Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 438 ggr
Alwyn
0

Uppfödarnamn!

Hur får man ett sånt för avel på illrar? det görs ju genom sverak för 1500kr på katter. Vad kostar det för iller?

sarae
0

Förr så vet jag att man fick uppfödar namn via Stif… är lite osäker på hur det fungerar i dags läget men du kan ju ta och kolla in den här sidan http://www.canit.se/~stif/dokument/avelsochkennelregler.html

Madde
0

Jag vet inte ett dugg om sånt här. Trodde man fick vraka och välja som man själv ville. =))

Men vi får väl se vad uppfödarna säger som finns här inne. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[tiiia]
0

#1 är det de som bestämmer vad uppfödningen skall heta? eller är det de som godkänner namnet och så?

Faxlin
0

Problemet är väl bara att de inte fastställt någon kostnad för det. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

#3 de som godkänner det…men som sagt jag vet faktikst inte om det är så längre….många uppfödare verkar helt enkelt ta sig ett namn

Alwyn
0

Fick veta nu att man bara tar ett namn som ingen annan har och använder det utan att ansöka om nåt!

Suck man blir ju bara mindre sugen på att avla på illrar ju mer man märker att vi har noll koll på allt vad registrera heter i Sverige,och att det inte finns friska gener kvar.  :o( ingen kontroll på nånting

sarae
0

#6 håller med dig fullt och fast….för var kollen bättre men mycket har ballat ur genom att folk börjat ta valpar hit och dit utan att vara uppfödare och utan att sälja valparna med kontrakt eller följa upp dem under sin livstid…och då blir det tillslut så här…inget drömscenario direkt

Faxlin
0

Vet att SKILLs håller på med ett mer seriöst uppfödaravtal i alla fall. Så jag hoppas på den biten.

Audiatur et altera pars

Madde
0

Ja de har ett riktigt bra avtal. Har själv skrivit på det hela 3 gånger. =) Och jag är totalnöjd.

Faxlin
0

#9: Nej det har du inte Madde. För jag pratar inte om köpekontraktet. Jag talar om ett uppfödarkontrakt. Och jag råkar veta att dina grabbar är kastrerade bortsett från en som ska kastreras. ;-)
Du är således inte uppfödare och har inte skrivit på detta avtal. hihi

Audiatur et altera pars

MarieB
0

#6: "och att det inte finns friska gener kvar"

Klart det finns friska gener.

klarsferrets
0

#9 det är riktigt Åsa SkILLS håller på att utforma ett uppfödarkontrakt och det skulle va bra om man försökta att kunna få sammla in alla uppfödar namn under en o samma tråd så slipper man sitta o leta över allt.

Vi tog vårat efternamn o satte i hop det med det engeslak ferrets efter sedan satt vi och försökte att kolla runt så ingen hette det utan att det skulle vi va ensam om så långt vi bara kunde ,

Man vill ju inte heta samma som en annan eller liknade utan det ska ju va ett bra passande namn så det fick bli klarsferrets då det gick att ha både på´svenak engelska o franska .

Men hoppas att vi inom en framtid kan ha ett rigister och att man där i från kan få ansöka om sitt uppfödarnam så man kan bli registrerad även i Sverige

UlrikaD
0

Kostar det någonting under tiden man har namnet? Om man är chinchilla-uppfödare betalar man först en avgift för att registrera namnet (och se att ingen annan har det)och sen en mindre avgift per år för att få behålla det.

klarsferrets
0

Det måste nog tyvärr bli så att man tar ut en liten summa för detta ja . då det är lite att göra med registrering och så men den ska inte va sky hög och man kan ju inte lova att det inte finns samma namn i europa. Det gäller ju samma som uppfödare för hund du är bara skydad inom sverige med ditt namn om du inte skyddar ditt namn skälv via domän namn det kan man göra.sedan blir det väll kanske en summa vare år att betala in för att få stå kvar.

Men tanken är att det inte ska va någon fantasi summa utan en normal summa som man kan hantera.

smurfb
0

Hur funkar det, lämnar föreningen in en anmälan till pant och registreringsverket eller är namnet bara skyddat i iller/hund-"kretsar?

klarsferrets
0

dettta kan man inte säga i dag då allt liger på barn stadiet ännu .

håller på att kolla vad som gäller och hur man ska gå till väga med det.

Allt hänger på hur man bäst kan gå till väga  och ekonomiskt man kan va .

Faxlin
0

#15: Att ha sitt uppfödarnamn i patentverket lät inte så dumt i mina öron. Det vore något för SKILLs att kolla upp tycker jag.

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

# 17 jag sitter å försöker att komma fram dit till rätt person men just för tillfället så verkar det ganska svårt vederbörande är på semester tills nästa vecka så jag får vänta att ringa dit i gen så jag får rätt person från början

Faxlin
0

#18: Smart, brukar inte bli bättre av att börja prata med fel. ;-)

Audiatur et altera pars

smurfb
0

ja, annars är det väl inte mycket nytta. Annars finns det ju inget legalt hinder för någon annan att kalla sin uppfödning samma sak antar jag? Förutom att han/hon inte kan registrera den under samma sak i Skils då.

Madde
0

#10: hahaha jag tänkte på köpekontraktet. =))) ja ja, det har jag i alla fall skrivit på 3 gånger. =)

klarsferrets
0

#21 ja madde det har du så dom kontrakten dom kan du nog rabbla i sömnen hihi

ferretgirl
0

Vet inte hur det är på STIF nu, men jag vet när jag startade min uppfödning 2002, så skulle jag ha 3 kullar valpar först innan jag fick ta ett uppfödarnamn. Min första kull föddes i juli 2002 dom 2 följade kullarna med en veckas mellanrum 2003, så Trollvalpen´s illeruppfödning har jag haft i 4 år nu april/maj (ja, sedan maj blir det ju, men där är som sagt bara ca 1 vecka mellan Linas kull som föddes den 26/4, och Tillys kull som föddes den 4/5-03). Tror att det är samma än att man ska ha ett visst antal kullar innan man får registrera sin uppfödning i STIF.

Faxlin
0

#23: Vad fick du betala för ditt uppfödarnamn då?
Och hur mycket betalar du per år? Har inte sett ditt uppfödarnamn i tidningen heller. Den ska ju stå med där då.

Audiatur et altera pars