Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 844 ggr
gwen
0

Insinulom

Hejsan!

Jag har en aning om att min iller eventuellt har råkat på insinulom. Hon får små spasmer, ser ut som hårda ryckningar, lite då och då. Hon har haft dem ca en månad och de verkar bli värre. I början trodde jag bara det var lite frysryck men nu har jag iaf bokat tid hos Ultuna djursjukhus för en koll av blodsockret. hon kan även vingla lite ibland när hon går. Annars verkar hon pigg och har precis gått upp lite i vikt.

Frågan gäller er som haft illrar med insilunom:

• Hur märkte ni på er iller att den var sjuk?
  • Hur behandlades illern (operation/kortison) och hur funkade behandligen?
  • Hur gammal var er iller vid sjukdomens upptäckt samt hur länge levde illern efter behandligens start?
  • Fortsatte symtomen även efter behandling?
  • Spred sig cancern?
  • Hur eller av vad dog sedan illern?
smurfb
0

Hängig är nog första tecknet. Vi har inte sett några spasmer hos någon av våra två som har insinulom. Däremot vingla de rätt mycket och hade inte riktigt koll på bakbenen när de går.  Sover mycket.

Vi har satsat på kortinson för båda våra. Från vad jag läst så är lever illern aningen längre med operation, men eftersom den nästan alltid kommer tillbaka så är det lixom kört hur man en gör. Och det känns som illern får bättre liv om den slipper gå opererad. Men det var vårat val och det finns andra som gjort annat val.

Albin var 4 år och Bilbo 2.5 år när det upptäcktes. Idag är Albin 4.5 och bilbo 3.5 år. Även om det ser sämre ut för Albin så verkar Bilbo tackla det bra med exakt samma blodvärden nu som för ett år sen utan att dosen av kortsin ändrats. Albin fick däremot höja dosen sist.

Albin är fortfarande rätt seg, men han har alltid varit rätt seg och nu börjar han ju även bli lite till åren så han sover mycket. Bilbo är nästan piggast av hela bunten hemma så det verkar gå bra. Däremot slirar de fortfarande lite med bakbenen på halt underlag, men på mattor osv går det utmärkt. Vinglandet har också upphört.

Cancer på bukspottkörteln sprider sig oftast inte, om jag minns rätt är det bara runt 10% av fallen det sprider sig med fler tumörer.

Ingen av våra har dött än som tur är! Veterinären sa att det var väldigt olika, de flesta klarar iaf över ett halvår.  Några lever två år, och vissa enstaka fall ännu längre.

Tiden illern lever beror framförallt på hur tidigt det upptäcktes och hur väl illern svarar på kortisonbehandlingen.

Illern
0

Japp, min lilla tuffy hade insulinom. hon var ca 5år när det upptäcktes o hon levde närmare 2år med det, hon fick kortison för det och hon visade inte upp nån mer symptom förren i slut skedet. Till slut så fick hon somna in när cancern spred sig och gjorde sig påmind på andra sätt. Det gick mycket fort i slutet så det va inte några problem att va snabb så hon inte mådde dåligt. Tack vare kortisonen och en bra veterinär så fick hon och vi ytterligare 2 mycket bra år tillsammans.

gwen
0

Tack för bra svar! Nästan så man "hoppas" att det är insinulom och inte någon annan otrevlig cancersjukdom. Då kan hon åtminstone leva ett tag till. Avlivade min andra iller precis före jul pga att hon var proppfull med små tumörer som orsakade att hon svällde upp som en ballong. Ingen kul upplevelse, varken för mig eller för den stackars illern som nu är ensam kvar. Och nu är alltså även hon sjuker… Tänk vad jobbigt det är när djuren blir sjuka!

Robinsnel
0

Thea har insulinom. Hon är kortisonbehandlad. Hon är väldigt trött av sig, har inte sett henne busa nån gång. Hon är bara uppe o kollar runt, äter o sen sover hon mest, men gosig o mysig är hon. Hon äter en halv tabl nu, vi höjde från 1/4 för ca två v sen. Hon är svullen om buken och ganska mager runt revben och huvud. Hon är inte vinglig nu efter vi höjt dosen, men tyckte vi fick höja ganska fort till en halv från en fjärdedel, hade bara gått drygt en månad innan symptomen kom tillbaka. Jag tycker det är en hemsk sjukdom, det är som hon långsamt tynar bort. Har fått hem Furo-Vite idag, en vitampasta som jag hört kan öka aptiten. Hon gillade den, får se hur bra den fungerar, hoppas hon kan lägga på sig lite.

