Förbannade bakterier!
Jag blir så less!
Nyss hemkommen ifrån veterinären och jag går snart in i väggen. Det här tar aldrig slut och bakterierna bara anfaller oss hela tiden!
För en tid tillbaka var jag där med alla illrarna och gjorde en rad tester för att kunna utesluta Pastuerellabakterier hos Theo,Blight, Bernard och Hugo eftersom Drutten hade visat sig ha det. Idag fick jag ta del av alla provsvar och jag bokstavligt talat spottar och fräser åt eländet.
Vi fick ett positivt besked idag och det var att Drutten är helt frisk! Inga förtätningar kvar i lungorna och vätskan är helt borta.
Ingen annan iller påvisade Pastuerella MEN alla förutom Drutten hade rikliga tillväxtmängder av Enterococcus faccalis.
Över det så har givetvis Theo som alltid är sjukast ytterligare en bakterie som är resistent mot nästintill all antibiotika förutom två olika sulfater som är rena rävgiftet. Han kommer att behöva läggas in under en 10dagars period och det finns stora risker för att njurarna kommer att ta väldigt mycket stryk i värsta fall lägga av. Under behandlingens gång behöver han få dropp.
Om det ändå vore nog där.
Hugo hade även E.coli bakterier av exakt samma typ som Theo hade i början av sjukdomshistorien. Han har dessutom för låga glukos värden och andra symtom som lutar åt Insulinom. Första glukoset låg på 5,25 (fastat i 3tim), andra låg på 4,7 (fastat i 5tim) och sista idag låg på 5,3 utan att ha fastat alls.
Han kommer att behöva opereras men vi kan inte göra det förens vi har fått bort den här cirkusen med bakterer.
Så vad göra nu?
Trappa ner Druttens kortison.
Behandla Hugo mot E.coli med vetrimocin
Avvakta med Theos behandling så länge som möjligt så njurarna får återhämta sig från tidigare behandlingar.
Kul att sitta med en utskriven journal och en akutbehandlingplan ifall Theo blir akutsjuk dom närmsta röda dagarna.
Nu ska jag inte ge upp hoppet för det gör jag verkligen inte. Men jag önskar att det här löser sig nu och att vi är på rätt köl. Jag vill ju att mina älsklingar ska må bra och eftersom allas allmäntillstånd (förutom Hugos) är på topp så tror jag på det här.
För det första, grattis till att Drutten är helt frisk!
För det andra, jag håller tummarna stenhårt att övriga behandlingar kommer att fungera bra!
Sara
Just det, har de någon aning om var de fått bakterierna från och smittar de?
Sara

Men var kommer bakterierna ifrån?
Du har ingenting hemma, typ mögel som kan orsaka det här?
Verkar lite som om man försöker bota massa saker som har någon bakomliggande orsak någonstans och det är den man borde hitta först.
Håller tassarna för er här hemma.
suck, mitt svar postades aldrig..
#2 Bakterierna finns i omgivningen och i djuren. Men det ska till för att det bryter ut.
Killarna anses inte vara en smittorisk eftersom bakterierna finns överallt men det krävs att immunförsvaret är lågt för att det ska bryta ut. Det är snarare dom som behöver isoleras för att inte insjukna i något ytterliggande.
#3 Om jag visste vad det var så skulle det inte vara så svårt.
Anledningen till att dom insjuknar hela tiden kan också beror på att antibiotikan slår ut de goda och onda bakterierna. Än så länge är dom inte "sjuka" som i sjuka för att behandlas för Enterococcus faccalis bakterien.
Klart det är något underliggande i en del fall, men VAD är den stora frågan.

Jag undrade mer ifall tex mögel KUNDE utlösa någonting sådant här. Det finns ju tester man kan göra i lägenheten isåfall. Om inte annat så kan man utesluta det ifall testerna är negativa.

Du kanske kan testa att ge dem probiotika under tiden? Det hjälper till att bygga upp de goda bakterier som antibiotikan bryter ner…

Usch vad tradigt för er Cilla. Men jag håller tummarna för att det här slutar väl i alla fall.
Kramar om
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Beklagar allt elände ni har hemma hos er…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Mögel är redan utrett och enligt föreningen så har man gjort kontroller i hela huset utan anmärkningar.
#6 Ger man det till illrar? har du erfarenhet av det?
#7 Jag med..
#8 Tack.
Beklagar Cilla att det ska vara så, tur att Drutten e helt frisk nu i alla fall, håller tummar här att dom andra ska bli lika friska (kramar om).

fy fan är allt jag kan säga…. jag är igentligen glad över att jag inte är insatt i bakterier och sjukdommarna illrarna kan få, för då skulle jag nog få panik över alla "symtom" mina eventuellt visar. jag är nöjd så länge mina äter, dricker, skiter och busar som dom ska. sen hålle rman självklart ett öga på att dom verkar friska och som vanligt jämt.
lycka till med allt!

9 Jag och gunnel diskuterade det innan bubs dog. Vi skulle sätta honom pa det efter sista antibiotikakuren, men han hann dö :(
Åh, lille bubs..

Nej vad tradigt!! :( Skont att Drutt ar frisk nu iaf! :)
// Amanda
Grattis till Napoleons friskförklaring! Men tusan vad trist med resten!! Undrar vad tusan det kan bero på…. Kan ni ha något annat än mögel som kan orsaka det hela? Min tanke var väl att det måste finnas någon orsak, så många illrar av olika slag som återkomande infekteras är inte normalt precis :( Men jag vette sjutton vad det kan vara.. Radon? Kvalster eller andra parasiter? Vad som som gör att immunförsvarets sätts ner på dem.. Usch, håller alla tummar för att de blir friska och krya hela högen!
Paulina
Efter mina dagar på husdjursmässan så kommer jag hem igår kväll och känner att Drutten är väldigt låg av sig. Han har hittat ett nytt sovställe där han gömmer sig lite.
Sen han slutade med antibiotikan så har han blivit sämre. Jag tog en tur till apoteket och pratade om doseringen på vetrimoxinet och jag har troligtvis gett honom hälften av den dos han ska ha haft.
Hugo svarade inte alls på antibiotikan och efter 5dagar var han varken bättre eller sämre.
Marianne har ju varit på husdjurmässan så jag pratade lite med henne. Hugo fick börja på prednisolon och jag märkte effekt väldigt snabbt. Drutt har fått börja med antibiotika så jag hoppas att jag ser en förbättring väldigt fort.
Theo & Blight är pigga, Bernard sover hela tiden..