Illermats recept
Hittade ett recept på en "kyckling röra" som man rekomenderar till tex. illrar som varit sjuka (magsjuka tex), kräsna illrar och även för illrar med insulinom, tydligen har man sett klara förbättringar hos insulinom illrar när de fått de här som daglig föda (men det botar ju inte!)
… Kanske någon som vågar sig på det? (tyvärr på engelska)
**"Bob's Chicken Gravy (Yum!)
**
1 whole roasting chicken (cut into pieces to fit in the blender; do not
remove skin, fat, bones or giblets-small pieces puree better)
1 Tablespoon olive oil
1 Tablespoon ferrettone (or whatever vitamin supplement you use)
1 Cup ferret, mink or high-grade cat kibble
2 Tablespoons fine bran OR whole oats OR Metamucil
1 Tube Nutrical
3 or 4 Eggshells
4 Tablespoons honey
1 Cup fat trimmings (uncooked; I save trimmed fat for just this purpose)
Puree the chicken with the fat, kibble and eggshells; add water until you make a thin gravy. Pour the mix into a pot and cook for 30 minutes, or until it has the consistency of cream or thick gravy. Add the rest of the ingredients and mix well. Now, here's the hard part. Put one cup of chicken gravy into a ziplock, push out the air, and set aside. Repeat this process until all the gravy has been portioned out, then dump the ziplocks into a container to store in the freezer.
Hur det funkar för illrar med insulinom
So why does Bob's Chickey Gravy seem to work so well in insulinoma ferrets? High quality proteins, fats, trace elements, monosaccharide sugars, few starches (the recipe allows a small amount of kibble but suggests it be eliminated when the ferret accepts the food) is the reason. This diet is exactly what is needed if starches are the source of the problem. Objections that the included honey is a problem are obtuse; honey *IS* the recommended emergency treatment for insulinoma symptoms, it is a simple monosaccaride sugar complex (mainly glucose with lesser amounts of frutose), and since it is directly absorbed into the blood stream without modification, it will *reduce* the amount of insulin present as well as *increase* blood-sugar levels. As for the amount, the recipe usually results in about a gallon of food; 2 tablespoons of honey is really not a lot. Conversely, a gallon of kibble-only diet, even if only 40% starch, converts to sugars in far greater amounts than the honey in my recipe. If insulinoma is exacerabated by consumed sugars, why is starch-filled kibble
being fed to the ferrets at all? *ALL* starches are metabolically reduced to glucose during digestion. Remember one of the dietary treatments? Reduce the amounts of sugar fed the insulinoma patient? If you feed a ferret kibble containing carbohydrates of any digestable type, you are, in essence, feeding it sugar."
(http://listserv.cuny.edu/Scripts/wa.exe?S2=ferret-search&q=&s=insulinoma&f=c620213@SHOWME.MISSOURI.EDU&a=&b=)
Har ni någna egna Iller recept?
ahaha smart Åsa!

#2: mohaha, jag har mina ljusa stunder. Inte ofta men de kommer som en blixt från klarblå himmel ibland. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Inga fler som har recept? =)

Jag har tre recept på alternativt illergodis som jag fick av Nettan när vi var där på träff i december förra året.
Torkad blodpudding:
Skär blodpuddingen i små, kvadratiska bitar och strö ut dem i en ugnsform. Torka sedan blodpuddingen i ugnen på låg värme (ca 100 grader) i ca 30 minuter eller tills bitarna är helt torra och inte "blodiga" inuti.
Två recept med lever:
1. Koka lever tillsammans med några vitlöksklyftor tills den är genomkokt. Skär sedan levern i lagom stora tärningar och lägg i en ugnsform. Låt torka i ugnen på 50-75 grader i ca 5-6 timmar. Viktigt är att levern är ordentligt torr om den inte ska förvaras i frysen.
2. Mixa färsk lever, tillsätt 2-3 vitlöksklyftor och ett ägg. Tillsätt vetemjöl under mixningen tills du får en lagom tjock smet att hälla ut på en smord plåt. Gräddas i ugnen på ca 200 grader i 15-20 minuter. Ta därefter ut plåten och skär "smeten" i lagom stora bitar och sätt in i ugnen igen i ca 30 minuter. Om man önskar hårda bitar, grädda på låg temperatur under natten.
oooh vilka bra recept elin!! Måste jag testa! Fan att jag slängde blodpudding jag hade i kylen igår…
De här recepten hade jag helt missat. =)
Elin äter dina torkad blodpudding???
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Madde: Missade din fråga. Jag har faktiskt aldrig provat ge dom blodpudding, varken på vanligt eller på torkat vis 

