Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 317 ggr
Alwyn
0

Avelsmoral

Jag minns att det fanns folk här inne som hade kattungar och illervalpar typ samtidigt förra sommaren. Och jag har bestämt för mig att kattungarna inte va raskatter…eller? Hur ser ni då på att avla med katter utan stamtavla eftersom ni inte vill avla på illrar utan tavla? Det är ju lika stor risk att det döljer sig sjukdomar i en blandraskatts bakgrund lixom. Åsa till exempel…hade inte du kattbeffisar i sommras? Jag klagar inte, är bara nyfiken som sagt. :) ser fram emot svar Mvh Sophia

Alwyn
0

Obs! Jag menar inte att hoppa på någon, inte dig heller Åsa. Är bara nyfiken på hur ni ser på saken.

Robinsnel
0

Denna tråd blir inte långlivad… :P

[tiiia]
0

#2 det kan nog va sant :P

sarae
0

hmmm min tanke e väl att en viktig faktor varför man kräver stamtavla på iller är för att undvika inavel. Iller är extremt känslig för just inavel…till skillnad mot t.ex hund där man brukar tolerera ett par procents inavel till och med. Stamtavla innehåller oftast inte sjukdoms historiken, utan den brukar man bli tvungen att reda ut på annat håll. Sedan är det i mina ögon stor skillnad på att avla på katter/hundar å iller ( har inte fött upp något djur, så detta e bara mina tankar), Illerstammen är sedan länge väldigt dålig, och eftersom många av de åkommor dagens illrar lider av är genetiskt betingade gäller det att vara extra försiktig. Så ser det väl inte ut för dagens icke-ras katter? De finns betydligt fler "katt stammar" och "hundstammar" än vad det finns iller stammar, därav anser jag att de knappt går att jämföra de två….. Gå på en iller träff och du hittar oftast minst en eller 2 släktingar till din iller, oavsett var i sverige du går på träff. Riktigt så är det väl inte med katter?  Men detta e ju bara mina tankar

UlrikaD
0

Kan ju tillägga här då att jag har haft katter i åtta år och aldrig träffat på någon som har släktingar till dem. Men det dröjde inte länge inte jag hittade släktingar både här och där till mina iller-barn.

Alwyn
0

Ja det med inavel är ju rätt Sara. Men hos katter finns andra risker. Till exempel hjärt och njursjukdommar som tydligen är mtt vanligt bland både ras och inte rasrena katter, det är därför man testar dem före avel. Testen kostar mycket, och det satsas oftast bara på en renrasig katt m dyra ungar. Det finns mycket sjukdomar bland katter åxå nämligen så skulle man då kunna avla på katter man inte vet något alls om i historian?

Faxlin
0

Tycker för det första att frågan i sig är väldigt intressant. och kan klart bli en givande diskussion tror och hoppas jag.

För det andra så måste jag bara beklaga den ytterst sorgliga och trista inställning som direkt hugger lusten ur en att svara. Anser att både #2 och #3 har bevisat sig vara ytterst fördomsfulla och faktiskt rent hånfulla i sina yttranden.
Trist som sjutton i alla fall.

Nu tänker jag inte låta dessa två "muntergökar" få förstöra för sophia_doos fråga i alla fall. För det är inte hennes fel.

För att göra det enklare har jag kopierat din text och markerat den kursiv, medans mina svar är i vanlig text. Hoppas det är okej.

_Jag minns att det fanns folk här inne som hade kattungar och illervalpar typ samtidigt förra sommaren. Och jag har bestämt för mig att kattungarna inte va raskatter…eller?

_Här kan jag svara att jag inte hade illervalpar förra sommaren, då jag förlorade min hona.
Men ja jag hade kattungar. Och de var inte raskatter. De var vanliga huskatter.

_ Hur ser ni då på att avla med katter utan stamtavla eftersom ni inte vill avla på illrar utan tavla?

_Jag anser att det är fel att avla på katter utan stamtavla. Lika fel som att göra det med iller.

_Det är ju lika stor risk att det döljer sig sjukdomar i en blandraskatts bakgrund lixom.

_Det är stor risk att det döljer sig sjukdommar bakom katter också. Därför anser jag inte att man ska avla på katter som inte har stamtavla och heller inte på katter som inte är testade.

_Åsa till exempel…hade inte du kattbeffisar i sommras?

_Haha, jag svarar på frågan igen, jo jag hade kattbebisar i sommras.

