Gömmer maten..
Sune är helt besatt av att först smaka lite på maten, o sen fylla hela munnen med foder o springa in i datarummet o in under databordet o dumpa de. Han gör så jämt han äter… är detta normalt?!
Han samlar de bara där, han äter inte upp de.. de bara ligger där! Förutom nån enstaka gång på natten då han kan mumsa i sig nån bit, o sen går han o hämta nytt! Hittade drygt 3DL där under för ngn dag sen, o nu är de lika mkt igen!
Jäävligt äckligt.. nån som har nått bra tips?!

Hehe, nej det är samma sak här. De vill väl ha ett litet nödförråd. Sånt man får stå ut med enligt mig i alla fall.
Ett hett tips är att ej lassa upp så mycket foder åt gången! Det kan minska förrådet något.

Helt vanligt hamstringsbeteende för illrar. jag skulle nästan bli orolig omdom inte gjorde det :)

aiia gör precis likadant, ååh det är så gulligt när hon skopar i sig mat i fulla munnen och rusar till sin sänghörna, haha :) Så det är nog normalt! Däremot äter hon alltid upp det under natten, det är nog för att slippa springa till matskålen om hon blir sugen mitt i natten tror jag :P Men små matpluppar ligger oftast både här och där..!

Du får nog tyvärr bara vänja dig. Men som sagt.. Du kan försöka med att inte lassa up så mycket i skålen hans.
Här hemma hamstrar ingen. Men dom brukar fylla munnen med mat och äta i vardagsrummet. Men all mat äts upp och det lämnas knappt några smulor kvar.

#5 Fördelen med att ha många illrar!? 
Det är ett helt normalt beteende. Här hemma händer det ca 20 ggr per dag eller så. Fast iofs så går ju våra katter och käkar upp hans små matföråd så det gör ju inte så mkt att han bär runt på maten :)
#6 Hihi det är bara tre som gör så, men dom äter upp allt själva :) Just nu är det en som är igång. Hahaha

Min kille hamstrar inte direkt, däremot tar han en enda bit i munnen och springer iväg. Väl gömd ligger han och smaskar för att sedan springa tillbaka till matskålen och hämta nästa bit och göra samma sak igen. Känns som ett väldigt springande faktiskt.

Min första iller hamstade mat som hon lämnade när jag bara hade 1 iller. När jag däremot skaffade en till så slutade hon gömma maten och åt upp den istället. Fortfarade springer de båda iväg och äter på ett trevligare ställe, typ under soffan eller bakom tvättmaskinen.
Vill du att din iller ska sluta? -Skaffa en till så kanske det löser sig! :-)

alla våra illrar har hamstrat men sedan när vi började ge dem mindre mat och godis så slutade dem med det. Angel har inte hamstrat däremot så kunde han inte sluta äta, var alltid tvungen att äta upp ALLLT som var i skålen innan han gick därifrån =P min lilla bulemigris =P
När mina gör så så ger jag dem ingen mat förrän "förrådet" e slut, och det har minskat beteendet en massa… men som sagt illrar gör så och det ska va så.. =)
Mina hamstrar inte heller längre.. De äter vid matskålen eller bakom tältet som står precis brevid. Smular gör de däremot, tror knappt de äter upp halva biten resten ligger i smulor runt omkring.
Sara
hehe det gör toxi med… men hon tar å lägger det ca. 25 cm ifrån matskålen =P