Iller iFokus

Iller

Etikettförsäkringsfrågor
Läst 1435 ggr
[jenkass]
0

Registreringsnummer?

Hejsan alla, är numera förstagången iller-ägare (sedan igår =) Så nu tänkte vi försäkra vår lille pälsboll. Varit inne på Agrias hemsida. Självklart vill jag ju även ha livförsäkring för den lille, men då måste  ett ID-nummer eller registreringsnummer anges.

Hur får man detta? Måste man bli medlem i en förening eller hur gå man till väga?

[tiiia]
0

är hon chipmärkt?

[jenkass]
0

#1 nej inget alls… Har inga papper på henne heller…

klarsferrets
0

pm dig i stället.

elinn
0

Visst är det väl så att en iller måste vara chipmärkt för att få ha livförsökring?

[jenkass]
0

jo men pm:at med klarsferrets nu.. ska till veterinären å fixa allt.. =)

Faxlin
0

Japp Elin, illern måste vara chip märkt för att få livförsäkras. Så helt rätt av dig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elinn
0

#5 Vad bra att allt verkar lösa sig och att ni fått hjälp av Anna-Carin =)

Har oxå livförsäkring på mina och tycker det är toppen att ha det =)

Madde
0

Ja det är ju toppen att vi har ett tippsombud här inne som kan hjälpa till med försäkring. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JossanH
0

alltså måste illern vara chippad och registrerad för att man ska få teckna livförsäkring (för ny medlemmar som läser tråden och undrar)

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfb
0

Är det inte så att livförsäkringen täcker kostnaden man hade när man köpte illern?

sarae
0

Ja det är det som är tanken. Man ska ange hur mycket man betalde för illern när den köptes och det är den summan man får tillbaka…e lite osäker på om man betalar någon självrisk då…?

smurfb
0

Mjo, tänkte mest på att hur gör man då me en omplacering eller liknande? Vi har ingen livförsäkring på varken tjabo eller gimli, de kostade lixom inte speciellt mycket och det känns som pengarna man får tillbaka då inte gör nån vidare skillnad.

LeeLoo
0

registrering via en illerförening t.ex. STIF eller illervänner om illern ej är chipmärkt.

Sara
0

Jag tycker att en lämplig livförsäkring är 2500:- det är ju ung så en valp kostar.

När min häst blev utdömd av veterinär så behövde jag inte betala självrisk på livförsäkringen från Agria. De drog bara av försäkringspremien för resten av försäkringsåret.

När man vill lösa in livförsäkringen så måste man väl ha ett intyg från veterinären på orsak till avlivning?

Sara

sarae
0

ja..jag tror ju inte att du kan få ut några pengar om du avlivar en fullt frisk iller

Sara
0

# 15 Tanken var väl inte det helle…Fundersam

Jag tänker mer på bortsprungna illrar, självdöda illrar, äldre illrar som blir sjuka alltså åldersgräns, vilka sjukdomar som räknas, vilka åtgärder som gjorts för att förlänga livet..

Sara

sarae
0

nej sara jag menade inget mot dig ;) jag menade bara att precis som du sa måste du ha en godtagbar orsak till avlivning + intyg från vet ;)

Faxlin
0

Man får inte pengar på livförsäkringen om illern rymmer dock. Men annars så är det ett intyg från vetrinären som behövs.

Jag kan hålla med om att 2500:- kan vara lämpligt att sätta som livförsäkringsbelopp då detta är vad du får lägga på en ny valp liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

red-devil86
0

jag behövde ingen idmärkning eller liknade när jag försäkrade i agria. beskrev bara färg o kön osv. det räckte sa hon på agria.

[jenkass]
0

#19 jo men om man ska ha livförsäkring måste illern ha någon form utav ID-märkning…

klarsferrets
0

#19 då har du ingen liv försäkring utan bara vetrinärs försäkring på din iller