Könsmogen illerhane?
Jag har en okastrerad illerpojke (Albino) på snart 8 månader. De senaste veckorna har en kula kunnat växa fram. Han luktar starkare, har blivit mer gul till färgen och lämnar små pölar här och där.
Men vad nu?
Omfamnar händer och armar, intensivt slickande, biter och håller fast, poppar.
Är detta tecken på könsmognad? Läge för kastrering? Och vad hände med den andra kulan?
Önskar att jag kunde ringa någon men känner ingen som kan iller.
låter som du har en könsmogen pojke på halsen (eller armen kanske jag borde säga ;)). Ibland händer det att illrar är kryptokida vilket innebär att inte kulorna kommer ner till pungen som dom ska.
Det bästa är att låta illrarna hållas okastrerade så länge som möjligt för att minimera risken för binjuresjukdom bla. Det man kan göra för att slippa brunsten är att sätta in ett suprelorinchip som tex används till hanhundar. Ett sådant chipp räknar med håller ca 2 år på iller och tar ur illern ur brunsten. Annars kan du kastrera. Ska du kastrera en iller som inte fått ned båda kulorna blir ingreppet mer avancerat då de måste gå upp i buken för att försöka hitta kulan.
Detta kan behöva göras även om han inte ska kastreras så att det inte uppstår några problem pga att kulan ligger uppe i buken.
Jag har även hört om illrar som fått ned andra kulan senare, kanske tom vid andra brunstsäsongen. Men dessa har inte blivit chippade med suprelorin utan gått okastrerade hela tiden.
Rådfråga en illerkunnig veterinär.
De flesta uppfödare är väldigt intresserade av att veta om någon av valparna bär på kryptokism då sådant brukar uteslutas i avel.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Med blödande händer och fötterna uppe på stolen :P
Chip har jag läst om och förmodligen så är det så det får bli. Men jag har inte bråttom. Ska jag i all hopp vänta på den andra kulan?
Ska ta kontakt med en veterinär så snart som det blir morgon.

Men chippar man illern kan väl iaf andra kulan trilla ner eller?
precis, andra kulan borde kunna trilla ned även om den får chip, men jag tror att chansen är större att den gör det i brunsten och chippar man kommer illern inte gå i brunst förrän om ca 2 år. Jag vet inte huruvida man borde försöka hitta andra kulan eller inte- genom ett ingrepp. Kanske någon som är mer insatt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#4 ja men får har jag iaf fått för mig rätt =)
Lättast är nog att prata med en iller kunnig veterinär om just din hane och kanske göra en undersökning =)
Du kan ju även fråga om råd här http://www.veterinaren.nu/fr%C3%A5gel%C3%A5da/
En av de som svarar är en av Sveriges mest illerkunniga veterinärer :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag vet inte om det tillför nått, men Bogey är Suprelorinchippad sen 1 år tillbaka och några kulor kan man inte känna på honom nu. De verkar ha vandrat upp i buken igen, eller åtminstone upp en bit i kanalen. Han hade dock båda kulorna i påsen innan chippningen.
Han var också väldigt pilsk ett tag och skulle sätta på dotterns armbåge. Så fort hon låg ner så han kom åt försökte han bita tag i huden vid handleden och jucka mot armbågen på henne.
Det tog ca 3 veckor efter chippningen så hade det gått över helt.

Ringde veterinären imorse och har en tid efter jul. De ska undersöka honom och då får vi förhoppningsvis se om det döljer sig en andra kula eller inte :)

Cillas blight hade ju bara ena kulan nere när implantatet sattes in. Den andra har inte hittats om jag minns rätt?