Folk gnugga ögonen
Igår fick några gnugga ögonen när jag var ute, hihi! Bestämde mig för att gå till Per´s jobb med Lukaz & Nicko. Folk som kom i bil saktade ner till ca 10 km/h och såg ut som fågelholkar, folk som kom gående höll på att vrida huvet av sig! Bara för att man går med en stor hund & en liten iller, hihi! Man kan ju nästan tro att folk aldrig har sett en iller ;o)
Och när vi väl kom fram till Per´s jobb skulle ju alla komma fram och titta & känna… De var helt "ååååå", tyckte det var häftigt! Och så kom Iller-Sven, som han kallas. Han har haft iller förut… Han tog upp Nicko i sin famn och bara mös med honom, man kunde nästan se att han saknade att ha iller!!
Efter en lång timme (eller hur länge vi var där) på Per´s jobb blev en liten Nicko väldigt trött och somnade i mina armar… =)
För att inte tala om när vi kom hem, då gick han på sin toa och sen blev det sängen direkt! Och där låg han resten av kvällen, helt slut =)
Lukaz var lagom trött han me!
Och det är helt otroligt att jag kunde gå SJÄLV med de två! Me tanke på hur det såg ut häromkvällen när vi provade att gå me de, kaos!! Men igår, det FINNS hopp =)
Fast det blev lite kalabalik precis innan vi skulle gå, när jag skulle låsa dörren. Då undrade jag va jag skulle ge mig in på!! Men det gick!! =))
Qokett har jag inge större förhoppningar om, hon är fortfarande inställd på att Nicko är en måltid… Men huvudsaken är att Lukaz fattar att det kommer bli en kompis!! Bättre än att sitta me två hundar som är dumma!
Nä nu ska jag sätta på mig en tröja, blev väldans kallt nu… Sen ska jag nog ta en promenix me de där två igen, hihi! Låta folk få nåt att grubbla på! =)

hahah :) ska gå ut en sväng med toxi idag med hade jag tänkt, får se hur folket reagerar här =P

De där reaktionerna känns väl igen. Vill man inte sticka ut från mängden ska man inte gå ut och gå med en iller.. hihi

Får gärna berätta sen hur det gick =)

#3 Det har Du alldeles rätt i! hihi

Väldigt fin hund ni har..

Låter som en riktigt trevlig promenix.
Det där att ni kanske går ut med hundarna en och en och tar med illern kan vara bra. Med den hunden ni är tveksam över gå både du och Per. Ett område där ni inte brukar gå så ni inte är på hundens revir.
Ett litet tips.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det var som natt och dag när vi bara har tagit en hund i taget, då eggar de inte varandra heller. Å så fick sig Lukaz ett nyp i nosen igår oxå, så då kände han säkert att den där kisen inget att jäklas me ;o)
Men vi ska jobba vidare, mitt mål är att de ska bli kompisar på riktigt! =)
Alla tips är välkomna Åsa =)
Va härligt att det gick så bra! Å sen måste jag bara säga GUD va fina hundar du har! Är helt sålt. Skulle själv skaffat en dvärgpinscher i somras, valp hade vi tingat å allt..men de blev tyvärr inte så ;(

Å då måste jag säga TAAACK så mycket sarae!!! =) Nej va tråkigt att det inte blev nåt me dvärgpinschern!!! Förstår att Du blev besviken, jag hade nog gått under av besvikelse!!!
#11 ja der var trist…men det var jag och pojkvännen som skulle skaffat den ihop…men sen tog det slut så det var nog tur att vi inte skaffade en hund…men ändå..ja hade valt en liten svart/röd tik som skulle heta Piccola…men men…får skaffa en i framtiden istället ;)

Ja då kanske det var tur i oturen att det inte blev nåt… =( MEN Du har ju hela livet på Dig att skaffa Dig en liten dp, det är ju inte försent =) Eller en sån som jag har: pinscher ;o)
#13 drömmen är en dobberman pinscher….men jag är lite små kär i alla pinscher raser…dreggel….får bli ett gäng om några år när man bor bättre hihihihi

#14 Nu ska jag va tråkig och berätta hur det ligger till. *viskar så ingen hör* Dobermann heter bara dobermann, pinscher är en egen ras. Det är alltså två olika raser, förr sa man dobermann pinscher. Är väl bara i Tyskland som man fortfarande säger så… Själv vill jag ha en Amstaff nästa gång, har velat haft det länge, länge men inte fått pga en viss person (Per) som verkligen är anti mot såna raser =( Men jag jobbar på att få honom att inse att de INTE äter folk till frulle. Va inte helt lätt att få hem Lukaz heller, eftersom det är dobermann i honom… Men det gick, till slut =)
#15 aha hihihi jobbade med två dobberman i brasilien å även där hette de dobbermann pinscher hihi verkar vara fler än mig som har dålig koll på det hahaha man lär sig något nytt varje dag ;) Hihihi jag tror inga hundar egentligen äter människor till frukost haha de blis vad ägaren gör dem till ;) Se bara på våra monster illrar som många är så rädda för ;)

