Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 463 ggr
Musiken
2009-12-08 18:48
0

prednisolone

Hittade det har pa ett forum, och tankte bara hora om det ar nagot som ar konfirmerat, eller om det bara ar rykten? Har sjalv inte nagon sjuk iller for tillfallet, men det kan ju alltid vara bra att veta om man skulle fa en :)

It was only after a few well informed e-mails from other group members that we found out prednisolone only lasts for 9 hours in ferrets, so we started him on a regime of one pill before work, half a pill after work and another half in the middle of the night. With every pill he now gets Royal Canin instant convalescent support powder as we couldn't rely on him eating his raw meat.

JossanH
2009-12-08 23:00
0

Aldrig hört talats om… Men att ge varje dygn framför vartannat har man ju sett gett en mycket mer jämn verkan på illern. Har det givits varannan dag har illern haft en mer ostadig "hälsa" pga det stora hoppet mellan medicineringen.
Min icke så illervana veterinär tyckte jag skulle prova att ge Dexter samma dos prednisolon men bara varannan dag för att kroppen skulle få vila varannnan dag, men jag gjorde aldrig så. hans diagnos var ändå så dålig så det skulle nog bara göra honom sämre med dessa svängningar än bättre för hans kropp…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
2009-12-08 23:24
0

Intressant, men inget jag hört om. Däremot har jag hört om de som delat upp dosen på två tillfällen under dagen för att få en jämnare tillförsel, så det kan ju ligga något i det.

Sara
2009-12-08 23:42
0

Jag har gett 2 ggr om dygnet när jag gett mina.

Sara

Saga85
2009-12-09 00:48
0

Jag ger också 2 ggr/dygn. Men intressant. Jag ska på återbesök till veterinären med Maja förhoppningsvis nästa vecka, jag kan ju ta och fråga veterinären då.

Ceciliaolucifer
2009-12-09 01:03
0

Men det hela handlar väl också om vad det är man använder prednisolonet för? om det har med blodsockernivåerna/insulinet att göra, eller om det enbart ska verka tumörhämmande.

För en Insulinom iller så är det bättre att dela upp det morgon och kväll då påfyllnaden blir jämn och det blir inga berg och dalbanor med sockervärderna.  Ofta ger man en gång om dagen pga bekvämlighetsskäl.

När det kommer till Lymfom så ska ju medicinen i huvudsak verka tumörhämmande och ge lite extra kraft. Man kan bli lite speedad av det här kortisonet. Har ätit det själv i hutlösa mängder.

Loveferrets
2009-12-09 01:07
0

Jag gav Mira en halv tablett varje dag.