Insulinom innebär ju att det blir fler insulinproducerande celler, och det ökade insulinet leder till lågt blodsocker..

Jag skriver lite info tagen ur veterinärens illervademecum:

Enl uppg från USA utvecklar 30% av alla illrar över 3 år insulinom.

Den sprider sig ganska snabbt till andra organ, men sjukdomsförloppet kan vara långsamt. Beräknad överlevnad efter diagnos är 4-24 mån. Insulinomen sprider sig oftast till andra organ och ger ofta ex. binjuretumör, lymfom, hudtumörer och kardiomyopati.

gwen
0

#4, Robinsnel: Fy 17 vad otrevligt det lät.

Hur länge tänker ni vänta innan ni avlivar henne? Antar att ni tänkt tanken ett antal ggr…  *rys*

JossanH
0

Jag är faktiskt rädd att min Dexter har fått insulinom.. Tog blodsockret på honom för ett par månader sedan och det var okej (något lågt men med den enkla apparaturen kunde det visa aningens lägre) men tack vare en upptäckt av 3 små hudtumörer (som är på analys just nu) som kan ha samband med insulinom så har jag ändå på känn att han har det. ibland känns det även som att han visar flera tecken på det.. men man blir så van att se sina egna illrar att man snart inte vet om det är saker han gjort hela tiden eller om det kommit succesivt.. jag läste upp symtomen för min pojkvän som tyckte att endel saker påminde om dexter så i vår blir det nya prover.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Typiska tecken på insulinom är just vinglighet i bakdelen, kramper, dregling, trötthet.

Oscar och Bilbo har insulinom och blir idag behandlade med Prednisolon 2,5 mg, ½ tablett varje morgon och kväll mosad med lite vetegroddsolja var. Oscar låg på 1,2 i glukosvärde och hade ändå inga direkta symptom utan insulinomet upptäckes i våras på en hälsokoll. Bilbo likaså fast han hade inte så lågt blodsocker. Veterinären förstod inte hur Oscar kunde må såpass bra med det värdet ch vi gjorde flera kollar innan diagnosen fastställdes och deras maskin kallibrerades.

Båda illrarna gick ner ganska mkt när de började med prednisolonet och är idag smala över nacken/revbenen men tjockare över buken. Biverkningar av medicinen är sämre läkningsförmåga, dåligare pälsväxt, torr hy, muskelförtvining, förstorade inälvor (därav bukigheten) m.m.

Både Oscar och Bilbo mår relativt bra idag och de blir 7 år i sommar. Oscar har små tumörer i de flesta organen men han är så pigg och lekfull att han får vara kvar tills jag märker att han blir sämre. Enligt veterinären så har han inte det minsta ont för hon klämde och kände igenom honom riktigt ordentligt. Bilbo ska in på en koll nu i februari.

Jag valde bort operation på veterinärens inrådan pga illrarnas ålder och utbredningen av tumörer. De får vara kvar tills de får ont eller slutar leka eller man märker på dem att de tröttnat.

Sara

Madde
0

#0: en väldigt intressant tråd. Håller tummarna att din iller är frisk.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Robinsnel
0

#5 vi väntar tills hon inte kan leva ett bra liv längre… svårt att avgöra dock, men vi känner nog när den dagen kommer, inte än iaf.

gwen
0

*ryyyys* På måndag gäller det. Det är mit 4e vetbesök inom bara 3 månader. Dels en behandling av akut analsäcksinflammation *urk* som innebär att stackarn måste sövas varefter analsäckarna spolas. 3e gången gillt nu…  Får hon det en gång till är operation antaglgen utvägen, men man vill inte gärna utsätta henne för det. Sövning och narkos är ju inte heller vidare nyttigt så vi får se…

När ni gjort era kontroller för insilunom och hittat låga blodsockervärden, har ni även gjort andra kontroller som röntgning och ultraljud? Såg de tumören då? Hur stor var den?

Robinsnel
0

Nej på thea har bara blodsockervärden tagits.

kitty
0

ok nu blir jag lite skrajj här. AMy sover otroligt mycket. Leker sällan med milton ( han blir galen snart).. jag trodde att det kunde ha med vinter osv att göra.. ska jag kolla upp blodsockret?

smurfb
0

Det är inte så lätt, blodsockret kan vara okej när de tar blodprovet. På bilbo såg man inget fören man tittade efter med ultraljud. Men det är klart, är det "åt helvete" så ser man ju det på blodprovet.