Jag provade att göra de där blodpudding-bitarna för ett tag sen, men hon åt dem inte :( Hon tog gärna emot dem, men sen gömde hon bara undan dem och glömde bort dem.. Synd! Det kändes så bra att få göra godis själv, hade velat att hon tyckt om dem :P
Tänkte höra om någon har testat och göra den här maten till sina illrar?? Om så, gillar de den???
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jag måste prova någon gång…men kan någon vara så snäll å hyssta hit en bauta mixer? å ett gäng illrar som in te e så förba**at kräsna
Detta ska jag prova till lilla insulinom-Thea!
ja gör det! har hittat flera sidor där detta rekomenderas för just insulinom illrar….inte för att det botar, men tydligen mår de bättre, å lever längre….inte vetenskapligt bevisat, men vem vet?
Berätta gärna hur det går!
mm, nu är det kokt! ska bara få svalna lite innan jag paketerar o fryser in. De verkar inte vara så sugna på o smaka än men det blir spännande o se..
Jag har haft i:
1 kyckling
8 vitabe tabl
4 msk honung
ca 120 g animaliskt fett
1 msk olivolja
2 msk havregryn
1.25 dl vitalinfoder
4 äggskal
2 av gulorna (kändes onödigt att kasta allt..)
o så har jag mixat med vatten så det blev en grötliknande konsistens. De största benen fick jag ta bort då mixern inte klarade att krossa dem. Det luktar och har konsistens som kattmat på burk ungefär, men det bör ju vara kalasnyttigt för illrarna… Jag återkommer imorrn när jag vet vad de tycker..

Ser fram emot din rapport .
Audiatur et altera pars
Jäkla Illrar!! Har jag ansträngt mig o gjort så fint käk… o alla vägrar! Har tagit bort torrfodret så de ska smaka iaf, men än så länge vågar ingen, t om med lite groddolja på fegar de ur… jaja, det får väl va ett tag till innan jag iaf måste ge thea lite torrfoder…

Känner igen det där. När albin va dålig i magen så sa veterinär åt oss att ge han kokt torsk som mat för det var bättre för magen. Efter ha kokat torsk så vägrar han äta. När vi tar bort torrfodret så föredrog han att ligga å blänga argt framför att äta torsken :).. envisa javisst.

Prova att tvinga in lite i munnen på dem så de får smaken i munnen. Usch så hemskt det låter, men det är som med små barn, ibland måste man tvinga dem att provsmaka.
#20 ja det har jag gjort med allihopa.. o usch vad hemsk matte de tyckte jag var.. kom precis hem.. ska se om jag kan lura i thea lite iaf..
herregud det borde ju va skitgott för dem! Det är ju säkert sött av honungen.. o fett o fint.. :/

haha, otacksamma små pälsar. När man ansträngt sig så.
Men det brukar kunna ta tid innan man lärt dem att aceptera en ny smak.
Audiatur et altera pars
jo jag vet ju det egentligen… men det här ska ju va så gott!! JAG har ju gjort det.. :p
prova att ha i lite torrfoder i blandningen…det brukar hjälpa…
Illrar har som många anndra djur svårt för nya saker, och det har med deras överlevnads instinkt att göra. Ute i det fria så äter vilda illrar enbart det de fått lära sig att äta av sin mor, på så vis vet de att det inte är giftigt eller farligt. Smart, men suck så jobbigt för oss!

#23: haha, ja visst borde de väl inse att om man som ägare lägger ner sådant engagemang så är det ju super för dem ;-)
Tyvärr gör de inte det. hihi
Audiatur et altera pars
#24 MEN JAG ÄR DERAS MOR!! Kan de inte förstå det? jo woodoo har ätit lite iaf.. ska blande m lite torrfoder nu.
#26 haha…men smaka själv, så att de får se att mamma äter! hihihihi ;) Kul att woodoo smakat i alla fall
Det verkar som de inte kommer äta det.. :/
aj fan..det var tråkigt….hmmm tvåmgsmatning ;)

Rubriken var inte så bra egentligen.. det första som slog mig var recept på illrar!? här!? kan man äta dom? äter NI dom? vafan.. :p
Fast det kanske bara är jag som är lite knäpp ;)
Ja det är du nog :p
Ne jag är vegan så här äts det varken iller eller andra lik..
Puttar upp den här och har nu ändrat rubriken så att den inte kan misstolkas ;)
En dum fråga kanske, men vad är kibble?? Det har jag inte förstått än. Är det någon kattmjölk eller vad annars??
kibble är torrfoder