OT Vart har de gomt det?!
Kommer hem efter att ha spenderat tva dagar hos pojkvannen, och mots av en fruktansvard stank!! Jag tror att det ar kott eller nagot som ligger och ruttnar, for bajslukt ar det inte!
Fragan ar bara vart de gomt skiten?! Har kollat under sangen, i alla deras sovstallen (de har en vana att ta med sig maten nar de ska sova och sen ha "frukost pa sangen"), bakom byraer, skrivbordet och under elementet. Inte ett spar. Starkast luktar det precis innan for dorren ocksa, och dar finns ingenting forutom en bokhylla under vilken jag serverar deras mat och vatten. Jag fattar inte!
Nagon som har tips pa var man kan leta? Har inga skor eller liknande de kan gomma mat i.
// Amanda
Inne i nått skåp, nedersta lådan i byrolådan, de kan inte vara så att det e nån katt som kommit i närheten av er ytterdörr o kissat där ? De ligger inget i deras matskål så det börjat ruttna där ?

Skap har jag inget.. Ska dubbelkolla byraladan, men vet inte alls hur de skulle ha lyckats komma in dar… Ytterdorr har jag inte heller. Hyr ett rum i ett hus, sa min dorr ligger brevid koket :) Och ingen mat i matskalen.. Hittade ett kaninben under sangen, men det ar ju borttaget nu.. Dumma skitar att inte ata upp maten som serveras!! 
// Amanda
Hmhm dom är ju fenomenala på att lyckas gömma allt på de konstigaste ställe. Prova att fråga dom o se ifall du får nått vettigt svar
, jag vet faktiskt inte, de e svårt, du får väl annars grovstäda o hoppas på du finner nått då.

Bakom bokhyllan, kanske under en matta, eller under en sovpuff eller filt?
Vet hur det kan lukta när kött ruttnar. För 2 år sedan eller så hade jag en konstig lukt (har berättat om detta då) som jag inte kunde hitta var den kom ifrån. Hade då Calypso och Electra (dom 2 vildillermix tikarna som var systrar till Jazz), dom var ju i bur halva dagarna då dom inte gick samman med mina andra illrar. En dag när jag skulle öppna sovrumsfönstret så luktade som attan borta vid deras bur, så jag kollade och kollade men tyckte att båda tjejerna var där. På eftermiddagen så skulle jag släppa ut dom, men då kom bara Electra ut. Och då jag ändå skulle lägga nytt täcke i deras bur, så tog jag ut det gammla. Tyckte då att det verkade lite för tungt, så jag riste det lite nätt över min säng, men inget kom ut. Så jag började känna runt på täcket, och såg då en massa fluglarver. Såg sen en bula inne i en av kanalerna i täcket, där låg stackars Calypso död. Hon hade troligen varit död en vecka, och detta hade jag inte sett då dom oftast gick in själv och la sig när dom ville det. Jag fick klippa ut en stor bit av täcket och begrava henne i det. Så jag vet hur kött som ruttnar luktar, och det är inte för nådigt vill jag lova, usch usch. Sen hade jag valparna i våras som fick BARF-mat, och dom kunde också gömma undan mat som man hittade när det började att osa.

Usch vad hemskt :S Jo, gjorde misstaget att ge dem kott i uteburen tidigare i ar.. Fy h*lvete vad det ar vidrigt nar de lyckas gomma bitarna och det kommer larver! Sa nu far de bara kott inomhus dar jag har koll pa vart de gor av det (trodde jag iaf..)
// Amanda
Hade ju ett litet vitt fluff på besök här för en tid sedan och han fick sin mat ute i hönshuset där han också sov. En dag när mina skulle få komma ut där en stund slog en fruktansvärd stank emot mig. I lådan med alla filtar hade lilla fluffet gömt en hel kycklingvinge! luktade gott efter att ha legat där en vecka eller 2… Så leta där dom brukar sova! Man vet aldrig vad man kan hitta!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Du får ursäkta mig men det där var kanske det vidrigaste jag hört! Hur kan man inte märka att en iller dött en vecka tidigare!? Jag mår illa och mitt hjärta stannade nästan när jag läste ditt inlägg… Inte nog med att Calypso dött- där har stackars Electra fått leva med en ruttnande kompis i sin bur! Jag tycker man borde se till alla sina djur minst en gång om dagen om man ska ha några. Min åsikt och den står jag för!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 Står i L80 att man ska ha uppsikt av djuret varje dag, så det finns lag på det allafall :P

