att vara illervakt
hejsan
Undrar om man ska ta något betalt när man är illervakt??
min kompis var illervakt från torsdag till måndag,
ägaren till illrarna tog varken med sig kattsand eller mat åt sina. på dom 5dagarna åt dom nästan 8dl mat tillsammans, och för att dom skulle gå på toan så var dom tvungna att tömma dom och göra rent dom och kasta sanden som dom hade bytt på måndagen innan dom kom.
Vad tycker ni ska man betala för att ha vakt? eller åtminstånde betala för kattsanden och maten?
Finns en som har ett illerdagis privat här där jag bor och hon tar 500kr för fredag till söndag för 2 illrar men man får då ta med sig egen mat och såklart koppel åt dom
Jag har aldrig tagit betalat för att passa någons iller, känns inte som det handlar om några större summor och då har jag hellre någon som är "skyldig" mig en gentjänst och kanske kan passa mina illrar när jag behöver det :)
Jag har inte heller tagit betalt när jag har passat illrar. Skillnaden i mitt fall är väl att det alltid varit mina vänner som passat mina illrar och jag försöker så gott som de går att passa deras när dom behöver assistans så vi byter väl kanske mer "tjänster" med varandra. Däremot om det är något som min iller behöver ha speciellt som min kompis kanske inte ger sina illrar så tar jag med mig det, mina äter tex kött så då brukar jag ta med mig portionsförpackat kött till mina kompisar allt för att underlätta för deras del.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Ska man lämna bort eller ta hand om illrar till någon vän så tar jag inte med mat och pellets (som mina har i lådorna) för jag vet att det redan finns lådor utplacerat som mina kommer använda som redan används av hemmets illrar eller tvärt om. kommer någon och hälsar på och har med sig sina illrar så gäller samma sak. Jag har vad som behövs gällande lådor och pellets.
Jag brukar fylla upp matskålen i transporten och ibland skicka med extra mat om det behövs.
Skulle jag där emot lämna bort mina illrar till någon jag inte känner så skulle jag fråga om jag behövde ta med egna lådor och pellets. Mat skulle jag självklart skicka med! Jag skulle själv inte ta betalt om någon lämnade sina illrar här men skulle räkna med att de hade med sig eget foder och om dom var känsliga med lådans innehåll- även egen kattsand/pellets.
Kattsand är ju dyrt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har aldrig tagit betalt, och visst är det jobbigt att ha en hel drös med illrar som river, sliter och bajsar utanför. För det mesta har det vart vänner, och där ser jag ingen anledning alls till att ens tänka tanken på ersättning för att ha vaktat, en annan dag behöver jag den tjänsten.
Behöver de illrar som jag vaktar något speciellt, ex kött som jag inte har hemma så brukar ägaren fixa det, annars bjuder jag på lådinnehåll och torrfoder.
Jag har vaktat illrar jag knappt träffat och även kört dem några mil utan att ta ersättning för det. För som jag ser det så får jag igen det en annan gång.
Däremot - om någon vaktar mina så skulle jag fråga vad de vill ha för besväret och/eller ge en blomma som uppskattning. Eller ja.. Inte till Sarae då, skulle bli en jäkla massa blommor som flyttade runt då! Där är det snarare perfekt med tjänst och gentjänst :)
Paulina

JAg har betalat ganska bra men då har de oxå varit borta i 6 veckor och jag har 7 st… är ganska jobbigt.
Jo, det är ju lite skillnad på att ha dem hemma i över en månad än några dagar/en vecka. Speciellt om man har en hel hög med ;)
Paulina
#0 Holy crap.. om jag skulle tagit betalt för alla de gångerna jag varit illervakt skulle jag varit rik nu :) Än så länge har jag stått för både foder och sand etc för de illrar jag passat.
#5 Då har väl även psykvården efter dessa veckor betalats av dig va?? ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är ju helt upp till den som behöver hjälp och den som passar att bestämma vad som är rimligt.
De flesta gör det ju gratis och passar åt kompisar, andra tar betalt och passar åt folk de inte känner.
Men det är ju någonting man får komma överens om innan.

Skulle jag ställa upp åt någon jag inte känner skulle jag be dom ta med egen mat. och åt en kompis skulle jag bara se det som att jag har en gentjänst innestående=)
Jag kan ju säga som så, jag skulle ALDRIG komma på tanken att skicka iväg hunden utan mat och bajspåsar om han ska passas av någon annan över tex en helg. oavsett om de har hundar själv eller inte.
Inte heller skulle jag skicka iväg katten utan matpåsar och kattlåda/sand om vederbörande inte har katt själv. Men har de egen katt så skickar jag bara med mat.
Samma med illrarna, jag skulle oavsett vilket skicka med mat till dem, medan tillgången på strö och lådor styr för resteranade.
Hitendags har jag bara behövt katt/ilelrvakt som kommer hit 2 gånger om dagen och ser över mat och vatten till odjuren när man vart borta över nån helg. Har aldrig behövt lämna bort dem.
Hunden brukar få åka hem till svärmor, och hon säger alltid åt oss att inte ta med mat för det har hon hemma. Men väninnan som passar hunden ibland hon får allti mat med sig hem åt hunden för lika många "mål" han ska bvara borta.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tjänster och gentjänster helt enkelt :)
Om ngn skulle hjälpa till att passa mina killar så skulle jag givetvis ge lådmaterial eftersom 5st hanar behöver mkt strömaterial.
Även mat skulle jag skicka med och godis.
Att passa 1-3 dagar kan jag tycka är rimligt, är det en vecka eller mer så skulle jag ge ersättning och ngn tack för hjälpen present.