Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 3728 ggr
strawberry09
0

Angora illrar

Någon som vet vart man kan köpa angora illrar? skulle vilja ha en angora iller i framtiden men vill så gärna veta vart man kan köpa dom skulle vara bra o veta!Tungan ute

Faxlin
0

Om du kollar så har Ulrika här inne skrivit ut att hon ska avla på angora under det här året.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
0

Även norrskenet kommer att använda sig av en angora hane vad jag förstår.

Jag har två angoror varav den ena är importerad. Utomlands är det ganska lätt att hitta dom. Men man får räkna med att det kostar att importera och tar tid att hitta den perfekta valpen :)

UlrikaD
0

Angora-illrar hittar man mest i Danmark och Tyskland just nu. Men köper man därifrån så är det otroligt viktigt att man kollar stamtavlor, levnadshistorik osv. Där avlas det på allt möjligt. Där kan man också köpa angoror av väldigt tvivelaktig härkomst i djuraffärer och även dessa avlas det vidare på.

Sen används fortfarande en del illrar i aveln vars släktingar dött i mycket unga år av cancer men det kör man på iallafall.

I Norge finns Farmbuddy som får en del angoror, men även där bör man kolla stamtavlor, vad som ligger bakom osv.

I Sverige är det inte så vanligt att man avlar på angoror för många anser att det är en defekt.

Men som Faxlin skrev så hoppas jag på angoror till våren, men det vet man ju aldrig hur det blir såklart. Är bara otroligt glad och lycklig om det blir levande, friska och glada valpisar.

Men tråd om föräldrarna finns här iallafall:

http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=dfc74af2-a0c0-4a7c-865d-72da1a1e03bf&GroupId=e98026d8-8818-493c-a322-3b0995f34d70&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Blir det bara korthår i kullen till våren så blir de alla bärare och någon kommer ju att stanna hos mig och avlas vidare på. Och då blir det ju helt säkert angora därefter istället om något år eller två.