Paulina
#5 Förlåt men menade du att illern hade legat död i en hel vecka i buren utan att du märkt de ? Mitt hjärta hoppade upp i luften lär jag läste va du skrev, fy 17 vilken otäck syn. Och stackars Electra som behövt leva med en död iller så tätt inpå.
Kolla i alla filtar, dina sovsaker och om det finns hål i madrassen.
Sara

#5 Seriöst och allvarlig talat!
Att inte ha sån koll på sina djur att man vet om de är levande eller döda?
Jag har många djur och det vet jag om. Kan med all säkerthet lova att inte den minsta lilla guldhamster skulle kunna ligga död i sin bur mer än några timmar innan jag såg det.
Finns väl en anledning till att man håller på med sina djur dagligen. Om man nu mot förmodan inte tycker det är roligt att vara med sina djur så har man iallafall en skyldighet att se till att de mår bra.
Det är illa nog att någon kan ligga och dö utan tillsyn, men hur i hela fridens namn ska man upptäcka om någon blir sjuk och behöver veterinärsvård om det går veckor mellan gångerna?
Jag är smått chockad och hoppas att det är ett dåligt skämt.
Jag tror vi alla har missförstått Ferretgirls inlägg för jag tror inte de var så illa, hon kanske skrev lite tokigt eller nått.

Visst kan man hoppas att man missförstår. Men när någon skriver att hon troligtvis legat död i en vecka så finns det kanske inte så mycket utrymme för missförstånd.
#14 Hoppas det. Men om det är sant tycker jag att vi inte ska hacka på henne eller säga saker för det är säkert redan skitjobbigt att tänka på det för henne. Även om man blir arg eller ledsen
#15, Sant men jag vägrar tro att det är så, ingen kan ha en så dålig uppsyn.
#17 Visst, man skulle ju kunna anta att det skulle stå dagar istället för veckor. Men fluglarver utvecklas inte på några få dagar heller. Då stämmer de uppgedda två veckorna.
Paulina
#18, Jag tror inte de skulle stå dagar heller.
Hon kommer nog in o förklarar läget imoron för jag vägrar som sagt tro på det.