_Jag klagar inte, är bara nyfiken som sagt. :) ser fram emot svar Mvh Sophia

_Nu har jag avsiktligen valt att bara svara rakt på dina frågor och inte vidare utveckla svaren. Även fast jag misstänker att mina svar ger fler frågor. Men det är okej, kom med dom ni som vill.
Klart man måste få fråga Sophia, hur ska man annars få veta. ;-)
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alwyn
0

Tack för ditt svar Åsa, och ni andra som har en åsikt får åxå gärna svara! :) Jo…då undrar jag såklart Åsa, hur det kom sig att du fick kattunarna…va det en katt som smet under löpet eller? Du kanske inte va beredd på att den skulle löpa så tidigt och inte steriliserade den? Kan tänka mig att det va nåt sånt va? Hoppas iaf stt kattan e steriliserad nu då.

Hur är det med er andra som tar kattungar? Hur ser ni på det hela? Jag vill ha diskussioner!!!Hihi.

[tiiia]
0

#7 mitt inlägg var faktiskt inte menat som hånfullt överhuvudtaget, tråkigt om du tog det så, jag menar bara att det är många som inte uppskattar att disskutera avel när det gäller stamtavla och icke stamtavla på djur överhuvudtaget. Men visst… jag får väl be om ursäkt då.

Nettan
0

#7 är det inte lita att utmana folk till att hugga på dig när du väljer att bara berätta en del?
Du vet ju att följdfrågorna kommer automatiskt i avelstrådar. Att endast säga att så är fallet och inte varför gör ju att du ger andra lättare att påbörja hackning på dig. Jag tror absolut inte att du vill ha tjafs, men inte gör du saken lättare så här.

Sara
0

Själv ser jag inget fel i att avla på blandraser hundar, hästar, katter så länge man kan kolla att de inte är släkt alltså genom att ha stamtavla iaf några generationer bakåt. Det som är viktigt i avel anser jag är friskhet psykiskt och fysiskt inte att bevara rasen som ren. Visst det är oxå viktigt men friskhet går före och blandisar blir ofta jättemysiga.

Det finns många som låter sina hon/han katter springa omkring lite som de vill på landet utan att vara steriliserade/kastrerade/p-piller. Konstigt att de blir dräktiga? Sen så skänks kattungarna bort för kronor eller så dränks/skjuts de. Att inte åtgärda sin katt för att det är dyrt och det är billigare att ge bort, döda ungarna är respektlöst mot liv och gör att katter inte är värda nått idag ex sommarkatter, vildkatter. DET tycker jag är fel. Sen så vet jag att katter som går på p-piller kan både spy upp dem.

Detta är inte tänkt till någon person utan bara min åsikt.

Sara

Faxlin
0

#10: Jag vill bara inte att tråden dör för snabbt. Om vi är fler som skriver. Så det blir fler följdfrågor så håller sig automatiskt tråden sig högre upp och längre fram i listan. Möjlighet till att vi får fler svar i tråden och får igång en diskussion är då så otroligt mycket större. Och att få tråden att hänga kvar med "puttar" gör oftast inte att folk börjar diskutera det igen tyvärr. Så det var en planering med det hela faktiskt. Även om du inte kanske såg den ;-)
Men nu vet du hur jag tänkte i alla fall. Rätt eller fel? Döm de som vill.

#9: Då misstolkade jag ditt inlägg och ber självklart om ursäkt. Det är tyvärr lätt att misstolka det skrivna ordet ibland. Ber om ursäkt att jag tolkade ditt inlägg fel.

#8: Det som hände var att mina stallkatter fick sina piller en dag för sent. Jag ringde till veterinär för att höra hur jag skulle göra. Han lugnade mig med att det absolut inte var någon fara med att jag skulle få kattungar. Jag frågade honom upprepade gånger om detta. Men han försäkrade mig att det inte skulle li kattungar. Ett par veckor efteråt ser jag ena honan förlustar sig med en hane på stallplanen och inser att det kommer bli kattungar. Vilket den honan inte fick konstigt nog. Men den andra honan fick det. Så det var en miss och inte inplanerad avel som sådan.

Audiatur et altera pars

[tiiia]
0

#10 men nu har jag ju förklarat och bett om ursäkt. hade liksom hoppats på att det skulle räcka för att lugna ned situationen. i vilket fall som helst, jag lägger mig inte i den här tråden mer. så ha en bra dag allihopa Glad och lycka till med disskussionen.

