Hur mkt foderdjur?
Går åt på en dag åt 3st klumpar?
dom har blivit så otroligt bortskämda att dom fnyser åt all annan mat dom får.
Blight kan klämma i sig 3st småkycklingar som en måltid utan problem.
Theo äter i regel 2st och är sedan ganska nöjd.
Drutten är uppe i samma antal som Blaj..
Tur att jag har hela frysen full…

var kan man få tag i småkycklingarna?

Djuraffärer, reptilmässor, repti.net.
#1 Lite här och var. Ett tips är att höra sig för på repti.net . Många djuraffärer har frysta foderdjur, speciellt dom som är speciliaserade på reptiler & ormar.
# Ojoj, här ska man vara glad om man får i mercedez en bit kycklingvinge=)
#5 HAHA, det blir en dyr kursavgift och kunskapsnivån på att omvända en iller till kött ligger på -100% här hemma ;) Dom som äter barf är uppvuxna med det helt och hållet från början.
Hugo har nu efter ca 1½ års tid lärt sig att tugga på ett och annat förädlat kycklinghjärta eller ben. Bernard lyckades jag få till att slicka på en kycklingbit genom att lägga små äppelbitar runtomkring ;) då behövde han trots motvillighet även slicka på kycklingen.
Men prova med olika saker :) illrar föredrar olika saker. Vissa älskar lever här hemma, andra hatar det och skyr det som pesten. En är skogstokig i möss och dom andra tycker att det är super gott också. Ingen vill ha köttfärs (inte för att jag skulle erbjuda det, men när jag själv har lagat det hemma så har jag provat att ge), eller förmalda köttkorvar. Kycklingvingar är ett stort no-no här hemma medans skrov är kalasgott.
Så prova med olika slags kött, fuska och häll lite rå äggula på, eller laxolja, vetegrodsolja :)
Cilla…här går det inte alls åt mycket foder djur till mina 11… fakum är att de kan alla dela på en per dag…
#5 Attans :P Men får väl ta och testa med olika köttsorter istället.. äggula funkar inte. Har testat att lägga gurka ovanpå och brevid, slutade med att han vägrade äta överhuvudtaget.. Men men skam den som ger sig ;)

#9 åh herregud!!! *dåndimpar*

Hela biten åt han upp också! Det var faktiskt sista illern, vilket betyder att hela gänget nu äter kött.
#9 åhh vad kul
Kan hälsa från en något hungrig Ricky och Calle att det är ganska ok med rådjurskött. Har inget bildbevis men har hört dom tugga i smyg. Har också sett att bitarna har försvunnit.
Då är det värre i uteburen. Har Allie och Dag-Otto där och dom får endast kött. När jag var ute i morse hade dom inte rört kycklingen. Det är tur att dom är ute annars skulle nog matte sticka dit några torrfoderbitar 
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

#0: Bättre att du ger dem möss än kycklingar. :-) Hur många möss går det åt per dag hos dig?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#14 eller båda två :) Variation är nyckelordet i iller barf… en kost enbart på möss (elelr enbart kyckling, enbart nöt etc etc) är på topk för ensidig och kan lätt leda till näringsbrister.

#15: Beror på vad fodret får för kost det där. Och jag skulle nogse hellre att nykeln i att barfa oavsett djurslag är att man ger dem det som de ska ha. Alltså foder de skulle ätit i det vilda. Vilket inte lär vara nöt eller sådant. Men visst, jag fuskar också och ger mina vildsvin och sådant. Även om jag vet att de i det vilda knappastlär fälla ett vildsvin och käka den. Men huvudsaken är möss då det är detta som de äter mest i det vilda.
Audiatur et altera pars
#16 Nu missar du poängen… jag menade att en ensidig kost på enbart Möss (elelr vad som helst, listade exempel just för att visa att jag inte menade bara möss), är inte optimalt, oavsett vad mössen fått för mat. I naturen består en vildillers kost av en rad olika smågnagare. inte alls enbart möss, amfibier, insekter samt fåglar (även lite fisk). Alltså långt ifrån enbart möss. Att enbart ge sitt djur en enda sak när man barfar är lite som att be om problem.
Lite studier om vad vildillrar äter… tyvärr kommer ni nog inte åt alla studierna i full text misstänker jag. Men jag kan evt maila om någon vill ha.