Om det inte skulle stå veckor och inte dagar vad skulle det stå?
Att den döda illern som hon lyfte ut inte var död? Nu blev jag lite förvirrad måste jag erkänna.
Och måste nog hålla med Aviendha, fluglarver bildas inte på en kvart heller.
#19 Men hon skriver det ju själv. Vad finns att missförstå i hennes text då hon själv säger att illern låg död i uppskattningsvis veckor och att det krälade fluglarver runt kroppen? Då har den legat ett tag. Jag vill inte heller trå att sådant kan få existera, men jag kan inte på något sätt se vart det skulle kunna vara ett missförstånd.
Paulina
Nej inte jag heller men detta är vanvård av djur o det får inte förekomma och Christel älskar sina illrar o skulle aldrig göra nått för att dom skulle fara illa på nått sett.
Därför väljer jag att missförstå för om detta stämmer så tänker jag ringa djurskyddsinsitutet för jag tolererar inte sånt !
Vi låter henne förklara sig imorron så blir de nog bra till sist.
#16 tyvärr kan jag inte tycka synd om någon djurägare vars djur legat död i hemmet i en vecka utan att ägaren ens saknat den…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#22 Det finns inget djurskyddsinstitut. Det är länsstyrelsen som har hand om djurskyddsärenden, men de kan inte göra något eftersom det inte skett nu, det var två år sedan. Sen, är du personlig vän med henne? Hur kan du egentligen säga att du vet vad någon här inne skulle och inte skulle göra? Det är ett internetforum…
Paulina
Finner faktiskt inte ord… för en gångskull… mer än att ja, enligt djurskyddslagen skall djur ha daglig tillsyn, och det gäller ALLA djur. Jag har lidit med Electra och Calypso i många år, över deras tillvaro. INGEN iller skall behöva sitta instängda så som de har fått göra under längre tider, och INGEN iller skal behöva få deras behov åtsidosatta, hybrid eller ej, men att det slutade så här för en utav dem… ja det trodde jag faktiskt aldrig.
#24, Jag känner henne ja och jag vet flera som känner henne väl. Men okej då menar jag länsstyrelesen då, oavsett så är detta vanvård o då kan samma sak förekomma igen o därför ska det varnas. Även om dom inget kan göra nu så kan dom vara uppmärksamma.
#23 Det gör inte jag heller, jag menar att man inte behöver vara otrevlig eller så :P
Jag tycker vi bryter diskussionen om Calypso här. Låt tråden återgå till ämnet annars låser jag den.
Sara
Nu e tråden ot,
Jag hoppas du finner ut vad lukten kommer ifrån ts.
Vi skrev samtidigt Sara 

Hehe, ja OT blev det, men det kan jag leva med!
Tror att jag har hittat kallan till lukten! En bit mus under vattenskalen i baljan jag har som "stankskydd"… Skulle byta vatten och tyckte att baljan luktade ackligt. Och dar lag en bit mus, val gomd
Blir till att diska bade vattenskal och balja 100 ganger nu sa att lukten gar ur plasten… 
// Amanda
#31 hahaha, kul att du hade ett stankskydd och inte ett stänkskydd haha
Sajtvärd på Iller.ifokus

#32 Hahaha, det blir lite lustigt ibland nar man inte har alla bokstaverna :P
// Amanda
Uppenbarligen fungerade inte "stankskyddet" :P
Paulina
Men så skönt att du fann vad det var Musiken, "stankskydd" HAHAHAHA. Härligt att läsa dina inlägg…

Förlåt mig men jag kan inte hålla tyst!
#5 WHAT??????????????????? Herregud. Och det sjuka är att jag inte är speciellt förvånad.
#31 Lägg diskmedel i baljan och låt de stå över natten, fast diskmedlet kommer liksom sjunka in i plasten och de är inte så bra att ha fiskar där i efteråt :)
#36 Inte förvånat? ><

#37 Nej inte speciellt. Visst var detta i det grövsta laget, men nej. Jag hade inte väntat mig annat.
Men, back to topic… som iofs verkar vara löst så vi kanske kan fortsätta ha den här tråden till att chockas över det som verkar vara ett grovt fall av vanvård? Alla här inne vill nog ha en ordentlig förklaring av Christe.

Hoppas bara tråden får vara olåst tills hon har skrivit. Vore ju väldigt tråkigt annars.

Ja for min del sa behover traden inte lasas! Mitt problem ar lost. Kanns den alltfor utsparad sa far nagon andra rubriken om det skulle hjalpa.
// Amanda

Eftersom så många ville att Christel skulle skriva i den här tråden så puttar jag upp den så hon får chansen. Har sett att hon skrivit i andra trådar idag.
Vore ju bra om hon skrev och den här historien kom ur världen.
Alla från #6# och neråt. Att jag inte såg Calypso om hon var ute eller inte var dels för att dom inte alltid gick ut samtidigt, och dels för att dom var så lika varandra i utseendet. Så när jag såg Electra så trodde jag det var Calypso och tvärtom, dom gömde även kött bland täckena och filtarna som jag ofta inte märkte av förren det började att osa om det. Av denna anledning så märkte jag inte av att Calypso var död förren det hade gått minst 3-4 dagar till en vecka när jag skulle byta ut täcket i buren (vilket jag gör en gång/vecka på alla sovplatser dom har, inkl då i sovburarna). Jag tycker själv att det var synd om Electra som fick bo med sin döda syster så pass länge, och det retar jag mig själv på att hon fick göra.
Här är foto på Calypso och under här kommer foto på Electra. Se om ni ser skillnad på dom.

