Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 940 ggr
Ceciliaolucifer
0

Hur mkt mat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mkt mat ska det gå åt egentligen? Jag hinner ju knappt göra något annat än att handla mat, klippa, paketera och sen är det slut igen Tyst

Här hemma verkar det ätas i otroliga mängder. Jag paketerar killarnas barf i påsar som väger ca 350-380gram. Och jag är helt ärlig om jag säger att jag ger 2-3 sånna om dagen.

Dom äter, äter och äter!!
Jag har en liten frys, och jag får hoppa på maten för att den ska få plats. Här i finns det hela 30st inälvsmats påsar som innehåller, kycklinghjärtan, kycklingmage, grislever, ungnötslever, grishjärta. Dom väger 180 gram st. Brevid ligger det ca 100st kycklingar.

sarae
0

kan det verkligen stämma? Jag har 11 illrar som helbarfas, 7 honor och 4 hanar, och 3 av hanarna är stooora hanar, och 4 av honorna är även de stooora honor. Det går 1 kg om dygnet här, ganska så exakt, vilket stämmer relativt bra överens med den generella kalkylen av ca 60 - 80 g per hane/dygn, 40-60 g per hona/dygn

Bogey
0

Cecilia har bara inte hittat matförådet som grabbarna lagt upp ifall det skulle bli sämre tider Flört

sarae
0

ja det är just det jag funderar på ;) Kan omöjligt få ihop att så få illrar petar i sig så mycket, även om 2 av dem är stooora barn :P

HannaM
0

Tja här äts det nog på ett ungefär hälften av vad dina får i sig.

Ceciliaolucifer
0

Jag har fyra killar som barfas. 3st stora hanar som jag nog tänker väga ikväll. Drutt & Blaj gör inget annat än att äta hela dagarna. Ska nog hem och väga lite påsar för att dubbelkolla vikten.

Hur mkt ben lämnar era efter sig från tex skroven? Dom större benen tex ryggraden äter inte mina upp. Och dom väger ju iofs en del.

Mina lämnar inte så mkt över och jag lovar att jag vet deras gömställen ;) det luktar urk ibland.

Ska nog väga det jag ger dom, och sedan väga det jag städar upp. Det ska bli intressant!

oneisis
0

Bara en fråga som är lite ot men iallafall. Hur värmer ni köttet? Jag tycker det blir så torrt om jag har haft något infryst o sen värmer upp.

Ceciliaolucifer
0

Har vägt lite nu!
Matpåsarna var mindre än jag trodde, dom vägde ca 300-320 och det gör stor skillnad i det stora hela.

Säg 2st påsar per dag ca: 620gram om dagen.
Säg 3st påsar per dag Ca: 900gram om dagen.
Sen får man räkna bort lite vikt för benen dom inte äter.
Men jag vidhåller att det går mellan 2-3st påsar om dagen.

Dom som helbarfas vägde;
Theo  2312gram
Blight  2140gram
Drutt   2423gram

Trodde att Blaj vägde mkt mkt mer, så enormt stora är dom ju inte.
2st påsar blir: 206gram/iller per dag
3st påsar blir: 300gram/iller per dag
Sen vet jag inte hur mkt ben jag slänger + förädlat kött. Ska se vad kvällsrundan ger.

Ceciliaolucifer
0

#6 Jag värmer inte köttet alls, utan jag tar fram det i god tid innan. Vill jag snabbtina så lägger jag påsen i kallt vatten. Sen beror det väl på vad det är man tinar? jag försöker ju spara så mkt vätska ifrån köttet som möjligt och blod, så här blir det inte torrt.

Aviendha
0

Fortfarande en hel del de äter! Förvånad

Det kan ju vara så att de äter så mycket av den enkla anledningen att de KAN äta så mycket, och det är ju knappst bra för figuren i längden ;) En annan sak med överutfording (då kanske man menar större mängder dock) är ju att de kan selektera födan och rata det de inte vill ha vilket i längden kan resultera i att de får i sig mycket mindre av vissa saker som man räknar med att de ska få i sig och som de behöver få i sig.

sarae
0

#6 inte värma upp köttet!! det ska serveras rått, låt det tina av sig själv, är dte lite rorrt kan du ha på lite vatten om du vill

Ceciliaolucifer
0

#9 Men ingen av dom förutom Blight är tjock. Theo är nästan bara muskler, och samma med Drutt. Det lilla som Hugo äter skadar inte.

Om jag tar bort barfen för dom så tigger dom ngt djävulskt. Tar jag ändå inte fram något så surar dom och går till torrfoderskålen och gräver ur den, och sen äter och slänger onda blickar åt mitt håll.

Det enda dom inte vill äta och det är bestämt lever. Resten äter dom med nöjje.

Sniffit
0

Äter de lika mycket året runt eller är det just nu under höst/vintern som de äter så här mycket? Anledningen till att jag frågar är att jag läste en intressant artikel i TIME om ekologisk uppfödning av gäss för gåslever, där man inte tvångsmatade fåglarna för att få en stor lever utan istället utnyttjade deras naturliga instinkt att äta upp sig till hösten och sedan bara försåg dem med obegränsat med mat. Det skulle ju kunna vara något liknande med just dina illrar, de får "obegränsat" med mat och äter och äter "för man vet ju inte när nästa mål mat kan komma".

Du kan ju även pröva att väga illrarna regelbundet för att se hur vikten förändras över tiden. Rimligen borde det vara så att unga djur ökar mer än äldre, runt hösten/vintern borde kurvorna närma sig varandra för att sedan skilja sig åt mer när våren kommer. Som referensvärde kan jag bara säga att den 6 månaders hannen här hemma under den senaste månaden ökat med 50-100g/vecka.

TheUnknown
0

Här hemma äts det (tror det är ) 5 kilo (det kan dock vara tre vet inte…) på drygt två månader. Och då har vi två vuxna hanar som väger 1,2 resp. 1,8. Inte säker på vikten. Den sista kan väga mer nu, han blir riktigt stor nu under vinterhalvåret. såå mysigt att ta i! :)

Vi köper duo ferret.

Ceciliaolucifer
0

På vintern äter dom upp sig och kan öka ordentligt i vikt. Eftersom jag väger mina rätt ofta så har jag stor koll på deras vikter. Theo tex har lagt på sig ca 300gram nu den senaste tiden så jag räknar inte med att han ska öka mer.

Så svaret på din fråga blir ja :) har man en årsvalp, speciellt en hane så lägger dom sig extra mkt av olika orsaker. Dom har valpfettet, lägger på sig vintervikt, lägger på sig lite extra för att bli könsmogna. Det gör att många tror att dom är sjuka när våren kommer då dom växer ur den här kostymen :)

Bogey
0

#14 På våren blir de så vackra när nya sommarpälsen växt ut, som slimmade små pälstorpeder ;-)

Fast Bogey är mysig på vintern också den lilla fluffrumpan. Han har gått upp drygt 230g från sommarvikten och med vinterpälsen påminner han om en maskrosboll, fast brun då. :-)

Sarah
0

Låter mycket. Här går det ca 1 kg om dagen och då är det 7 illrar som helbarfas och två utekatter. Dessutom slängs en hel del så jag kan nog minska på det lite.

Gottfridsson
0

Det låter mycket, även om man räknar in ben.

Här har vi gett 100 gr (inkl. små ben) per iller och dygn. Vi ska minska ner till 80gr/iller, eftersom dom börjat hamstra nu.

De ben jag väger in i maten är alla tunnare än t.ex. benen i kycklinglår (lättaste jämförelsen jag kom på).