#17: Självklart äter de inte enbart möss. Men att få det helt som dehar det i det vilda kan man noginte lyckas med. Eller åtminstone lär inte jag lyckas med det i alla fall. Således har jag valt att ge mina foder som i så stor mån som möjligt stämmer in på deras naturliga kost. Detta genom att ge möss som i sin tur har variernade kost och därmed ger illrarna en varienrande intag av de olika ämnerna. Mycket inverkar på vad fodret själv har ätit.
Audiatur et altera pars
Givetvis blir det en hel del möss här också
tyvärr funkar det inte med fullvuxna utan det krävs att dom är ganska små för att dom ska äta upp hela. Blight kan äta hur många som helst om det ska täcka en hel måltid,
#18 viss gör det det, men oavsett kan inte en kost av enbart möss, som fått en varierad kost , se till illerns alla näringsbehov under en längre period. Det är den poängen jag försöker få fram. Illrar behöver variation, inte bara illrar, utan alla djur som barfas, eftersom deras naturliga kost är så oerhört varierad.
Sedan ser inte jag det som negativt att vissa ger sådant som de inte skulle kunna äta i naturen (nöt, fläsk, kalkon, vildsvin, hjort, älg osv), för att ge illern variationen den såväl behöver. Det är snarare ett mycket bra sätt att se till så att illern får en varierad kost, och genom denna minskar risken för framtida brister
Att utfodra en iller helt naturligt, med enbart sådant en vildiller äter i naturen är i praktiken omöjligt. För det första är amfibier fridlysta, sorkar, näbbmöss osv kan du inte hållla i fångenskap och föda upp, eller fånga i naturen, samma sak med det mesta utav det en vildiller petar i sig. Se bara på djurparkerna, och hur de utfodrar sina djur.
citerar även: Men huvudsaken är möss då det är detta som de äter mest i det vilda.
Om du kikar i de studierna så ser du att ditt påstående inte stämmer överens med vad en vildiller faktiskt äter mest heller.
och kommentaren: Bättre att du ger dem möss än kycklingar.
kan lätt få folk som inte är insatta att tro att det räcker med att enbart ge möss, som helfoder, för att en ilelr ska må bra.
Flikar bara in med att säga att även i naturen äter mössen och de övriga gnagare en iller sätter i sig även en varierad kost. En mus i sig är väl knappast näringsmässigt optimerad för en iller. Dessutom verkar de äta en hel del småfågel med :)
Det är ytterst få djur som klarar sig enbart på en sak, ex på dessa är giraffer och deras acaciablad och koalorna med sin eukalyptus. I övriga fall finns det nog en anledning till att de inte riktat in sig helt på ett enda bytesdjur/föda.
Paulina

#20: Nej visserligen fungerar det inte med enbart möss om man helbarfar. Men det fungerar inte med enbart kycklingvingar och skrov heller. Så detär just det att få en balans på det hela. Och just dags gamla kycklingar är inte bra. De kan fåbrister av det om de äter dem för mycket. Bara därför jag anser att det är bättre med hela möss än kycklingar.
#21: Är inte så roligt att hitta dem så kan jag förstå. :-) Här hemma äter mina lättigt 2-3 stora möss var per dag. Nu får de inte detta varje dag och förklringen är att jag inte får fram så många möss här hemma faktiskt. Inte ens fast jag byter till mig döda möss. Men de äter lättigt den antalet per iller här hemma. Ja förrutom Stella som fortfarande anser att möss är giftigt för illrar då :-)
Audiatur et altera pars
#7 uuuh, nasty!!
#9 vilken fin färg Snuffe fortfarande har! Dexter blev ju helt vit nästan, Snuffe har ju fortfarande mörk päls på benen :) söööt
#18 varför är det så mycket bättre att i huvudsak ge dom möss än kycklingar?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#24 ja, enbart dagsgamla kycklingar kan ge upphov till kalciumbrist om det vill sig illa, men enbart möss kan även det ge brister, likaväl som enbart kyckling, nöt eller nått annat (som jag redan poängterat innan) Just därför jag konstaterar att de ska ha en varierad kost oavsett vad den består av. Att ge dagsgamla kycklingar är faktiskt ett utmärkt sätt att ge dem variation i de bytesdjur de kan få. Likaså att ge dem möss av olika storlekar, eller råttor i olika åldrar, även om pinkies och fuzzies inte har nog med kalcium för att själva kunna utgöra ensam del av kosten, och då kommer man återigen till just det här med variation, och varför det är viktigt. Det handlar inte så mycket om vad varje liten bit av kosten innehåller, utan vad de tillför gemensamt i näringsväg. Just därför som barf kräve ren hel del eftertanke, och inte är något man gör..
#24 Blight skulle nog äta 3vuxna möss som en måltid, och dom får två måltider var om dagen. Nu vill han ju hellre ha mindre möss, typ popcorne/fuzzies så det blir det dubbla. Eftersom jag betalar ca 4-6kr per fuzzie och 2kr per kyckling så rinner det iväg.
Dessa grabbar äter enorma mängder mat och nu när vi har spikat för under sängen (stora köttgömman) så har dom ingenstanns att hamstra dessa mängder som dom tidigare lyckades gömma under sängen.
**Nu när vi snackar barf, så undrar jag om ngn har en gissning om specifik näringsbrist vid sänkt immunförsvar? Man kanske inte ens kan ställa frågan på det sättet. Jag är införstådd med att all brist i födan kan tillsammans leda till sänkt immunförsvar. Men jag tänkte om ngn specifik brist är extra viktig att tänka på?
**Har Theo i tankarna då han ligger i riskzonen för kronisk lunginflammation.