På bild kan nog ingen som inte är ägare se skillnad på två djur som är lika.
Men som en liknelse, jag har flera stycken standardgrå chinchillor. Folk som kommer och hälsar på ser absolut ingen skillnad på dem för de ser i stort sett likadana ut.
MEN jag som ägare skulle lätt kunna släppa ut allihopa samtidigt och peka ut vem som är vem.
Jag äger ju dem, jag håller på med dem varje dag, jag ser till dem varje dag. Klart jag ser skillnad på mina djur!
Och om djur går ut och in själva ur en bur, man kollar väl ändå buren? Är som mitt mus-terrarium där det bor några tjejer. Jag ser ju ändå till att det inte ligger gammal mat och dylikt i buren varje dag, då ser jag också att alla mår bra och framför allt, att alla lever. Då pratar jag små, små möss.
Lika, men ser ut att ha olika form på masken och nosfärg om man ska vara petig. Det som förbryllar mig är att du först skrev två veckor, och nu var det dagar, upp till en vecka.
Paulina

#43 Inget illa menat, men hade jag haft 2 illrar med samma utseende, och sett enbart en, hade jag åtminstonde kollat så att jag såg Båda samtidigt någon tid på dygnet. Eftersom man själv vet att dom är lika varandra, så är man också medveten om att man kan ha sett fel. Eller är jag helt ute och cyklar? Förlåt för OT..

#46 Du är verkligen inte ute och cyklar.

#47 Ne alla är vi olika, men det är iaf så jag hade gjort. iofs ser jag enorm skillnad på båda våra illrar (ena på nära 2 kg o andra 6-700g) men jag vill alltid se båda två på samma gång flera gånger om dygnet. Samma med våra 2 katter. Så jag förstår inte riktigt..
#46, Tycker inte heller du är ute och cyklar.
#48, Tror jag det he he he.
#42, Bara en fråga, om du visste att dom ofta gömde kött i täcke o dyl, kolla du inte det varje dag då Christel ?
#42 Ser man inte skillnad på 2 av sina djur så kan man ju inte anta att det är den ena eller den andra man ser utan man måste då se båda samtidigt för att vara säker.. Jag tycker inte illrarnas likhet har med saken att göra. om dom inte funkar ihop med dina övriga illrar, ser du då inte till att båda är instängda innan du släpper ut resten?
Jag kollar i stort sett varje kväll att mina 2 (helt olika) illrar ligger och sover någonstans i hemmet. och då har jag ändå umgåtts med dom stora delar av dagen. Jag vill inte gå och lägga mig och vara osäker på om någon har råkat bli instängd i en garderob eller liknande.
Finns inget du kan säga som får mig att ändra uppfattning. Helt oförlåtligt "misstag" som inte ska kunna hända i ett hem där man bryr sig om sina djur. Daglig tillsyn är det minsta man kan begära.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#51 Helt rätt! Lite att ta i här, men jag ser djur som barn, båda är beroende av oss, och det är levande ting vi pratar om här, skulle man inte se till att man har alla sina barn hemma? Jag tror dock inte att det finns någon här som ger lika mycket uppmärksamhet till sitt barn som till sitt djur då dessa roar sig själva ganska bra också, men dom är lika beroende av sin mamma/pappa som djur är av sin husse/matte. Inget illa menat, men jag tycker inte det låter riktigt klokt att man inte på drygt en vecka tittat till båda illrarna..

