han kraffsar!
Hejhopp!
En liten fråga jag tänkte fråga är ifall det är så att illern har ett behov av att få gräva? Vår lilla sture har nämligen börjat kraffsa väldigt ofta (och länge) i mattor, kattställningen vi köpt, och hans andra bon… Någon som vet varför?
Och sen tänkte jag faktiskt fråga ifall illrar kan väsnas och stöka runt med massa bara för att jävlas? :P Vår lilla sture har nämligen börjat med att varje morgon, ungefär samma tid, att stöka runt över allt. Kraffsa, öppna garderoberna och stöka runt bland grejerna, ligga i sitt rör och väsnas och ja massa annat ;P Känns som han säger "Nahe, nu får ni stiga upp och göra mig sällskap!" eller liknande ;)
Känner igen det där så väl :P
Våran iller gör EXAKT samma sak. Står och kraffsar på dörren in till köket och lite överallt. Bakom soffan och så.
Väldigt irriterande och vi har försökt typ allt.
Försökt sätta honom på time out i transportburen, försökt Fyfa honom, Tagit honom i nackskinnet. INGET FUNGERAR!!!
Ibland försöker vi stå ut men han slutar verkligen inte.
Så bra fråga faktiskt. Ser fram emot svar :D
I think more things before breakfast than people think all day 

Illrar är grytdjur. De kraffsar. Det går inte att få ur dem.
Säger som Sarah, de älskar att gräva. Ett tipps är att skaffa någon form av grävlåda med antingen ris eller jord i.
Sök på sajten så kommer det fram förslag.
Nej, illrarna jävlas inte med vilje genom att väsnas, även om det verkligen känns så. 
Det är nog bara det att han tycker det är kul att leka och undersöka just den tiden. Har kanske fått in dygnsrymen så.
Sara
Jo, de har grävbehov. Däremot kraffsar min hane en hel del när han är understimulerad, så då får man engagera sig hårdare. Extra svårt när jag är hemma i sveg och har mindre yta, då är han ett kraffsmongo utan dess like.
Paulina
Ja grävlåda måste vi fixa. Såg era smarta tips. Har ju fått presentkort på Ikea så det är ju perfekt. Köpa en 130L låda och lite sand och jord :D

Okej, då vet jag :) Känns så "fel" och fya honom för en sådan sak dessutom..
Men hur gör ni med grävlådor inne? har ni inte ris och jord i hela lägenheten då?? :P
#6 Jag har ett rör in i min och man får "skaka tillbaka" jorden då och då. Och visst, efter att ha haft den ett år behöver den fyllas på så jo, det följer med en del, men det är inte värre än man kan sopa/damsuga upp lite då och då :)
Paulina
Jag har den på balkongen.
Vet att en del har lådor med lock och skurit ut ett hål och satt dit ett rör som ingång så att det inte ska spridas i lägenheten.
Sara
Jag hade ris i en låda med lock och med ett hål på ovansidan av locket som var ganska så tight. Hade inget problem med ris i lägenheten men en av illrarna började sova där inne och det gjorde att pälsen blev väldigt torr så den lådan är tyvärr borta nu.
Gräva är bland det bästa många illrar vet.
Och ja, jag har själv haft en kille som grävt och grävt och grävt så fort han har känt sig lite understimulerad. Han har lyckats gräva bort dörrlisten en bit upp på dörren i 2 lägenheter… pegasus har nämligen kört på taktiken att gräva på dörren tills man går ut med honom. En period var han helt sjukt jobbig! Kunde vara ute flera timmar per dag. Och då gick vi mesta tiden som om han var en liten hund på promenad. Gick man ut för tidigt på dagen så visste man att han skulle börja gräva senare på kvällen också utan att ge sig. Så ofta fick man försöka aktivera inne för att få honom att sluta och sedan ta en promenad när det blivit lite svalare framåt kvällen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 Bogey började äta av riset så vi satsade på sand/jord-låda. 50/50 fin sand och planteringsjord

tusen tack för tipsen! :) tror jag ska ta och fixa en låda och lite sand eller något :) Räknas det och gå ut i snön med honom? :P
Som sagt det där med grävlåda verkar skit smart. Ska försöka få sambon min att handla det imorgon ;)
Som sagt finns ju rätt billiga på Ikea 130L
Så jobbar karln min på swedol så han får ta hem lite platsrör. Har redan 1 där ifrån haha.
I min första lägenhet jag bodde i fanns en stor sandlåda utanför som i stort sett aldrig användes av några barn så när skuggan låg på rätt läga brukade jag sitta där med illrarna under varma sommardagar. De älskade att gräva vid ena kanten av sandlådan och så fort dom kom ned en liten bit var där svalt och skönt för dom. Dom gjorde riktiga gångar som var sammankopplade med varandra. Jätte kul :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Som sagt fya ska man inte göra i detta läge då det e naturligt för dom att gräva, så följ de tips du fått här att investera i lådor med grus/jord, låt de gärna vara fuktigt för då e de oxå roligare för dom
vill man ha ris e de ett speciellt sådant som jag ej minns vad heter nu.
#15 Behövs inget speciellt ris, går bra med vanligt s.k. parboiled. Finns billiga 5kg påsa bl.a. på ÖoB

Det här med lådor kan man utveckla hur mycket som helst.
En gång så hade jag tre lådor förbundna med rör. Det gick bara att komma in och ut ur en låda så det vart att tänka lite för de små.
I en låda hade jag fullt med prasslande tidningspapper, nästa låda innehöll en mindre låda full med jord, och den tredje var full med löv.