Tjock
Med vintern lägger illrar på sig lite extra fett som försvinner till våren så det år fullt normalt. Pälsen blir även lite tätare och tjockare :)
Tack gumman, då vet jag de, blev lite smått orolig som vanligt.

De allra flesta illrar blir ju tyngre på vintern. Och fluffiga och snygga därtill.
Har du inte kvar bilder på dina gamla illrar och ser skillnaden där?
Tycker alltid att det är synd att man mest går ut med dem på sommaren och folk får träffa dem. Då är de ju smala, halvskalliga och med sommarsvans.
#3, sant, jo jag har bilder kvar på dom men tycker inte jag ser en sån markant förändring ändå.

Jisses, mina är som natt och dag verkligen. Både päls och storleksmässigt. Har i och för sig Erik som är stor, tung och mysig året runt.
Men de andra ändrar sig väldigt mycket.
#5, jaha så intressant, Vanja var alltid en liten spinkfis och Helmer var samma i både päls o storlek alltid, Spjuver var tjock redan som 5 åring då jag fick honom o Mira var en smalis hon med.
Men Simon var så liten o tunn innan men har blivit rätt bastant nu.

Sen e de ju så att han får laktosfri grädde varannan dag men då väldigt lite så klart men började undra om det kunde vara det men så tyckte jag, att de lilla han får kan väl inte vara orsaken. Så slog det mig att dom nog kunde förändras på vinterhalvåret.

#7, men oj, vilken sötknopp, så mullig o go. men är det inte jobbigt för dom att bli så ? Jag menar dom kan ju inte hoppa och studsa som vanligt ju. Hur länge var Lurvas så ?
#9,, Längst fram hmhm vilken mena du ?

Den vita närmast kameran.
#12, Men oj vilken skillnad , de var väldigt intressant de här. Så mysigt. De måste vara den ljusa du menade.
Men att dom kan förändras så enormt har jag aldrig varit med om och ändå e det samma iller,va fräckt.
Älskade bilden på Lurvas i inlägg 7, blir han alltid så varje vinter ?

I stort sett alla mina ändrar sig mycket, har tyvärr lite dåligt med bilder bara.

Ja, Lurvas blir megafluff och större än vanligt. I hans fall kanske inte nödvändigt i och med att han ligger på över 2kg på sommaren.
Sen byter de ju tillbaka till sommarpälsen när det börjar bli varmare igen.
Okej, roligt och intressant att de kan skilja så mycket.
#19, Jaha, jättesöt var han..Har du nån bild på han under sommarhalvåret ?

#22, naw så grann, det blir ju riktiga fotomodeller på vintern ju 

#23 Det är därför jag har väldigt dåligt med kort på dem i sommarpäls. Inte alls lika fina då ju.
#24, men aaaaaaaaaaaaaaa så söt han e.
#25, iofs sant men dom är ju granna på sitt sätt även på sommar`n, 

#26 Visst är de det!
#24: Så söt lurvas är, han är så sjukt lik benjamin. Hoppas du får ha kvar honom många år, självklart alla andra oxå. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Vad söta dom är! Som dom flesta vet så var jag hos veterinären med Rufus för ungefär en vecka sen. Hon sa att en iller hane ska väga dubbelt så mycket som han gör på sommaren, på vintern. Så visst ska dom väl lägga på sig mer än bara päls =P
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Skönt att man kan få det bekräftat.

#29 En illerhane ska absolut inte väga dubbelt så mycket på vintern. Då skulle Lurvas väga över 4kg vintertid och de flesta andra av mina över 3kg. Det är inga sunda vikter. De lägger på sig men absolut inte dubbelt så mycket.
#31 Jag förstod också att det var en överdrift av henne men det var ändå bra för då förstog jag att han ska gå upp mycket i vikt och få mycket fett och att han vräääääker, då menar jag vräker i sig mat, det är inget konstigt =P
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Jag märker en ganska tydlig förvirring bland illerägare ibland. Och den handlar främst om dom som skaffar sig hanar. Det är ju så att en illervalp är naturligt valptjock, och lägger på sig extra fett inför vintern, kanske lite mer när dom även blir könsmogna. Sen när dom går in brunst och många väljer att kastrera på traditionellt vis så brukar dom tappa i vikt. Så pass mkt att folk tror att deras illrar är sjuka. Man glömmer att dom tappar valpfettet (eller snarare växer ur) och vinterhullet försvinner och även det där extra fluffet som får dom att se lite biffigare ut byts ut till sommarskrud. Jag förstår att det är många faktorer som skapar förvirrig, men det här är fullt naturligt!
Dock ser jag en stor skillnad på mina som är kemisktkastrerade då dom inte har tappat ngt nämnvärt i vikt efter dom har fått sina chip. Det har rört sig om 30-40 gram per iller! 
Mina har börjat fluffa på sig nu. de är så lena o mjuka just nu att hälften vore nog…. vill helst bara stoppa dem innanför tröjan men då tjuvnyps de i fläsket på mig ^^
Almas svans är tjock och yvig och jag bara väntar på att halvangorapälsen ska komma, Alea har också börjat sätta vinterpäls men hon är litet mer diskret med sin sättnign ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Apropå vinterpäls. Min Belzebub bor ute nu när det bara ät någon minus, men vinterpäls har jag inte sett röken av. Lika fins och slank som vanligt (eller ja, lite fetare är han nu så mycet mat han får ;) )
Men hans svans är nästan obefintlig, jag menar det är som en penna med lite hår. Brukar dom inte vara tjockare och med massor av päls?
Jag är så rädd att han ska förfrysa den..
#35 Det är vanligt att illrarna får sommarsvans då pälsen blir jättegles på svansen. Men den brukar komma igen med dunder och brak till vintern och bli extra tjock!
om illern har glesare päls även upp mot ryggen/magen är det tydliga tecken på binjuresjukdom. Det bidrar till hormonella rubbningar som kan störa hela pälsbytet. Kolla i hårbotten på illern och se om det är lite mörka strån som är på väg att växa ut. Är det det så är ju iaf pälsen på väg!
Sajtvärd på Iller.ifokus