Lite felformulerat där i mitt förra inlägg..Det ska stå att jag tror inte att det är många som ger MER uppmärksamhet till sitt djur som till sitt egna barn, då djuren roar sig mer själv än ett barn gör. Ursäkta felskrivningen! :)
Jag fick en kull med valpar iår, 4 av varje kön… som fram tills de blev omkring 7 veckor. innan jag kunde se skillnad på några , och ända fram tills d eflyttad evar det flera jag var osäker på. av den anledningen tog jag aldrig för givet att jag sett alla, utan räknade först in dem när jag såg alla. Jag behöll 2 systrar. Dt är först nu andra människor ser skillnad på dem, eftersom de bytt päls i olika takt. Jag har sett skillnad på dem, sen övriga valpar flyttar, man lär känna sina djur, beteende skiljer, små saker, som röreksemönster, någon pigmentfläck, öronplacering … osv skiljer alltid på 2 djur, och som ägare lär man sig se den skillnaden om man engagerar sig det minsta i sina djur. Och som tidigare nämnts.. har man 2 snarlika djur så kontrollerar man alltid att man ser dem samtidigt, och tar inte för givet att den ena är den andra och tvärt om.

#54 precis så jag menar :)
Tyvärr men nu skakar jag i hela kroppen, de här har jag svårt att hantera o kommer få mardömmar inatt. Jag vill inte tro det är sant.

#56 I det här läget får nog även du inse att det tyvärr är sant. Tragiskt nog.

#57 jag inväntar förklaring från Ferretgirl, vad hon har för orsak att inte se till sina djur dagligen. Sedan vill jag att alla som också inte gör de ska ta sig en tankeställare och börja göra det IDAG. Tack för mig! :)
#57, Hmhmhm, jag vill verkligen inte tro det här. De e vanvård i högsta grad ju. Ska nog inte läsa i denna tråd mer. Ibland e jag tydligen för godtrogen…Usch..

#42 Vilken usel förklaring! Herregud. Jag visste att du inte hade ngn som helst koll på hur man sköter illrar, men att du dessutom inte ser till dem. Hur länge var hon sjuk innan hon dog??? Märker du ens det? Nej, du tar dem inte till veterinären då de är sjuka, om de dör tror du att det är en olycka eller ålder. Hur många fler av dina djur ska behöva självdö egentligen? Det är ju några stycken nu. Jag hoppas verkligen att du slutar med din avel som du sagt och lägger ner hela illerverksamheten. Du borde skämmas. Ha illrar i bur på det sättet och låta dem självdö. Vidrigt.
Det lustiga är att jag har för mig att du gått ut och sagt att du avlivat båda två för att du inte kunde hantera dem. Är det bara jag som fått för mig det?
Flug/ likmaskar kommer inte på 3-4 dagar.
#60 Tyvärr måste jag säga att lagda ägg kläcks inom ett dygn. Sen tar det 7-12 dagar innan de blir adulta (tid beror på temperatur och annat). En end fluga läger en jäkla massa ägg, men för att det ska "kräla" så krävs ju mer än en fluga, och i en vanlig lägenhet så tar det ju lite längre innan en fluga hittar kroppen..
Paulina
särskilt om det inte är en kropp med öppna sår…
#54 Jag håller med dig sara i det du säger att man lär sig sina djurs rörelsemönster. Bara genom att höra hur flickorna här hemma går vet jag vem det är. Dom har sina egna gångstilar. Även när dom va 6 stycken kunde jag höra vem som va ute och tassa utan att se dom.
Jag ser till och har daglig kontakt med mina illrar varje dag hela dagen #58#. Efter den gången ser jag också till att jag ser alla 6 går ut från sovrummet på morgonen och jag känner igenom alla täcken att ingen har gått in i någon kanal och inte kan komma ut igen. Och skulle dom har gnagat hål så att dom kan krypa in i täcket, så slängs det på en gång vis av olyckan som skedde med Electra. Det kommer aldrig mer att hända här iallafall.
Jag kan tala om att jag just nu har 3 av dom runt mina fötter, och dom vill upp. Så att så snart jag har skrivit klart ska jag sätta mig i på golvet och leka med dom (vilket är det dom väntar på att få göra), efter det så är det keletid i antingen sängen eller soffan beroende på var dom vill vara. Jag har också varit ute med 2 av dom idag (Mille och Nanooq), imorgon (om det inte regnar) så är det Kahs tur att komma ut, då antingen med Mille eller Nanooq då ingen av dom andra gillar att gå ut. Agnez, Tiffanie och Jazz skakar och nosarna rinner på dom när jag tar ut dom, så varför stressa dom med det. Dom nöjer sig med balkongen, och där är dom mest varje dag och leker och busar.
På fotona är dom ca 7-9 månader gammla, och deras masker var inte utvecklade riktigt än. Men då dom blev året eller så var båda väldigt mörka (som sin bror Jazz) med klara fina masker, fick inte tagit foto på dom som äldre då dom i strort sett var mer vilda än tama och aldrig var stilla mer än 2 sek. Ingen av tjejerna gillade att man tog i dom, då högg dom hej vilt om kring sig. Jag hade foto ute i våras när Electra bet mig i vänster pekfinger, och det är ännu inte riktigt läkt och då har det gått ca 7 månader sedan hon bet mig. Naglen lär aldrig bli den samma igen.