Faxlin
0

#13: Nej, men försvinn inte nu. Det som Nettan skrev i #10 var ju riktat till mig. Inte till dig. ;-)

Så kom igen hjälp mig hålla igång detta lite. Det är faktiskt en intressant diskussion tycker jag.

Audiatur et altera pars

[tiiia]
0

#14 okej, för din skull då Flört

Och nettan, förlåt, jag läste fel siffra i inlägget Fundersam 

Okej personligen när det gäller illeravel så tycker jag att det kan vara bra med en stamtavla som är lång och fin. Men jag tycker inte att det är fel att ta illervalpar om iaf en utav illrarna har en lång stamtavla. (enligt vad jag har sett så finns det många stamtavlor på illrar som på ena sidan är väldokumenterad medans det står okänd på andra sidan.) Sedan så beror det ju lite på vad man har för mål med sin uppfödning, självklart vill vi ju alla ha friska och trevliga illrar om lever länge. Att man sedan är kunnig om sin sak när man börjar avla på sin illerhona är ju jätte viktigt (för det är ju den som har honan som är ansvarig för val av lämplig partner, anser iaf jag) vill även påpeka att stamtavlan börjar ju alltid ngnstns, den första illern på din stamtavla hade ju ingen stamtavla från början heller Flört Där av inte sagt att man inte ska ha stamtavla.

Däremot när det gäller att ta kattungar så tycker jag att det är svårt att veta vart man ska stå i frågan, först och främst så finns det ju så himla många katter som får ungar på somrarna som det inte finns hem till, som sedan antingen blir "vildkatter" eller avlivas på ett mer eller mindre humant sätt. Att det kan råka bli en kull pg av att p.pillret blir uppspytt eller så att katten försvinner i ett par veckor så att man inte har möjlighet att ge piller, det kan jag förstå (min farmors katt försvann i 3v och kom hem dräktig så det kan finnas många faktorer som spelar in). Men jag skulle personligen inte medvetet ta en kattungar på mina katter eftersom att det redan finns så många hittekatter/hemlösa katter som behöver hem. Dessutom så tycker jag att det är synd att katternas status är så pass låg att folk kan köpa dem för 1kr tassen och sedan lämna kvar dem på sina sommarställen. (nej jag vet alla gör inte så, men det finns de som gör det.)

jag hoppas att inget av detta misstolkas nu. Har ibland lite svårt att lägga orden rätt.

/Tia 

Faxlin
0

#15: Ohh, jag sitter som en nickedocka här hemma. Håller så fullt med dig om detta med katterna. Själv jobbar hag hårt på sidan om detta med illrarna för att hjälpa hittekatter och för att öka upp katternas status. Så för mig är detta ytterligare en hjärtefråga.

Audiatur et altera pars

[tiiia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 Personligen så hade jag nog lätt kunna ge 2500kr (som en iller ungefär) för de katter som jag har här hemma, de är ju helt underbara. Min äldsta katt kommer ifrån min kusins katts kull (även deras katt smet ut och hade "skojj" i ett par veckor) och våran andra katt fick vi genom en kompis för en "symbolisk" summa.

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina missar är också värda allt. den ena tog jag från ett ställe med för mycket katter. En samlare. Den andra tog jag som omplacering och de andra två är bebisar efter omplaceringsmissen.
De andra två är ett skyggt par som tyvärr blev jätterädda och försvann på nyårsafton. Så där svävar jag i ovisshet.
Ovissheten är vidrig.

Audiatur et altera pars

[tiiia]
0

#18 jo ovissheten är hemsk, men den inger även lite hopp. håller tummarna för att de kommer tillbaka till dig snart.

Faxlin
0

#19: Ja så försöker jag tänka. Så länge jag inte hittar dem döda så finns det hopp.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

Jag tycker att man ska ha väldigt bra skäl till varför man skulle ta en kull kattungar på vanliga "bondkatter". Samma sak gällande hundar eller andra djurslag. Har absolut inget emot blandrashundar eller bondkatter (älskar dom och har själv tagit hem en hittekatt som var min bebis) men jag anser att det oftast inte finns tillräckligt med kunskap om bondkatternas sjukdomar eller släktingar för att avla på dessa och jag anser även att de som blandar hundraser ofta har för dålig kunskap om vilka konsekvenser det kan få när man blandar olika nedärvda egenskaper och instinkter. det är inte alltid det blir bra resultat av att blanda starka vaktegenskaper med hundaggresivitet (ni fattar vart jag vill komma), och ofta finns även rastypiska sjukdomar som kanske uppdagas efter ett par led. Det är iaf så jag tänker inom avel på andra djur.

