Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 759 ggr
sokka
0

Bur, lekhage samt utrymmestips????

Hej!

Vi har tagit en omplaceringshund för ca 6 månader sen. Denna var tokig efter o jaga katter osv, vi har lyckats hemma jättebra, hon är go med våra katter men dom hoppar undan.

Illern Alwyn har jag inte vågat lämna obevakad som med våran första tik som är van vid honom, har då haft honom i ett rum ca 5-6 timmar 2 dagar i veckan när jag är på jobbet, men då blir det så ensamt så han kraffsar på väggen o har förstört tapeten.

Vet inte om jag någonsin kommer våga lämna dom helt obevakad ihop utan uppsikt som jag kan med katterna, så behöver något att stänga in honom i när jag inte är hemma, tex bur, säker lekhage osv, då vi inte kan göra något ute pga lägenhet.

Vi har haft honom stundvis i en råttbur när han var mindre, men senaste året inte alls varit i bur, kan han bli olycklig av kortare stunder instängd? Tänker om man tar tex morgonpromenad då sover han ändå? Lite som att lämna hundar kortare tid hemma efter rasting?

Ge mig tips! Har tänkt en stor valphage, men den är ju då inte hundsäker mot nya hunden, ev terrarieliknande palats, eller fleravånings råttliknande bur?

ALLA TIPS ÄR VÄLDIGT VÄLKOMNA

UlrikaD
0

Tycker personligen inte att någon iller förtjänar att bli instängd pga att det kommit ett nytt djur i familjen. Förstår att du är orolig för säkerheten naturligtvis men känns ju inte riktigt rätt.

Och varför skulle illern känna sig mindre instängd och ensam som du beskrev det i en bur istället för ett rum? Det är ju ÄNNU mindre och finns ännu mindre att göra i en bur än i ett rum.

Trots allt är det ju minimum 5kvm som gäller på burstorlek om man ska ha illern i bur och då är det ju lättare att illern i ett rum istället. Ni får väl hitta på lite mer roliga saker i rummet som han kan sysselsätta sig med istället.

Illrar går ju oftast och lägger sig och sover när de har tråkigt. Att han börjar krafsa på väggen tyder ju mer på att han är ordentligt understimulerad. Ett tips då kan väl vara att göra mer saker med honom, promenader osv innan han blir instängd där.

Loveferrets
0

Håller med Ulrika och illern kommer inte må bättre av att vara i en bur.

JossanH
0

Kan du inte varva med att ha hunden instängd en gång i veckan och illern en gång i veckan? Eller kanske varva rum att ha honom i när han blir instängd. Tex en dag sovrum, en dag kök?

Försök att hitta på nya grejer till rummet varje gång han blir instängd. Ett tips är att lägga ut en massa papperspåsar på golvet, göra en badbalja med bollar i, slänga ut en massa smutstvätt och gömma godisar i, hänga upp en massa tomma väskor med leksaker, filtar och godis i i tex garderobshandtag. Köpa rör som du bara tar fram någon gång då och då så att de inte blir tråkiga.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sokka
0

Jojo naturligtvis är han ute kvällar och nätter som vanligt, samt förmiddagar när jag inte jobbar! Tycker bara att det är svårare att vänja hunden vid honom då han inte är med 100% som katterna är, han är ju mycket mer "triggande" än katterna eftersom han är mer på golvet.

Sen blir det ju triggande när han kommer ur rummet, då reagerar hon på dörrljudet och springer dit direkt. E han i en bur så pratar vi verkligen inte heltid, max 5 timmar nån dag i veckan då jag jobbar lunch. Annars är ju sambon hemma. Kraffsandet är inte endast understimulering utan tror säkerligen att det är vanesak med, katterna kan kraffsa om dom är i sovrummet och vill ut efter 3 minuter, som principsak, inget djur vill ju leva instängt.