#25: För att just dygnsgamla möss i stora mängder då lätt ger kalciumbrist bland annat.
Audiatur et altera pars
Du kan räkna med att det går åt ungefär 100-120 gram foderdjur/dygn och iller.
Jag ger 100 gram/dygn och iller, för att vara säker på att allt äts upp och fyller på med lite extra när det behövs.
Hälsningar Ammi
här går det åt ca 1 kg mat per dygn. foder djur eller kött/ben, åt 11 illrar. Alltså ca 90 gram per djur om man slår ut det. Men sen har jag 4 hanar som äter mer, och 7 honor som äter lite mindre.
#29 Ska börja väga för skojs skull, jag kommer nog upp i mer än 100gram per dygn per iller.
#30 Tack för att du påminde mig om att aldrig skaffa 11 illrar ;)
#31 så lite så :P Men det låter nästan som att dina äter lika mycket som mina 11 :P
Måste illrar ha sån mat, kycklingar, möss, osv?? :S
Nej, de måste inte ha det. De lever bra på vanligt torrfoder som har hög kvalitét.
Däremot tror man att de ev mår bättre av att äta som ute i naturen.
Sara
..även en del veterinärer är av åsikten att en naturligare kost ger ett hälsosammare liv. Torrfoder innehåller en hel del vegetabilier, och i det vilda så äter illrar enbart animalisk föda (små gnagare, fåglar, grodor, ägg, någon fisk osv)
Paulina
Okej :/ För i så fall blir det nog ingen iller för mig, klarar inte ge sånt :p
Sen ska vi inte glömma att vanligt torrfoder kan vara bättre än en barf-kost som inte är fullständig :)
#36 Man vänjer sig, tro mig. Så du ska bli illerägare?
#37 Okej.. Hm, får allt se hur de blir i så fall :p
Jag har funderat på det nåt år nu men får nog vänta ett tag till, tills jag har fast jobb, har ju en hundvalp sen några månader tillbaka nu. Så får vänta tills jag har råd med oförutsedda utgifter! =) Men är såå sugen på det.
#36 Se på mig. I somras lovade jag dyrt och heligt att aldrig börja barfa mina. Men nu är jag där…………
så även en gammal räv kan ändra sig. Är illerägd sedan 1992.
Fast jag ska vara lite lat så illrarna får torrt till natten och barf under dagen.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#39 Oekj! :) men bara man kan ha torrfoder först o främst så får man se så småningom då … :p
#38 vill man göra det enkelt för sig men ändå minska på tandsten mm så kan man ge några kycklingvingar i veckan. Äter dom benen så motverkas tandstenen ganska rejält :)
Det är kolhydrater som bildar tandsten så ger man inget annat än barf så får dom inte tandsten plus att dom använder tänderna mer rätt än om dom tuggar torrfoder.
Jag var av exakt samma åsikt som dig tidigare- aldrig rått kött!!! Ville knappt gå förbi köttdisken i mataffären… ;) Men nu ger jag även katten och illrarna rå kyckling, kycklinghjärta och ormmats-möss när jag kommer åt och när illrarna är ute i hönshuset som jag gjort i ordning- vill inte ha gömt kött inne!
Lite kyckling då och då gör illern bara gott! Det lilla är alltid bättre än inget alls :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#36, Jag ger aldrig det till Simon o det går alldelses utmärkt, jag klarar inte heller av att ge sånt, han får Vitalin torrfoder bara, jag offrar hellre pengar på att åka till vett för o kolla hans tänder i så fall om/när det blir aktuellt.
#42 Har skrapat tänder hos veterinären 1 gång, men vill aldrig göra om det igen. Inte pga pengarna utan pga riskerna man tar när man söver ett djur…. Skulle kännas fruktansvärt att förlora en iller pga tandstensborttagning.. en risk jag aldrig skulle vilja ta igen.. Så därför förenar jag nytta med nöje och ger kött lite då och då, och försöker nu att få dom att äta ben!
Det är så JAG ser på saken :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#43, Helt okej Jossan, var och en gör som den vill men jag klarar inte av att ge honom rått kött, jag spyr t.o.m. därför blir det heller inte så.
Ja, rått kött, från köttdisken typ hade inte vart nå problem för mig! Men jsut hela kycklingar, möss osv. Det går inte! =/
#45, Inte ens det klarar jag av tyvärr. Jag ville mest få sagt att du är inte ensam om att känna som du gör, så det är ingen orsak till att inte skaffa iller om ni gärna vill ha.