JossanH
0

#12 du kan nog vara lugn så länge hon inte visar några andra symtom än endast trötthet.. det är vinter och många illrar sover MYCKET nu!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

På mina gjordes ultraljud också. Det är inte alltid tumören/arna syns på ultraljud för de kan vara pyttesmå. Är det en yngre iller så kan de öppna illern och kolla njurar, binjurar, lever, bukspottskörtel på en gång och ta bort om de ser nått. Är illern äldre brukar de inte vilja utsätta illern för en operation som kanske inte ger så mkt. Oftast kan illern leva ett bra liv på medicin om den är äldre.

Sara

gwen
0

#15 Sara, vad skulle du klassa som "en äldre" eller en "yngre", var tycker du gränsen går?

Min tillhör nog den äldre generationen, hon är 6 år. Jag skulle kanske säga att gränsen mellan yngre och äldre går runt 4 år kanske? Hmmm… Bra svar du skrev förresten.

Sara
0

# 16 en äldre iller är väl runt 5-6 skulle jag nog säga. Har faktiskt inte haft en iller över 7 år. De flesta har blivit sjuka i någon form av cancer eller hjärtsjukdom vid 5-6 års ålder och då är veterinärena inte pigga på att operera. Så efter något/några år med medicinering så blir de sämre och då har jag tagit bort dem.

Sara

smurfb
0

Många veterinärer vill aldrig operera oavsett ålder. Det är oftast en helt meningslös operation eftersom de nästan alltid kommer tillbaka ändå inom 1-2 år. I de rapporter jag läste från USA så räknar man med att man förlänger livet med i snitt ett par månader med operation vs medicinering. Nu var det iofs länge sen jag läste det, men kan inte tänka mig att det ändrats så radikalt?

Våran bilbo var som sagt bara 2.5 år när han fick diagnosen men veterinären avrådde operation. De tycker att operationen är meningslös eftersom det som sagt nästan alltid finns metastaser och även om det inte finns det så kommer det tillbaka.  Och vi går ändå hos en av de bästa illervetrinärerna i Sverige så litar på deras ord.

Sara
0

# 18 Sen är det lätt att missa något för tumörerna kan vara så pyttiga att de inte syns. Det är en ganska omständig operation för både en iller och veterinären, så i många fall håller jag med veterinärerna.

Sara

gwen
0

Domen är ställd. Hon har både anemi och insulinom. Hur behandlar ni era illrar? Min har fått kortison + god diet + vitaminer (bla mycket b-vit) för blodbildningens del.

Får era godis/russin alls? Min vet sa att vi kunde peta i henne nåt russin på morgonen när hon sovit länge och är frusen och behöver få upp blodsockret snabbt…

Behandlar ni era illrar på något anntat sätt kostmässigt?

smurfb
0

Våra två lever på som vanligt, men det är svårt att inte ge lite extra godis när man vet att de kanske inte har så lång tid kvar. Det gör lixom ingen skillnad tror jag. Men det kan ju vara bra som du säger att ge lite socker på morgonen. Våra illrar är dock riktiga morgon-illrar så dom är vakna av sig själv på morgonen så behöver inte direkt boosta sockervärdet.

Albin får 3/4 tablett varje dag och Bilbo 1/2. Det funkar rätt bra, Albin är mycket piggare än förut. Vi har haft honom nu i 7-8 månader sen diagnosen och än så länge verkar han inte bli sämre.

gwen
0

#21 Vad har du för märke på din medicin? Minns inte vad min heter men min iller fick dosen 1/5-dels tablett… Låt lågt med tanke på dina illrars doser. kanske inte är samma medicin? Hmmm…

gwen
0

Intressant. Har skaffat jästtabletter igår…

Från sidan http://miamiferret.org/fhc/

Treatment may be a combination of surgery and medical therapy. The worst thing that you can do is give a lot of sugary snacks and treats. All this does is aggravate the condition by stimulating insulin production each time you give them a sugary snack which then results in insulin overload and hypoglycemia later. Use materials such as honey or Karo syrup in small amounts ONLY TO BRING THEM OUT OF A HYPOGLYCEMIC state and then as soon as they are swallowing normally and more alert, give them a protein snack such as strained meat baby food or their softened normal food. The protein keeps the glucose from jumping up and down.

It is also helpful to keep food always available and to add a supplement of Brewers Yeast to the diet. You can buy brewers yeast and garlic tablets for pets at health food stores or from you vet if they carry it. Or you can just buy plain Brewer's Yeast in a powder or tablet. Use 1/8 tsp of the powder twice a day, or 1/4 of a human tablet or 1/2 of a pet tablet twice daily. Brewers yeast contains chromium which is the glucose tolerance factor which helps to regulate insulin and glucose levels. These dietary suggestions will not CURE the pet, nor stop the cancer from growing, but they may alleviate some of the signs and prolong the amount of time the pet is off other medication.

