rädsla- varför?
Min freija har på några dagar blivit rädd för nästan allt men framförallt för människor. Hon springer och gömmer sig under skåp o dyl och vägrar komma fram. Ofta måste jag dra fram henne när jag ska ha tag på henne. Beteendet är likadant inne och ute i uteburen. Mot de andra illrarna är hon ganska kaxig och är inte sen med att ge igen när de gruffar i bland är det hon som startar bråk. Hon gillar inte skor, defenetivt inte mina kängor- dem attackerar hon, hon verkar också vara rädd för mina jackor, hon springer och gömmer sig i panik om jag har dem på mig och nafsar alltid om jag sträcker fram handen för att markera mot mig, detta har dykt upp på fyra dagar, innan var hon hur lugn och trygg som helst. Någon som har lite tips på hur jag kan göra?
Triton har haft liknande beteende men mest allmänna rädslor som kommit och gått under hans 3,5 levnadsår. Han kan periodvis vara helt sanslöst spattig och bli rädd för lukter och prylar på golvet. Han rycker till varje gång han närmar sig det "otäcka" och klappar man till med händerna när han är sådan så lättar han nästan från marken.
Detta är något som kommit och gått, nu var det längesedan han betedde sig så.
Kanske du ska börja förvara din jacka och dina kängor där hon gillar att sova bara för att hon ska vänja sig vid lukten av skorna och prasslet från jackan? Kanske gömma mat i skorna?
Hon skulle ju kunna ha blivit skrämd av något i uteburen och förknippar dina utekläder med det otäcka då dom luktar lite som det gör ute?
Jag skulle nog försöka öva med henne genom att gå ut med dina skor och en tjock tröja och bara ha henne i knät och ge henne tex vetegroddsolja. När hon är redo kan du även gå ut i jackan. Kanske själva människo-rädslan också försvinner om du vänjer henne vid dina grejer?
Sajtvärd på Iller.ifokus

#1 tack Jossan! superbra tips! Antagligen har hon blivit skrämd i uteburen när snickarna har jobbat i närheten. Jag har prövat att gå omkring i skorna inomhus ibland och nu är hon mycket lugnare. Jackan och saker som man har i händerna är fortfarande farliga, men vi jobbar på här hemma, förhoppningsvis kommer det att släppa!
#2 Vad skönt att hon blivit bättre :)
Sajtvärd på Iller.ifokus