Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 562 ggr
odiecharlie
2009-12-21 11:55
0

Rädd iller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Mitt namn är Elisabeth och har två små underbara illrar som heter Ådi och Charlie. Även om små kanske inte är rätta ordet då de har sin ståtliga vinterpäls och lagt på sig lite nu inför julen:)

För ett litet tag sedan fick jag flytta hem till mor och far, men de tog det jättebra, men kan motstå sånna små gullgrisar.

De har dock tre hundar av rasen golden, och här sätter mina problem in. Ådi bryr sig inte om dem om de inte är för påflugna men Charlie är jätterädd. Han skakar och burrar upp sig och lever efter principen att anfall är bästa försvar.

Jag undrar då, går det att få Charlie att förstå att ingen vill honom nåt ont, och i så fall hur? Jag är rädd för att bara göra det värre.

Tacksam för svar av alla de slag

Mvh Elisabeth

Faxlin
2009-12-21 13:33
0

Åh, det där är svårt. Och jag tycker inte att de ska behöva vara rädd heller. Jag är antagligen inte ens rätt person att ge dig råd i detta då jag själv är livrädd för att låta hund och iller vara ilag utan att jag har fullständig koll. Men ett tips är att ni låter Charlie träffa dem en och en. Välj ut den lugnaste av hundarna. Få hunden att ligga ner, då ser den inte lika skräckinjagande ut. Och så sitt gärna mellan dem och klia dem båda. Visa att hunden är snäll om man säger så.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

odiecharlie
2009-12-23 13:17
0

Har testat det i några dagar nu, och han skakar inte längre. I morse gäspade han till och med och tittade bort.:)

Ska fortsätta med det så får vi se vart det leder, det kommer nog ta lite tid.

Tack så jättemycket.

Mvh Elisabeth