ang barf
Jag köpte Dolly för 1 månad sedan nu och har sen dess gett henne en kyckling vinge varannan dag och äggula på söndagar (torrfoder står framme dygnet runt). Men jag har börjat funderat lite ang barfen, borde jag ge henne mer än bara varannan dag ? och kanske något mer än en kyckling vinge ? isånnafall vadå och hur kan jag få tag på det ?
Detta är min första egna iller, min syster har iller sedan 2 år tillbaka, han käkar också bara kyckling vinge han med.. Dolly verkar dock väldigt nöjd med den mat hon får nu.
Skulle vara tacksam för svar :)
Att halvbarfa, så som du gör nu är rätt tacksamt, de får fin tandmotion av benen men man riskerar inga brister eller så eftersom torrfodret finns.
Det du skulle kunna göra är ju att ge vinge varje dag och försöka få in mer kött att variera med, om hon vill äta förstås. Hjärta, lever, mage och annat kan de ju få en gång i veckan (alltså per pryl)
Det är en halv vetenskap att barfa, och det är massor med saker man måste ha koll på om man ska ge sig in på det, för en felaktig kost kan ge stora problem.
Möss, dagsgamla kycklingar, kalkon, nötkött, fläskkött, kanin osv, det finns ju en del man kan ge helt enkelt :) Inne på barf.ifokus finns en del tips med om du är intresserad.
Paulina