Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 603 ggr
Ceciliaolucifer
0

Bernard & Djurprataren..

Då har vi träffat djurprataren och jag känner mig faktiskt lite besviken måste jag erkänna. Jag hade förväntat mig mer och nu blev det mer ledande frågor och det kändes som att jag fick undervisa i illerfrågor.

Hursom så lyckades hon pricka in en del rätt, och även saker som kan stämma.

1. Den äldsta illern i flocken är lite av en fjant och tar inte över ledarskapet som han "bör" göra. Hon måste syfta på Hugo, som jag alltid säger att han är min baletteflicka för att han är så fjantig.

2. Det är viktigt för Bernard att ha en tydlig ledare och i hans ögon så är det den äldsta illern som ska axla det ansvaret. Han är besviken på Hugo för att han inte har tagit till sig den uppgiften han fick efter att den äldsta illern gick bort.

3. Bernard är upprörd över att Theo kan se sig som ledaren av flocken. dvs att han kan bortse att Hugo är flockledare, och att turen hoppar över Bernard till honom.

4. För Bernard är det otroligt viktigt med samhörighet och det kan bara ske om det finns en självklar ledare.

Hon sa även följande:

5. Bernard berättade att det tillkommit en iller den senaste tiden men att han inte spelade någon roll för han "hörde" ändå ingenting. Det var inte så att han inte ville lyssna, utan han "hörde" inte.

6. Bernard ska ha sagt att den sista illern in verkar förstå sin ställning i flocken och att denna inte gör ngt anspråk på högre rang.

7. Bernard gillar något han brukar få som är vitt och sladdrigt, möjligt kladdigt som han tycker väldigt mkt om.

8. Bernard har en längtan efter en hona, eller någon att rå om.

9. Hon nämnde ngt med hormoner, och att han hade ett tryck under höger öga.

10. Att han hade en blå aura som betyder kommunikativ.

11. Att han är en lugn och trygg iller.

Det är det jag kommer ihåg just nu. Kommer tillbaka senare och förklara lite och analyserar det här.

bond-bina
0

Fastnade vid det där "hörde" inte. Visst är det så att vi alla har olika utvecklingsnivåer. För att kunna "höra" och förstå måste vi ha en viss empati! Jag vet baske mig inte om det gäller illrar, om jag förmänskligar illrarnas beteenden MEN nog tycker jag att vissa illrar kan se andras behov mer än andra illrar som är på en annan, faktiskt lägre, utvecklingsnivå.

Sarah
0

bina ;) han är döv.

JossanH
0

hahaha, ärligt så känns det som att 3.an skulle stämma bra överrens på både Bernz o Skit. Sådär så att dom inte tollererar att nya kommer in och sätter sig över dom. :) Skit är ju verkligen sån med både människor o djur.

Sajtvärd på Iller.ifokus