Jönköping- Stockholm
Vet ej om det här inlägget ligger i rätt topic men men.
Jag och min sambo är sugna på att köpa iller hanen på 6 månader som -Lizzen- här på iller.ifokus omplacerar men kruxet är att hon bor i jönköping och vi i Stockholm.
Finns det någon av er som ska åka sträckan jönköping-stockholm eller i alla fall jönköping och sen i närheten av stockholm som skulle kunna tänka sig att ta med lill killen till oss.
För vi är så sugna på att köpa honom men som sagt så blir d långt att åka och våran bil är just nu på lagning och det kostar upp emot 800 att åka upp och ned tur och retur med tåget.
Så snäll hör av er om ni skulle ha vägarna förbi och skulle vara så snäll att ni kan hämta upp honom. Självklart kan jag erbjuda en liten summa för besväret eller lite soppa pengar om ni skulle åka omväg.
Det här kanske bara är önsketänkade men man kan alltid höra eller hur. ibland har man tur.
För tyvärr kan vi nog inte köpa honom i annat fall och det vore så tråkigt :(
Men som sagt. Tack i förhand så får vi hoppas på det bästa. //Fanny
I think more things before breakfast than people think all day 

Hur snart handlar det om i så fall? Jag åker mellan skövde (skara egentligen men tåget går till skövde) och stockholm en hel del.
Jag vet faktiskt inte, så fort som möjligt. Enligt -Lizzen- så håller hon honom tills vi vet hur vi kan göra. För köpa honom det vill vi garanterat.

Ah, då dröjer det säkert för lång tid, har inte planerat riktigt när jag ska ner nästa gång… Det kan nog bli någon gång precis dom första dagarna i februari skulle jag gissa så det är ävl lite långt borta och hem ska jag inte förrän.. tja.. bortåt femtonde.
Oj ja det är lite väl lång tid tror jag nog :/
Men snällt att du erbjöd dig i alla fall :D
tåg till skövde är ju inte så dyra.. sista minuten finns ju för strax under 200 kr dagligen… kankse finns möjlighet att få illern transporterad till skövde av ägaren eller någon annan. evt att någon kan lämna honom hos mig i skara så kan jag åka till skövde med honom.
288 kr kostar detför övrigt från sthlm till jönköping, men då är det expressbuss…. funderar å vilket bolag med tanke på om man får ta med djur

tåget är billigare än bussen, sista minuten på tåget alltså, förutsatt att man är ungdom och får åka sista minuten då. Dessutom går det bra mycket fortare.
sarae ja men lägger man ihop det blir det 600 kr extra plus kostnaden för illern. och den vet jag inte vad jag ska till skövde att göra då jag bor i stockholm och illern finns i jönköping :)
Men får intvänta och se om vi får tillbaka bilen snart och karln min har lust att köra eller om det finns någon annan som har vägarna förbi. Annars vet jag inte hur man ska göra men ska spinna vidare.

Skövde är på ävgen och som sarae sa så kanske det gick att få illern till skövde eller skara, att man möts på vägen. Att det är just den sträckan vi tjatar om beror på att jag åker den rätt ofta (ner till sarae) så vi har koll på priser dit.
Ni kan ju hyra en bil.
Är det på vägen? d blir väll en omväg i alla fall om man åker bil men jag är ju inte så bra på geografi så jag kanske har fel.
Ska göra med ägaren och se om hon med någon möjlighet kanske känner någon som ska upp till stockholm som kan ta med honom.
Klumpen, hyra bil kostar mer än att bara ta tåger upp och ned.
Men som sagt i västa fall får vi låta lill killen gå och hoppas att han får ett hem någon annan stans eller i bästa fall att vi kan lösa det på något vis :)

med bil är det säkert en omväg…
förresten, prova att fråga inne på djurtransport
Finns det sådan? vart hittar man info om det HannaM?
Jag och sambon satt och pratade om att d borde finnas men visste inte att d fanns
Hoppas det löser sig iallafall :)

Man går inte på djurtransport.ifoksu, du hittar den till höger i menyn med alla sajter.
Ja jag hittade Haha
Förstod först inte att du menade här på iFokus :)
La in ett inlägg där så får se om någon nappar :)
Men som sagt vet någon med er att ni ska förbi eller känner någon som ska åka den sträckan så hör av er så är ni så snälla!!

Varför inte köra dit om du är intresserad på riktigt, det är ju bara drygt 30 mil. Ni sörlänningar är så bortskämda:P
Själv letar jag iller, dock inte längre bort än Stockholm eftersom att det blir för långt då jag bor i Piteå..
Hehe ja det är vi nog. Nä som sagt vi har ingen bil just nu och har verkligen ingen aning om när vi får den och vet inte om min karl är så sugen på att köra och själv har man ju inte körkort så jag får vänta och se så länge :O
600kr extra är väl inte så mycket för ett djur ni ska ha i flera år ändå? Har sammanlagt åkt 280 mil för tre av mina :P Och nej, det var inte för långt, det var dyrare än 600kr alla gånger med..
Paulina
Hehe nä det har du alldeles rätt i faktiskt. Som sagt d är absolut inte uteslutet än skriver bara och hör om någon ändå har vägarna förbi. Ska kolla upp ekonomin också. Är ju bara student så har inte för mycket pengar heller :)

Även jag har väl åkt land och rike runt för att hämta en iller. Det får det liksom vara värt.
Men det som är mycket viktigare tycker som ingen har tagit upp är personkemin. Det är inte alla illrar som går ihop med alla människor, eller alla illrar heller för den delen.
Om man låter någon köra hem en iller till en, vad gör man om det inte "klickar"? Kör tillbaka den igen?
Tycker det är viktigt att man träffar illern personligen själv först, gärna tar med sig den man har sedan tidigare så de kan träffas på neutral mark. Då har man lagt en grund redan.
Annars kanske man får hem en iller som man inte alls passar ihop med. En som bits, som man inte klarar av att uppfostra, en som har olater som man inte vet hur man ska lösa osv.
Tycker man i största mån ska försöka träffa illern själv först och hämta själv. Men det är ju bara baserat på mina egna erfarenheter förstås.
Det har du så rätt i. är fortfarande nybörjare på iller så det är bra tips. Tar till mig allt ni säger som jag tycker låter vettigt :)
Men om det är så som ni säger kanske vi ska vänta tills vi hittar någon i närheten som vi gjorde med Tony. Honom va vi och hälsade på några dagar innan vi kom och hämtade honom.
Som sagt alla tips och likande är välkomna eftersom jag fortfarande behöver lära mig en del :)

Fast jag åkte till Danmark från Göteborg bara för att hälsa på. Det funkar också. Det klickade direkt och Snuffe fick följa med mig hem direkt.
Härligt som sagt jag är student just nu och som sagt så har bilen åkt in på lagning nyss så vi har en räkning på 11 000:- där bara så det är ju lite pengar :( kanske ni tycker "ja men hur ska du då ha råd med en iller" ja men det handlar ju om engångssummor och runt 2000:- är mycket pengar bara att slänga upp sådär. Aja vi får se hur vi gör. Inget är bestäm än lixom :)
Kanske det bästa vore att invänta rätt tillfälle.
Ja absolut. Som sagt jag ger inte upp bara för att jag inte får just den här illern men man måste ju alltid försöka :)
Någon gång i framtiden så kommer d ju komma någon iller här i närheten av stockholm som behöver ett kärleksfullt hem och då är våra dörrar vidöppna :)