#16 Ja där ser man, så kan det gå =) Ja kollar vi på Lukaz så kan man säga att man har en ÄKTA dobermann pinscher där ;o) (Blandning mellan Dobermann/Pinscher)
Det tror inte jag heller, men det är medias fel att många har fördommar om de raserna… De är så duktiga på att skriva om när de råkar bita nån eller så. Men biter en golden retriever, då är det tyst!!
Ja Du, monsterillrar… De är inte att leka me ;o)
Ja…och en stor anledning till varför folk e så rädda för illrar beror på minken…fråga vilken äldre människa som helst och du får höra historier om hur dem blev attakerade utav minkar som klättrade upp på dem för att hugga i strupen….suck..jag säger då det..snacka om urban legends! Och detta dåliga rykte får då våra tamillrar lida för…suck,,,det finns inget djur som attackerar bara för att attackera….att en minkfamilja kan göra utfall, spotta å fräsa för att skydda sina ungar är ju en självklarhet,,så gör ju människan också!

Tror det var förra sommaren, då fick jag smaka på en arg minkfamilj. Inte för att de var elaka utan för att vi var på deras revir! Vi skulle fiska vid forsen här vid oss… Å jäklar vad arga de blev när vi var där på deras stenar! Men vem skulle inte bli arg om nån bara klampa in hos en själv!?
Såg bara igår när vi var på Per´s jobb. Man hörde att ALLA hade olika uppfattningar om iller! En hade inte ens sett en iller nån gång, han tyckte att Nicko såg ut som en igelkott(!).
Så det känns ganska bra att man själv kan göra så att folk öppnar ögonen och lär sig saker om det de har fördommar m.m mot!

Måste börja med att säga att lukaz är oootroligt fin=). Vad kul att det funkade att gå med dem. måste vara härligt att se=) Förstår att du får blickar!! Här i mora ärfolk som galningar när man är ute med smeagol!! Och alla undrar vad det är. hittils har ingen gissat rätt. haha
Har en dröm om att jag ska skaffa en st benards hund och sedan ha en iller som kan rida på den..hihi=) Snacka om häftigt det skulle se ut!!
haha, igelkott… han var ju af inne på mårddjur ;)
#21 men igelkott är väl inget mårddjur? Utan en Insectivora, eller Insektsätare…
jo, igelkott är faktiskt mårddjur, tror jag bestämt. De går på hälarna, har "tummen" osv… visst äter de lite allt möjligt, men de kan va mårddjur för det…
Igelkott
Rike:
Djur
Animalia
Stam:
Ryggsträngsdjur
Chordata
Ryggradsdjur
Vertebrata
Däggdjur
Mammalia
Äkta insektsätare
Insectivora
Igelkottar
Erinaceidae
Iller
Eukaryoter
Eukaryota
Rike:
Djur
Animalia
Stam:
Ryggsträngsdjur
Chordata
Ryggradsdjur
Vertebrata
Däggdjur
Mammalia
Rovdjur
Carnivora
Mårddjur
Mustelidae
Art:
Iller
M. putorius
aha! Där lärde jag mig nå nytt! Tack.

Våran albin försökte dock äta en igelkott. Tur han inte fick som han ville då skulle han nog ha nosen full me taggar.
oh, haha, skulle vart en syn dock.. ;)
hahaha underbart! men aj va onte det hade gjort om han verkligen hade smakat…rickie nöjer sig med att knapra daggmask..uuurk

såna där reaktioner fick vi jämt av folk i skåne, men aldrig här i stockholm….ingen bryr sig alls här.

vacker iller, vacker hund :) det där känner jag igen.. haha. folk blir ju galna :P

Det är ju alltid roligt att få positiva reaktioner. Hade med mig Lucifer på ett tåg till Stockholm, och konduktören kom fram och ville hålla honom och kela :)
Vi hade en norsk buhund som åt igelkottar. inte ens pappa vågade gå emellan när det kom en igelkott i vägen för honom. men sen, ja då skulle man tycka synd om.. men det läkte… han åt väl en 10 igelkottar sen han flyttade till oss.
Jobbig hund lr? men allt annat funkade.. fick bara se upp med igelkottarna.
#4 jag va ute med toxi för första gången idag.. gick iväg till ett lite avskilt ställe vid en lekplats.. toxi lufsa runt för fullt och hade jättekul.. rätt som de var såg jag att selen runt halsen höll på å glida förbi frambenen så fick ju plocka upp henne å gå hem igen. Så min omsydda sele var fortfarande förstor så nu måste jag korta ner den ännu mer, så det blev inte en så lång promenadtur…

#33 Tur att Du såg det i tid! Bättre lycka nästa gång =)