Hundarna sover ju efter långpromenaden och stundvis är även hunden i bur då vi börjat om från valpstadiet med henne, men det fungerar ju endast efter ordentlig promenad, men tänkte man kanske kunde varva med illern i bur ibland, och ibland hunden. ibland ute ihop, ibland en instängd, måste ju få henne att förstå att han inte är nått triggande och alltid "är med" utan att reskera säkerheten, har inga andra säkra och bra förslag? Katterna leker ju inte med henne så, tänk om illen naffsar som i vår andra hund på skoj när dom busar, och hon blir rädd och gör nått tillbaka likom, lite svårt detta. :(

Ceciliaolucifer
0

Jag tycker att det är hemskt att stänga in djur oavsett djurslag!

JossanH
0

#5 Ibland kan det ju vara nödvändigt. Antar tex att du inte har dina pygmémöss lösa hemma.

Mina illrar hade ett illerrum i en utav lägenheterna jag bott i. Det var mycket för att få en fungerande relation mellan mig, min sambo och illrarna. Tror jag att de mådde dåligt över att vara instängda i illerrummet ibland? Nej, det tror jag faktiskt inte. Såg nästan illrarna mer då än nu när jag har dom löst 24/7 för varje gång jag klev innanför dörren och öppnade grinden till illerrummet var dom med. Då skulle ju varje skrymsle i lägenheten undersökas eftersom dom inte varit där under min arbetsdag.
plus att jag hade skogen precis utanför så många l¨ånga promenader blev det. Tror att jag i stort sett aldrig hörde någon av illrarna krafsa på grinden för att komma ut ur illerrummet- däremot så krafsade Pegasus gärna på ytterdörren för att få komma ut och gå.
I det illerrummet hade jag massor med olika rör, stor bur med hängmattor och krypin, lådor med hål, leksaker och en grävlåda. De har aldrig haft så mycket grejer framme på en gång som då och de var nöjda med vad dom hade. Däremot blir de ofta uppstressade om jag stänger in dom i en bur men det är för att de inte är vana vid så små ytor.. inte ens i transporten i bilen är dom lugna..

Sajtvärd på Iller.ifokus

sokka
0

JossanH är den ända med förståelse och intresse, ni andra vet jag inte vad ni läst, jag har inte tänkt stänga in min iller, jag vill att dom ska komma överrens på sikt! Jag har en hund som varit så rädd att hon skrikit i panik över katter, då katterna är så lugna och kattvana har vi övervunnit det, men är hon så osäkert glad mot dom som mot illern, och han säger ifrån så är jag fortfarande osäker på henne och vad som händer med min iller.

Därför vill jag få in honom mer i familjen utan att han sitter i rummet, men om 2 hundar på 40 respektiver 30 kg leker är det inte jättesäkert för en iller att vara lös utan uppsikt, så då undrar jag, vad kan jag göra? Katterna sover och går och lgäger sig medan illern är med hela tiden, även om han då och då drar sig undan är han mycket mer postiv, jag ska inte låsa in honom för all framtid, men stundvis, när han är energitömd!!?

Nya hunden stannar! Och så gör Alwyn! vill bara att det ska vara säkrare på sikt! Men får väl söka information och förståelse på annat håll… =/

UlrikaD
0

Jag känner det lite som om du har missförstått mig iallafall istället.

Du bad om tips och råd om var du kunde stänga in din iller när du var på jobbet. Alltså när du inte var hemma. Då ansåg jag att det var bättre att ha honom i ett illersäkert rum än i en bur. För bur är fortfarande och kommer att fortsätta att vara olagligt om den inte är 5kvm stor.

Jag förstår inte hur det får mig att vara oförstående mot ditt problem. Hur du ska få ihop dem på sikt är ju en helt annan historia, men det var ju inte din fråga.

Ditt första inlägg frågade ju enbart hur du skulle ha honom när du inte var hemma och hade honom under uppsikt. Du skrev ju:

"så behöver något att stänga in honom i när jag inte är hemma"

Jag förstår inte riktigt hur jag kunde svarat annorlunda. En iller i bur kan bara bli sämre än en iller i ett rum när man inte är hemma.

Denna kommentar har tagits bort.
sokka
0

#7, okej jag var nog otydlig, han har ett eget rum och det var därför jag pratade om "bur, hage eller utrymmestips". För jag vill att dom ska se varandra hela tiden så han är mer delaktig ur hundens synvinkel som flock,men bara valpgaller (som ska vara enligt lagens storlek?) tar hunden sig igenom, så min fråga mer direkt är hur jag ska kunna få dom att se varandra, på ett lagligt och säkert sätt.

