Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 455 ggr
torchi
0

Slagsmålssår...hur illa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis när jag tycker att det börjar gå mycket bättre mellan Jill och Burton möts jag av denna syn imorse (se bild). Rynkar på näsanJag har ingen erfarenhet av sår på illrar från förut så jag undrar hur allvarligt det är? Behöver jag separera dom för att låta såret läka eller är det först om såret är öppet och/eller infekterat? Vi bor i en etta, det enda som går att spärra av är badrummet, vilket inte kan ses som annat än en nödlösning. Jag blev väldigt förvånad över detta sår, hon har aldrig blivit så illa biten förut och senast i förrgår kollade jag efter sår på Jill och då hade hon inte ens några sårskorpor, så jag hoppas verkligen att det var en engångshändelse.

torchi
0

Till på köpet ser jag nu att Burton är lite vattnig i ena ögat! Vad kan det bero på? Behöver jag åtgärda det på något vis? Aaaargh, man blir så trött! Skrikandes

Sarah
0

Hmm, svårt det där. Illrars sår blir väldigt sällan infekterade. Själv får jag mer problem om jag särar på dem. Då ryker de ihop ordentligt efteråt. Celadon, Cliff och Amon bråkar ibland men mer och mer sällan. Har valt att inte sära på dem utan vara glad åt att de bråkar mer och mer sällan. Om det inte verkar som att de skulle ryka ihop mer nu så skulle jag inte sära på dem.

Ceciliaolucifer
0

Jag tycker inte att det där ser speciellt allvarligt ut :) Det är ju mest blött av saliv och slem ;) dom små jacken ser ut som lite större rispor, inga direkt huggbitmärken.

Så här ser jag det. Dom har äntligen börjat ta konflikten med varandra och försöker nu att sätta rang. Det är ett steg åt rätt riktning.

Det du har att vänta dig om dom bråkar såhär under en period är att någon av dom kommer få ordentliga skorpor. Inte pga av att dom hugger varandra, utan för att det är många små bett på samma ställen.

JAg förstår att det är jobbigt, och man får klaga :)

torchi
0

Tack för svaren, det lugnade mig rejält! Även om jag har god illervana är just detta en helt ny situation för mig, så jag blir ju orolig att jag ska göra fel. Avspärrning är inte en lösning som funkar för mig i längden, så det ska verkligen vara akut om jag tar till det.

Jag hoppas verkligen du har rätt Cecilia och att att de kan befästa rangen en gång för alla snart! Ja, när man har såna grin-gubbar hemma får man faktiskt klaga! Tungan ute

LinaN
0

Tycker inte heller det ser så farligt ut, utan låt dem hållas, och vänta ut dem vidare. Och om de skulel börja fajtas när du är med eller i närheten så avlägsna dig från dem så du inte råkar hamna i vägen samt att om du lägger dig i så kan du "förstöra" för dem så de inte blir klara med sin rang.

Ibland så bråkar ju mina tjejer och de piper och tjuter så man tror att de dödar varandra men då är det våldsam lek/på plats-sättning, så jag kan ju förstå att det låter nog rätt illa när dessa två du har ryker ihopa på riktigt för att sätta rang.

Men mitt tips är att ryker de ihopa, upp i en säng eller soffa så du inte hamnar i vägen och kan hålla dig i bakgrunden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

torchi
0

#5: Jag brukar inte lägga mig i och skulle inte komma åt att göra det heller då de ofta bråkar just under soffan och andra trånga hörn. Oftast bråkar de på nätterna också, så att jag inte får sova…Skrikandes

Jag hade dem på prov hos mitt ex en dag för att se om de bråkade mindre på neutral mark (det gjorde de inte!). Då särade han på dem utan att det var något problem. Ibland när de bråkar springer de över golvet, men de undviker alltid mig då och jag har aldrig haft några problem med att komma emellan som tur är -än så länge i varje fall *peppar, peppar*