Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 762 ggr
strawberry09
0

kan illrar äta lax?

Kan illrar äta kallrökt och gravad lax? då jag tänkte ge de till dom imorgon men undrar nu först om dom kan äta det?

Norrskenets
0

Jag skulle inte våga ge något rökt, bättre att ge dom en äggula var, kycklingvinge eller något åt det hållet. Det uppskattar dom nog lika mycketGlad

strawberry09
0

Okej tack då vet jag! :) Aa då ska dom få det istället!

Faxlin
0

Mina ska få möss av den mindre storleken som de inte brukar få. Så det blir fest här hemma i morgon. Det är deras julmat. Men som sagt var, rökt lax går bort. Men har man vanlig lax så fungerar det att ge.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

strawberry09
0

Okej bra att veta det! Glad För det var någon som snacka om att den skulle ge lax till sin iller.

HannaM
0

rå lax går bra=) Namnam säger dom här hemma.

Illris-Pillris
0

jag läste att man inte ska ge illrar för salt fisk och all fisk som inte är vit kan inne hålla någonting som jag har glömt vad det heter men det tar bårt någonting som heter tiamin och det är livsnödvändigt för illrar och om illern förlorar allt så blir den förlamad och dör

Madde
0

Mina illrar fick lite lax idag, men det är långt ifrån deras kost. Jag har precis börjat testa kött och fisk på dem och det verkar faktiskt gå hem.

Så rå lax går bra här hemma.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

LinaIsabell
0

#6 Tiamin är B-vitamin, det är vattenlösligt och ska därför ges varje dag, precis som hos människor.
Lax "färgar" man med nitrat eller nitrit (minns ej vilken).
Om det skulle försvåra upptaget av b-vitamin kan man ju isåfall ge dem en äggula några timmar innan så b-vitaminet hinns tas upp.

Det finns inget som gör att all B-vitamin man har i kroppen försvinner, eftersom det, som sagt, "förnyas" var dag då man pissar ut det.

Dessutom så bildar tjocktarmen en viss del B vitamin varje dag hos de flesta djur.