#64 om du nu har sån koll på dina illrar, hur kommer det sig att en har legat död i ett täcke i en vecka? .. Det går inte ihop med din förklaring? jag förstår inte, hur kan du ha koll, och inte koll?.. Du kan ju inte ha haft koll på dom om en har dött p.g.a du inte sett den på en vecka?.. även om dina illrar är/var bitska av sig så är det ändå ingen anledning till att inte kolla till dom? Bara för att dom bet dig, eller bits, betyder ju inte att du har rätten till att strunta i dom? Daglig tillsyn krävs, och det gäller även fast djuren bits.

#64 Och? Vad har det med någonting att göra? Dina djur självdör på rad och du kommer med en förklaring om att de nu vill upp i knät?

Om de var i bur halva dagarna, borde du då inte dagligen gått igenom buren för att se till att den var ren från avföring, gammal mat och dyl?
För övrigt är det väl kotym att räkna in djuren innan man går och lägger sig och sedan när man går upp igen. Samt ser till att man har koll på dem under dagen. Vet inte hur andra tänker men om jag behöver tänka tanken, jag undrar var katten, illern eller så är så går jag och tar reda på det.

#67 dessutom var de hybrider… ingen iller ska behöva bo i bur men speciellt inte en hybrid! Inte konstigt att de bet.
Jag förstår att folk är upprörda pga vad som har hänt och jag är säker på att Ferretgirl mår dåligt av händelsen redan och även har lärt sig av det.
Men för att tråden inte ska spåra ur och det sker personliga påhopp så kommer jag att låsa den för vidare kommentarer.
Sara
Så, vi skyddar alltså rent ut sagt lagvidrigt och djurhållningsvidriga företeelser? Visst, det kan komma personliga påhopp, men om det inte skett än så är det kanske tom bra för läsare att se att vissa saker inte är tolererade? Ferretgirl må vara ledsen över att ha förlorat en iller, men det tar ju inte bort faktumet ang vad som hänt. Hon hade ett fritt val att tala om det eller inte. Och hon hade en skyldighet att se till att det inte hände med.
Svar av Medarbetare Sara:
Nej, jag skyddar ingen. Hade jag gjort det så hade jag tagit bort tråden helt. Jag har redan varnat längre upp att jag kommer att låsa tråden.
Paulina