Jag är ingen människa som lämnar min djur utan tillsyn, hundarna är aldrg själv mer än max 5 timmar och inga andra konstigheter förekommer, skulle därför knall fall aldrig låsa in en iller, och det var därför inte heller min fråga då jag är väl medveten om detta.

JossanH
0

#10 man måste tänka på sig själv och djurens bästa! Jag ser personligen ingen skillnad på att ha en iller instängd 5 timmar, 2ggr i veckan än att ha 2 läger med illrar. Hur gör folk innan de fått ihop olika illrar tex- om dom ens någonsin kommer fungera ihop. Många har flera läger hemma till illrarna. Ibland är de instängda i ett rum halva dagen var i lägenheter där det är avdelat i flera läger. Jag ser ingen skillnad på ditt läge!
Jag stänger ibland in mina illrar i hönshuset som kanske är på 12 kvm eller något sånt. Jag gör inte det för att dom inte kan vara lösa inomhus utan för att jag vill att de ska få lite miljöombyte med utetemperatur. är jag en dålig ägare som stänger in dom där då? Skulle inte kalla mig det då jag släpper löst dom i trädgården och de själv springer till dörren till hönshuset och vill in.

Och på riktigt- Man måste sluta vara så korrekt hela tiden och döma de som "inte är det". En kattägare är inte god nog om inte katten får det bästa fodret, har möjlighet till utevistelse, har klösmöbler upp till taket, får sova i sängen etc etc- det är lätt att skälla på folk som inte gör precis allt för sin katt och inte utfodrar med det allra bästa istället för tänka på vilken tur katten har som har ett hem som ändå älskar den. Det finns ca100 000 hemlösa katter i Sverige, jag är nöjd för varje katt som har ett kärleksfullt hem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sokka
0

Näe åhå tack skönt att någon förstår och du har helt rätt, bättre ibland än alltid separerade, det är ju mycket så hundar fungerar så du har helt rätt i det du säger, vill inte ha två läger när förutsättningarna är så bra att alla fungerar under uppsikt!

Och eftersom jag och min sambo arbetar skift, dvs han pluggar dagtid, jag jobbar esturang kvällar o helger och ibland lunch som är 5 timmar själv innan husse kommer hem, och det inte 5 dagar i veckan då det mesta läggs på kvällstid så är det helst denna tid jag vill att hon ska ha tillgång till illerrummet med öppen dörr, så hon ser illern och kan "hälsa" genom galler men absolut inte komma in, då kommer nyfikenheten lägga sig, och han är alltid med, och då blir det inte lika triggat när han är ute med dofter och så heller, då det luktar mer i det rummet än i övrig hemmet då han är okastrerad än.

Tack för att få lite stöd från en förnuftig och förstående person, som förstår att min kortsiktiga vilja att lösa det är för att det ska bli bra på sikt! men visst är det svårlöst ändå måste jag säga, men det är väl en del av charmen med djur, man måste hitta på saker hela tiden med dom för att tillfredsställa deras behov på bästa sätt. Vill också ut på landet! då hade jag lätt gjort en stor utebur, typ hönsgård! kanske om man släpper ut hönsen (om man haft det) och låtit illrarna varit där, ungefär som en rasthage för att få gräs, jord och sol! eller snö, mycket mer stimulerande med miljöombyte även om på mindre yta, än inget miljöombyte alls!

Är också nyfiken på vad lagen säger om korta perioder i "för små utrymmen"? är tex olagligt att ha illern instängd i transportbur när jag moppar golvet i hans rum för att jag inte vill att han ska simma i golvrentmedel??? liksom, om man vill rasta dom ute i rasthagar vad säger lagen om det? och hur kan illerfarmar finnas? dom håller knappast måttet för laglig storlek på sina burar, eller?? bara en parantes av nyfikenhet!

JossanH
0

#12 Farmer har ofta fått dispans då deras anrättningar redan fanns innan lagen trädde i kraft…

Sajtvärd på Iller.ifokus

sokka
0

fyfan vad hemskt.

sokka
0

.