Sara
0

Mina insulinom illrar går på högsta dosen ½ tablett 2 gånger om dagen. medicienen är Prednisolon 2,5 mg.

Sara

emoflickan
0

högsta dosen är 5 mg per dag. efter det gör det ingen verkan längre.

#22, våra äter prednisolon. Bilbo har ätit ½ tablett varje dag i ett år nu medan albin fick öka från en ½ tablett till 3/4 nyligen.

sarae
0

#23 det finns även ett recept här någonstans på egen mat man kan göra som skall vara bra för insulinom illrar…vte att robinsnel har testat men jag vte inte om hans kräsna illrar åt det ;) ska se om jag kan putta upp tråden.

Robinsnel
0

nej, det gick inte hem. Blev dessutom varnad för att det inte var nå vidare bra. Jag tror det är utmärkt med det fodret de tycker om, bara se till att de äter regelbundet. Jag har köpt Furo-vite, en vitaminpasta med taurin som ska öka aptiten, den är omtyckt av thea. Just nu tycker jag hon mår hyfsat bra. Hon äter 1/2 tabl prednisolon om dagen.

Gwen, ett tips är att försöka få i henne en äggula. Det är kanonnyttigt, kan nog hjälpa blodbildningen.

gwen
0

Äggula är ett superbra tips! Jag har handlat hem finstrimlat nötkött, fryst in i dagsportioner som hon ska få framöver. Morgonens medicin brukar jag blanda i lite microvarn laktosgrädde, den älskar hon. Sen får hon äver sån där vitaminpasta, men dock för katter. Har någon av er granskat skillnaderna mellan katt-vitaminpasta och illervitaminpasta? Jag beställde hem illervit-pasta för nån vecka sen men hon gillar inte den utan vill ha kattpastan, som hon ÄLSKAR!!!

Sen blandar jag i lite jästpulver även i grädden.

Har nu kollat medicinen och även jag har Prednisolon 2,5 mg, men min veterinär har ordinerat den svaga dosen av 1/5dels tablet EN gång om dagen. När jag läser vad ni ger era samt vad jag hittat runt om på nätet tycker jag det ser väldigt lite ut. Tex på en amerikansk sida står det att man ska ge dem medicinen 2 ggr/dag. Hur märker ni att ni har rätt/fel dos? Höjer ni själva då eller åker ni till vet.?:

Från http://miamiferret.org/fhc/prednisone.htm

Prednisone (Prednisolone, PediaPred, Prelone)

This is usually the first drug that is given to a ferret with Insulinoma.   Prednisone acts to increase peripheral blood glucose concentrations.  Dosage ranges from 0.5 - 2.5 mg/kg, twice a day.   Pred, as it is commonly referred to, is relatively inexpensive and initially works quite well and there are few side effects.  Ferrets do tend  to gain weight when on prednisone.   If using the liquid type, make sure you do not use a generic form which can contain alcohol.  Also, there are different concentrations so if you get it from a local pharmacy, make sure they understand it's for a small animal and get the dosage information correct!  As the disease progresses, prednisone may no longer control the symptoms even at the maximum dosage.  Prednisone is converted to Prednisolone in the liver, and some ferrets may do better on Prednisolone than Prednisone.

smurfb
0

Ja det låter väldigt lite. Nog för att vi har stora hanar och därmed mer blod. Men vi började med 1/2 tablett om dagen och det verkar normalt. Högsta dosen man kan ge som ger effekt är ett piller på morgon och ett på kvällen.

Tycker man ser när illern har för lågt blodsocker. När den är allmänt viljelös. Annars kan man ta blodprov.

Sara
0

Tycker du ska börja med den dos du har fått och fungerar det är det bra, men tycker du hon fortfarande har kramper och andra typiska insulinomsymptom så tala med din vet. om att höja dosen.

Det finns massa dåliga biverkningar på kortison så ju lägre dos de kan klara sig på desto bättre. se inlägg # 7 för vissa biverkningar.

Sara

Robinsnel
0

Ja, 1/5 är säkert en bra dos att starta med, med tanke på hennes storlek o s v. Veterinären kan säkert avväga det bäst. Thea började på 1/4 tabl. Men ha kontakt sen så ni kan höja dosen vartefter symptomen kommer tillbaka.

Jag tror vitaminpasta för katter lär väl innehålla rätt liknande saker som illerpastan. Det verkar som din lilla tjej får bästa möjliga förutsättningar till ett bra liv hos dig.