Rensning av öron
Tänkte höra om någon här inne har några bra tips på hur man skall gå tillväga för att på ett smidigt sätt rensa öronen på illern. Det är nämligen så att det är en kamp här hemma varje gång det skall göras. Trots att han belönas med godis efteråt så känns det ändå olustigt att rensa öronen på honom när det är så tydligt att det är riktigt obehagligt för honom.
tror inte det finns nåt sätt att göra det mindre obehagligt. det måste ju göras ibland och det är inte kul men jag brukar bara ta ett stadigt nattgrepp, fixa det, ge en godisbit o så får dom acceptera :)

Är det bara mina som tycker det är skönt att få rena öron? De ligger och bara njuter och bakbenen viftar frenetiskt.
#1 Ett nattgrepp säger du :P
Mina hatar också att få öronen rensade. Pegasus får smått panik varje gång man närmar sig örat. Jag gör det så sällan så dom vänjer sig aldrig!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jossan, baaaah, jag är trött ;)
Milis vänstra öra är lätt, där stampar hon satan och trycker örat mot topsen.
Höger öra däremot hatar hon och skriker ganska argt.
Hälsningar Malin

Ok, då är det bara Ulrika som inte har det problemet alltså, här måste vi vara två pers, en som håller i kroppen med två händer, en som tar ett nackgrepp med ena handen och pillar rent med topsen med den andra.. Men då vet vi att det är så det skall vara;)
jag har inte heller det problemet. visst, de flesta älskar det väl inte, men det går smidigt och snabbt i alla fall. Inget nackskinnsgrepp, bara ett stadigt tag om illern och örat, rensa, muta med olja. klart :)
Av mina är det bara Jazz som inte gillar att rensa öronen, men å andra sidan så gillar han hellre inte att få klippt klorna. Jag brukar få ta honom till veternären 2-3 gånger/år så dom får sköta det. Som tur är så får han inte så mycket skit i sina öron, och hans klor blir aldrig lika långa som t.ex Nanooq vars klor jag klipper var 10 till 14 dag ändå hörs han lång väg när han kommer tassande.

Det är så olika på mina illrar.
Dookie och Chaos ligger så snällt o även om det inte är favoritsysselsättningen så är det lite "gilla läget"
Chaos bakben går som trumvirvlar.
Wille o Didde gillar inte alls behandlingen o Didrik kan behöva att man håller i nackskinnet o gör jobbet snabbt.
Marwin…say no more.
Där är det bara jag som kan peta öronen eller klippa bak-klor (han är så kittlig på bakkroppen)

olja på magen så går det lekande lätt för mig i alla fall.
Nack grep är förbjudet här hemma
#10 Haha samma här, men inte av samma anledning skulle jag tro.
Tar man nackgrepp på Mili blir hon tokig.. av lycka! Hon tror man vill leka och blir helt hyper när man tar henne i nacken och börjar studsa runder när man släpper henne och kuttrar och har sig.
Hälsningar Malin
Här gör vi det när Bogey sover. Inte jätteuppskattat men heller inte otäck nog för man ska orka bry sig fullt ut när man är trött.
Numera är det dessutom dottern som sköter den biten och hon är tydligen mycket händigare på det än jag så det är inga sura illerminer efteråt.
#9 ååååååååh en till som ärvt lumpgenen :P

#13 han har ärvt genen.
Tack o lov äer han inte så smart så han håller sig i 30 cms höjd.
Får lyftas till övre delen av min midwest då det är matdags. (de får sin ranson av kött 2 ggr om dagen men under koll då efter att jag hittade Didriks ´husdjursgömma under soffan ;o)

Mina tycker det är skönt när man väl börjar. men…. testa när de sover….

Här hemma är det fullt kaos när det ska topsas. nack/framkropps grepp och topsen i högsta hugg med andra handen.
men sen när det är klart så väntas det ivrigt på vetegroddsolja.
så uppenbarligen kan det inte vara så hemskt eftersom dom inte springer i full panik så fort dom blir släppta igen.