Om jag återgår till det här med katterna så är jag redan så less på alla bondkatter som går okastrerade och utan p-piller för att få kull efter kull (genomsnittet på en sådan katt tror jag brukar ligga på strax över 100 ungar under sin livstid) där ungarna skänkes, dödas eller helt enkelt blir ut konkurrerade av gårdens andra katter. Vilket slöseri med liv! Sen kan jag även tycka att kastrering är det ända sättet att verkligen ta sitt ansvar! Som sagt. verkar ju som att man aldrig kan vara 100 på p-pillrena, och om katten rymmer då? när ska den få sina piller? som sagt, för mig finns det bara ett alternativ och det är kastrering.

Jag vill inte att någon ska bli sur och ta åt sig på vad jag skrivit då det bara är mina egna åsikter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#21: Personligen hoppas jag att de som blir sur över ditt inlägg börjar fundera över varför.
Du har ju så rätt. Snittet på en katthona är ca 120 ungar under sin livstid. Så det är skrämmande många katter. Om man sedan tänker sig att dessa katter också får 120 ungar var s kan man bli mer än lite mörkrädd.

Audiatur et altera pars

[tiiia]
0

#21 jag tycker att du har helt rätt

LeeLoo
0

#17 åh vilken mysig bild tiiia, vad trött jag blir

[tiiia]
0

#24 hihi visst får man lust att bara krypa ned imellan dem och mysa :)

Alwyn
0

Jag håller med om att bondkatter som går ute ska steriliseras…så Åsa varför är inte dina det om du nu håller med? :P Långhåriga blandraskatter tycker jag dock känns lite som en annan sak eftersom man kan hitta bra hem åt dem, det finns alltid folk som vill ha en långhårig katt. Om man inte vet ngt om dess släktingar tycker jag dock att man ska va försiktig. Sara skrev något jättebra i #11, som jag håller med om. Det viktiga är frisk heten och inte rasrenligheten!

Faxlin
0

#26: För at jag har valt att ha dem på p-piller. Men det är bara tills nu i sommar. Jag ska in med flera samtidigt nämligen. Så de kommer bli steriliserade båda två. Även min blandning som är mellan Birma/perser, trotts att jag vet att det är friskt efter och många vill ha ungar efter henne.
Det finns så många katter som behöver hem ändå. Man behöver inte sätta fler till världen.

Audiatur et altera pars

Alwyn
0

ok, det e ju bra Åsa.

[tiiia]
0

jag vill veta vad fler tycker. så jag puttar faktiskt upp denna lite. Det finns ju säkert fler som har viktiga saker att säga :)

Faxlin
0

#29: Säkert. det här är en intressant tråd. och det vore oligt att höra hur fler tänker. Vet att det var fler som hade kattungar förra sommaren. ;-)
Dessa har ofta också åsikter då det gäller illeravel, så visst vore det intresant att höra.
Man lär sig mycket genom sådana här trådar faktiskt.

Audiatur et altera pars

Alwyn
0

Jag håller med, kom igen nu folks, säg vad ni tycker! Ni får gärna kika på min tråd "höja kattens status" på katter.ifokus och ge kommentarer och ideer åxå :o)

NinaS
0

Jag håller med JossanH i #21. Det finns alldeles för många hemlösa huskatter för att man medvetet ska avla fram fler. Vad gäller hundar finns det tillräckligt många raser att välja på, kan man inte hitta nån lämplig ras kanske man inte ska ha hund… Personligen har jag inga planer på illervalpar, men däremot har jag haft två kullar kattungar (renrasiga, med stamtavla).

Alwyn
0

Jasså Nina, har du haft Siames- bebisar :) ? dem tastar man väl åxå för Hcm och sånt va?

[tiiia]
0

#33 vad står hcm för?

NinaS
0

#33 #34 HCM står för Hypertrofiskt CardioMyopati och är en hjärtsjukdom som förekommer på katt. (Finns en artikel om det på katter.ifokus.) Jag hade mina siameskullar för några år sedan och då testade man inte siameser för hcm. Vet inte hur det är idag. Mina flickor är kastrerade nu, men blir det någon ny avelshona i framtiden tror jag att jag kommer kolla henne för hcm, det kan ju faktiskt förekomma på alla raser.