Anemi - blodbrist
Hallå! Vissa av er har kanske sett mina ilägg om insinulom senaste veckorna. Jag anade ju att min iller hade åkt på det. Nu har vi varit hos veterinären som även märkte att hon hade lite lågt blodsocker, 2,7 var det.
De upptäckte dock en värre sak, att hon hade anemi, dvs blodbrist. Dvs att kroppen inte bildar tillräckligt med vita blodkroppar, den bildar det fortfarande, men inte tillräckligt. Detta kan ha orsakat hennes spasmer och att hon frysit ovanligt mycket senaste månaden. Hon hade dessuotm blåsljud på hjärtat som kan ha orsakats av anemin.
De upptäckte en cysta på en av njurarna, men veterinären var inte säker på att detta var orsaken, den kanske inte ens var "farlig" i detta fall. Dock kanske i hänseende till insulinomen.
Har någon av er illerägare hört något om dessa symtom? Anemi/blodbrist/båsljud på hjärtat/spasmer/frysryck?
Imorgon åker vi åter till veterinären för fortsatta undersökningar.
Oj, tur att du uppsökte vetrinären. Hoppas att allt blir bättre för din iller.
Tyvärr har jag inte någon erfarenhet av anemi så jag överlåter det nog till de som vet lite mer.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Har "tyvärr" ingen info om ovanstående men en av mina killar (alltså illerkillar
) har/har haft cystor på ena njuren men har inte haft problem med det. Det upptäcktes i samband med ett ultraljud för ett annat symptom. Cystorna kan dock spricka och då kan illern få ont men det märker du nog om hon får svårt att kissa eller har ont när du känner på magen.
Sara
nämen, fy vad ruskigt!
Jag vet bara att okastrerade honor löper risk för att drabbas av anemi, själva sjukdomsförloppet känner jag inte riktigt till.
När glukosvärdet ligger på under 3 så är det klassat som insulinom, lite lågt blodsocker är när det ligger under 5 men för eran del verkar det ju vara solklart att hon lider av insulinom (om man ska följa veterinärens illervademecum).
Sajtvärd på Iller.ifokus

Usch jag har haft tur, ingen av mina har drabbas.
Men är din iller okastrerad? Bara ren nyfikenhet nu.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
# 0 Vad händer nu med tjejen? Medicin?
En annan fråga om anemi: Kan de inte få anemi om de blöder på insidan oxå? När jag var inne med Oscar på mellandagarna så sa veterinären att eftersom han har förstorade invälvor så kan nån börja blöda och då blir illern anemisk, alltså blek på slemhinnorna och riktigt slö och då måste vi uppsöka vet genast. Nu är det ju inte det # 0 din tös gör men när när vi ändå har frågan öppen så kanske någon vet?
Sara

0# Måste fråga är det vita blodkroppar hon inte producerar tillräckligt av eller är det de röda? Anemi förknippas oftast med att det är brist på de röda blodkropparna. Detta orsakas ofta av att man har brist av andra ämnen i kroppen som medverkar i bildning av rödablodkroppar bexempel på sådana ämnen är järn och b-vitamin.
#5 Du har rätt Sara, invändig blödning kan orsaka anemi men då borde man ha märkt något på illern vid paplering av buk.
ojojoj, stackars!

Nej usch, lilla vännen! Hoppas allt går bra.. undrar också om hon är okastrerad?

Hej igen!
Hon har fått diagnosen grav anemi + insulinom igår.
Jag tror de sa att det var de vita blodkropparna som saknades, men jag kan minnas fel. Dock producerades det fortfarande nya, men inte i tillräckligt snabb fart. de har ingen anng om vad orskaen till anemin kan vara. Borde inte vara magsår och inte heller löp då hon är kastrerad sedan 5 år tillbaka minst. De misstänkte även långvarig förgiftning men vad jag vet har hon inte blivit utsatt för det (att hon typ upprepande ggr ätigt något olämpligt och mycket giftigt). En annan trolig grej är att hon har någon mer aggresiv cancer i ryggraden (mrägen) som hämmar blodbildningen. Antaglgien är insulinomen helt oberonede av anemin, men man vet ju aldrig.
Nu får honiaf kortison och rejält med nyttig mat och extra vitaminer (b-vitaminer bla) som förhoppningsvis ska förbättra värdena,. Något annat kunde inte veterinären tipsa om. Tråkigt…
ojojoj.. Hoppas hon får en bra sista tid med dig. Kram på er o lycka till med allt.

Mmm, tack! Det är så sorgligt när de är sjuka och man vet att det går utför. Och dessutom bara 1 månad efter min andra iller blivit avlivad.
Imorse skulle hon bestämt följa med mig till jobbet och smet ut i trappuppgången när jag skulle gå. Hon kutade ner 3 våningar till ytterdörren och började sniffa. Sen löft jag upp henne 1 våning och manade på henne att springa uppåt. Visst, hon sprang några trappsteg tills jag kommit ikapp, sedan tokvände hon och kutade ner igen och började sniffa utanför vån 1s dörrar. Samma procedur igen, jag bar några steg, släppte ner och puttade henne uppåt. Hon sprang några steg, vände och kutade ner som blixten. *fniss* Jag efter… Bar upp henne till 2a våningen och puttade henne uppåt, hon vänder och försöker smita igen, men nu hinner jag innan och kan mana henne uppåt igen… hehhehe. Väl uppe, 5 min senare ville hon inte alls bli lämnad utan satte igång att poppa som en galning och skulle leka tagare innan jag fick gå. Fick jaga henne i 3-4 min innan hon fick nog och gick och lade sig. Komiskt att hon är så pigg trots att hon är sjuk! :-)

Underbart att höra att hon är så pigg trotts sina sjukdommar.
Håller tummarna för att du får ha kvar henne pigg länge i alla fall.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars