Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 759 ggr
fannsan
0

Info om iller skötande?

Hej! jag är en tjej på 15 år som länge varit intresserad utav Att skaffa iller eller Chinchilla. Just nu har jag råttor men mina hanar är gamla och en har redan dött och jag tror inte att de andra lär leva särskilt länge till heller. Jag vill inte skaffa nytt djur försn mina råttor försvinner men vill gärna ta reda på så mycket som möjligt om Iller innan jag bestämmer mig.

Min mamma har ägt en djur affär i drygt 14 år och jag själv är väldigt djurintresserad men jag vet inte mycket om illrar. Undrar bla om de finns några uppfödare att ta kontakt med och ev besöka en iller :) U

Jag kom till forumet för att söka info och ni får gärna ge mig så mycket som möjligt tex rekomenderade Bur mått, foder, hantering och etc.

Mvh fanny! :D

ferretgirl
0

Var bor du, alltid bra att veta om det är så att du vill göra besök hos en illerägare. Jag bor t.ex i Helsingborg, och bor du i närheten är du välkommen hit bra du ringer eller skriver så vi kan bestämma dag och tid.

FerretCrow
0

Har tyvärr inte så mycket tid just nu att skriva. Men en iller är inte burdjur =) och om du kollar under artiklar hittar du en massa mat nyttig info om iller i allmänhet =)

fannsan
0

jag bor ca 3 mil utan för norrtälje i Rånäs :)

fannsan
0

#2 jag har läst det men efter som jag har små syskon här hemma som gärna öppnar stängda dörrar så kunde de vara bra att ha en bur de kan vara i under skoldagen. jag brukar ta ut mina råttor direkt när jag kommer hem och så får de vara ut restern utav kvällen tillsammans med mig :D

Sarah
0

Haha, jag bor i Rånäs. Kom förbi om du vill.

FerretCrow
0

#4 då är det mycket bättre om du har ett rum som du kan låsa som dom får vara i när du är i skolan. Låsningen kan ju bara vara en hasp eller liknande högt upp på dörren så syskonen inte når den. Minsta tillåtna/lagliga burmått är nämligen 5kvm för en iller

fannsan
0

#6jag har ett rum under trappan med hyllor och sånt jag kanske kunde fixa till. dock vet jag inte hur stora måtten är men de får plats med att 3 människor sover där inne vet jag iaf! :D och då blir de ju bara tillfälligt.

#5 ok ska prata lite med mamma och pappa också innan så kanske någon utav de kan följa med.

Sarah
0

Gör så, skicka ett PM så kan vi bestämma ngt.

Loveferrets
0

Läs på och läs på, läs tills du blir blå i ansiktet och bäst av allt, besök flera olika illerhem för ingen iller är likadan och det är lika bra att du blir medveten om att bara för att du träffar en snäll iller betyder de inte att den nästa är det, så åk på träffar, utställningar o besök folk med iller. Här inne på illerfokus finns enormt mycket att läsa så det rekommenderas. Precis som FerretCrow nämner så är det bättre om illern är i ett rum än i en bur under skoltiden.

fannsan
0

ok  jag har läst ca 10 google texter och jag förväntar mig inte Att skaffa iller försn början utav våren eller så. jag vill inte ha både råttor och illrar utan istället kunna ha tid till et djur hela tiden inte springa mellan flera.

Men jag har inte riktigt fått klart för mig vad de äter… och de hittar jag inte heller :/

fannsan
0

ok  jag har läst ca 10 google texter och jag förväntar mig inte Att skaffa iller försn början utav våren eller så. jag vill inte ha både råttor och illrar utan istället kunna ha tid till et djur hela tiden inte springa mellan flera.

Men jag har inte riktigt fått klart för mig vad de äter… och de hittar jag inte heller :/

FerretCrow
0

#10 vad dom äter och alla andra av dina frågor finner du på detta forum i olika artiklar som jag hänvisade till i tidigare inlägg. Antingen ger man dom speciellt/finare torrfoder eller så ger man barf.

UlrikaD
0

En iller kan äta torrfoder som är gjort enbart för iller. Tex Vitalin, Totally Ferret. Sen mår den väldigt bra av att även få rått kött.

Många helbarfar sina illrar, alltså ger den bara kött med allt det innebär. Men det är en hel vetenskap och det krävs mycket kunskap för att klara av det.

Så många kör på torrfoder som bas och kött vid sidan om.

fannsan
0

ok. Men jag tänkte fråga en sak bara… Jag vill hämskt gärna inte uppfostra en iller valp. ialla fall inte om de är min fösta ifall jag skulle göra fel. Tycker ni de är bättre att ta en äldre omplacering eller ska man läsa på och uppfostra en själv?

FerretCrow
0

#14 vare sig du tar en valp eller inte kommer den att testa dig genom att göra utanför lådan och bitas.

UlrikaD
0

Om man väljer valp eller omplacering är ju helt upp till en själv. Man behöver inte köpa valp och uppfostra själv om man inte vill såklart.

Det man ska tänka på att en omplacering kan antingen vara en gudagåva, klockren på lådan, inte bitig, hur snäll som helst till att vara ett monster som du måste uppfostra MER än en valp, går inte på lådan, biter dig och dina kompisar osv. Och allting däremellan.

Dessutom kommer du aldrig ifrån uppfostringsbiten. En iller som är en dröm i sitt gamla hem kommer att testa gränser i sitt nya. Kissa på golvet, nafsa osv. Förhoppningsvis går det snabbt över eller så händer det inte alls. Men det är alltid bra att vara beredd.

FerretCrow
0

När jag skaffat alla illrar jag haft under mitt liv så har jag alltid försökt att föreställa mig det värsta för då slipper man bli besviken ;)