ratar kopplet
förra ägaren säger han verkligen hatar kopplet han har till och merd bitit sönder det
kan man inte ändra på det ?
tycker det vore synd om han missa alla promenader ute
prova och se… han kanske beteer sig helt anorlunda i sitt nya hem.
Det är nog inga problem med själva kopplet?
Om du går ut istället när det skymmer lite och är ganska mörkt så brukar de flesta illrarna vara lite säkrare. Om du går så att det finns ngt att halvgömma sig bland så går det ännu lättare. Det är tex väldigt lätt att gå med mina här då vi har långa rabatter.
När jag ska vänja mina med koppel, så låter jag dom först ha på selen inomhus några dagar till ett par veckor (beror på illern). Sen låter jag dom gå med kopplet på i ett par dagar inomhus (ser naturligtvis till att dom inte kan fastna med det), sen brukar det för det mest inte vara några problem när jag går ut med dom. Jag hade Aslan som stenvägrad att ha på sig sele och koppel, så jag tränade honom inomhus i ca 2-3 veckor. Efter det var det inga problem med att gå ut med honom, det ända han sen inte gillade var om där var för mycket folk omkring honom. Så han fick inte följa med på träffar och sånt då han blev så stressad av det, men att gå ut själv tillsammans med Laban i skogen älskade han, bara där inte kom en massa människor han inte kände.
Gå ut o gå en liten stund, kanske 10 min varje dag så kanske han vänjer sig till sist

natten har gått bra han har sovit i buren och holly i sin
i morse fick han komma ut går runt luktar men tyvärr värkar han inte fatta varken hur en toa ska användas utan har bajsat 1 gång där sen på golverna , så det är väl bara att börja träna då
förra ägaren värkar ha hafyt noll intresse tyvärr för honom han har fått vart ute nån min typ per dag
Holly har sovit en stor del av dagen så hon har inte brytt sig i han ännu
får se hur kvällern blir
JAg förslår att inte låta honom gå runt med selen på sig inne. tycker bara det är stressande och illern förstår inte själva syftet med selen. Sigge var inte alls van vid sele och koppel och backade bara runt med den innan vi hann gå ut. Så fort vi var ute så hade han tusen andra grejer att koncentrera sig på så då försvann all dramatik runt själva selen. prova och se hur han reagerar. Kanske förra ägaren hade selen på för hårt?
#5 Det bästa för att få en rumsren iller är att begränsa illerns yta till kanske ett halvt rum, placera ut ett flertal toalådor (kan köpa billiga på IKEA. lådan trofast finns på barnavdeln. och kostar 19.-/st), och lägg ut filtar och foder där han kan tänkas göra sina behov istället. Var beredd på att varje gång han vaknar kommer han behöva gå på låda och ge godis och beröm varje gång han går på lådan!
Tänker han sätta sig utanför så säg NEJ och sätt honom på lådan. Hinner han göra ifrån sig där och inte på golvet så beröm och belöna med en godis. Det har varit mest effektivt för mig!
Självklart ska han få komma ut från rummet och aktiveras men se till att det finns många tillgängliga lådor även där :)
Sajtvärd på Iller.ifokus