Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 697 ggr
Fluffpuff365
0

Hund/Illermat.

Vet ju att det finns några här inne som har hund och iller ihop. Jag är en av dem.
Nu undrar jag hur ni gör för att hindra hunden att äta illermaten och illrarna från att äta hundmaten?
Några tips? :P

[krufix]
0

Jag låter dom äta i olika rum, men om någon får i sig lite av den andres mat tycker jag att det inte gör något

JossanH
0

jag vet att det finns dom som gjort små "matlådor" till sina illrar för att inte katten ska äta deras mat. De har helt enkelt köpt en plastlåda och gjort ett litet hål i så bara illrarna kommer in, och förvarar maten där inne. Har man katt är det ju lite lättare då man kan ställa matskålen på en högre plats där inte illrarna kommer åt. Har man hund vet jag inte hur man kan lösa det med hundmaten…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ilandra
0

Jag har min illermat i en gammal galleröverdel som jag sparat från råttornas bur. Illrarna går in genom luckan och hunden står snopet kvar på utsidan Flört

HannaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Haha vad har du för hund=p Somliga andra lärde sig minsann fort att i buren finns det gott och sen var det bara att åla på.

Under preioden när ajg hade hund och iller löste jag det genom att sätta kompostgaller ungefär en dm upp från golvet i öppningen till köket så illrarna kunde gå under men inte hunden. Hunden åt på bestämda mattider och åt allt med en gång så det var bara att se till att inte illrarna stod bredvid precis när han åt.

Ilandra
0

#4 Jag har en schäfer och luckan är ca 25*20cm, och så liten kan hon inte göra sig hur gärna hon än vill! Däremot stoppar hon in nosen ibland och städar upp lite smulor.

#0 Jag har även en skiva som sitter för badrumsdörren. I den är det ett hål sågat i botten så illrarna kan komma in, där får de färskmat tex kycklingvingar eftersom de gärna bär omkring dem. Hunden kan hoppa över men hon vet att hon inte får.

HannaM
0

#5.. det där är en irländsk setter som har krupit in genom dörren som står öppen där i vänsterhörnet, jag trodde det var omöjligt=p

enbartmalin
0

Jag har ställt iller maten där hunden inte kommer åt, hundmaten ges 2 gånger dagligen och äts då upp, äts den inte upp kommer en iller och vill ha så då äts den upp bara för att illern inte ska få.

Hälsningar Malin

Fluffpuff365
0

Ja sin hundmat vaktar hunden men det kan ju hända att illrarna får tag på en eller två bitar ändå.

Illermaten däremot äter hunden upp med en gång så det är där problemet egentligen ligger. Men har tagit till mig era råd och ska ställa maten där hunden inte kommer åt :) Tackar!