#45 då har du ju kommit en bra bit på väg :) Bra tillskott som bara gör din iller gott. Jag har också än så länge bara kört på kyckling från affären och en och annan fodermus.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#47 Jag har ingen iller än men jag menar att rått kött från köttdisken liksom skulle jag kunna ge, om det är styckat och inte har päls fortfarande! :S Om jag hade en iller, eller ja, om jag skaffar! :)
#48 Rent kött är kanske inte det optimala, men kyckling (vingar, halsar, skrov och liknande) en del nöt, kalkon, styckad kanin och liknande går ju att få tag på. Päls kan man säkert köpa från någon som trimmat en hel kanin eller så :)
Paulina
#48 Här får Bogey en ½ kycklingvinge om dagen med komplement av en bit kycklingmage, -hjärta och -lever fördelat över lite olika dagar. Idag onsdag fick han t.ex. ett hjärta. Allt detta kan du köpa i köttdisken på affärn. Just hjärta och mage köptes på Citygross för ett litet tag sen när det hade ett erbjudande, annars kan alltid fråga om de kan ta hem.
I övrigt står alltid skålen med torrfoder framme och han varvar själv torrfoder och kött så visst blir det kött över som man får slänga men tänderna ser i.a.f. hyfsade ut. :-)
#50 kycklingmage och hjärta brukar finnas billigt på Willys!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej, har läst att man skall välja kött utan antibiotika och annat skräp tex majskyckling finns det på tex Willys också om man vill ha hjärta kycklingmage mm från majskyckling? Hur lätt är det att få tag på i vanliga affärer? Annars har jag hittat detta http://www.jipotimas.se/ Mvh Nussen
#52 Citygross är ett himmelrike när det kommer till inälvor. Där handlar jag gris och ox-hjärta, kycklingmage, kycklinghjärta. Dem har även lever i olika former med det vägrar mina så jag orkar inte strula med det mer.
Jipotimas är bra och deras barf hittar du vanligtvis i det flesta välsorterade djuraffärer som säljer färskfoder. Men nackdelen om man har en iller är att förpackningarna ibland kan vara ganska stora. Det går iofs super att småtina och sen förpacka dom i mindre mängder.
Willys brukar ha lite roligt ibland, även prisextra har jag märkt :)
Bor du i Sthlm? isåfall kan jag tipsa om Enskede katt och hund. Dom är toppen eftersom dom är väldigt tillmötesgående och, det bästa av allt är att dom har lokala slaktare dom får det mesta ifrån. Jag brukar taijma deras leveransdagar och på så vis får jag dagsfärska skrov + gojs.
Det är ett grishjärta på bilden :)
Det är väl det bästa för alla djur egentligen att äta det dom är skapta för, så även människan.. Ändå blir vissa vegetarianer/veganer och klarar sig utmärkt för att det finns supplement. Även hundar och katter som oxå är ett domesticerat djur mår säkert bäst av naturlig föda men klarar sig fint på det torrfoder som finns.
"Torrfoder innehåller en hel del vegetabilier, och i det vilda så äter illrar enbart animalisk föda (små gnagare, fåglar, grodor, ägg, någon fisk osv)"
Ja, det stämmer ju i praktiken men illern måste ha i sig en viss del vegetabilier oxå, det är därför dom äter bla gnagare (som i sin tur lever på vegetabilier). Jag helbarfar ingen av mina illrar och det är delvis för att det är husdjur jag har, inte vildiller i lägenhet. Tamillern har inte samma förutsättningar som den vilda och behöver därför inte (enligt mig) ha samma föda heller.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Hi hi tack för den fina bilden o alla tips. Vi bor i stockholm och vi funderade på att handla på Jipotimas men som sagt det är väldigt stora påsar och mig veterligen så har inte våran Hobbe smakat något sånt där förut så det är nog bra att prova på i mindre kvantitet :) Ha ha min sambo ser vit ut i ansiktet (mycket bra bild) 
#55 Vet ni om han äter kött överhuvudtaget? :) Annars så rekommenderar jag att du handlar i mataffären. Där är hjärtarna förpackade i 250gram tror jag och kostar ca 22kr. Mage & lever i samma strl och pris. Du kan även köpa kycklingvingar och klippa i 3bitar. Äter han inte det så är det inte mkt pengar som åker i sjön :)
Enskede katt och hund säljer skrov styckvis. På TerraZoo i globen säljer dom dagsgamla kycklingar för 5kr/st och möss beroende på strl 4-10krst.
En bild på hur det ser ut när jag gör mina inälvspåsar ;)
Det låter mycket bättre, att köpa lite tack. Jag skall fråga hans fd husse men jag är nästan helt säker på att Hobbe aldrig har prövat.