Svininfluensan
Jag tycker mig ha sett någt när det gäller ifall svininluensan smittar på våra små ögonstenar men jag är inte säker och jag orkar inte leta.
Hur är det med det? Någon som vet? Jag har precis fått feber och fasar såklart det värsta, både min syster och min mamma har svininfluensan nu, även om jag inte träffat dom på över en månad så är man ju rädd.
Men smittar det över till illrarna? Isåfall hur allvarligt är det för dom? Är det som en vanlig sjuka eller är det extremt även för dom?
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Jag vet inte jag hör olika helt tiden, beroende på vem man frågar. Min lärare som är vetrinär och proffesor i livsmedelshygien säger att det enda kända fallet att ett djur har blivit smittad av en människa är i usa då en katt blev smittad, Att man inte behöver oroa sig nämnvärt. Men jag har läst andra artiklar o här på forumet som säger annorlunda. Så jag vet inte. Hoppas nån kan ge mer säkert svar, jag är också extremt nyfiken att veta.
ja, illrar kan smittas av svininfluensan. Faktum är att flertalet har blivit smittade här i skandinavien. Illrar används för övrigt i framtagningen utav influensa vaccinet.
Jag smittade min iller med en vanlig förkylning i september efter att jag hade varit på kreta. Visserligen inte svininfluensan men han blev helt matt och kunde knappt gå fram med bakbenen så de var bara att åka till veterinären och ge vätska och kolla upp det hela.
Nu är han återställd men oj vad rädd jag blev.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#3 Jo jag vet att vanliga förkylningar smittar men var osäker på detta..
#2 Hm men är det då lika allvarligt för illrarna när dom får svinis?
#4 Allt beror på andra faktorer utan just själva svininfluensan. Hur gammal djuret är, allmäntillstånd innan den blev sjuk, vikt etc. En iller kan dö av en vanlig förskylning pga sekundära orsaker.
Men du behöver nog inte oroa dig nämnvärt mkt. Se till att inte pussa och gulla med illrarna när du själv är sjuk. Se till att hålla ett vakande öga bara och sök veterinärvård när du anar att ngt är fel.
Lycka till :)
#5 Okej, ja båda mina mår bra så då kanske det inte är några problem då. Tack så mycket.