & far under julen. men det är mycket bekvämare att lämna dom hos dej :P
ja, jag är hemma… from den 14e. =)

åsa är jätte bra … hon hjälpte mig ..

#42 fredrik blev extas lycklig nrä jag berättade att du kanske ville ha dom under jul/nyår. men det skulle underlätta otroligt om du orkar ha alla fyra, iaf från 21-26/12, då jag komemr vara i v-ås då. och mammas hundar "älskar" illrarna. så det är sånt jobb att hålal dom isär….
hm. mandarin, kom hit med en eller två några veckor… ? jag vill öva alfons lite och saknar pälstussar sunt fötterna så det är sjukt!!