Graverad cornish rex
Att gravera i glas som hobby är intressant, speciellt när man vågar sig på nya saker. Jag satt i helgen och gjorde något jag inte gjort förrut. Jag graverade min första ras katt. Först började jag med en siluette av en cornisch rex, sedan gick jag vidare till att gravera från ett bearbetat foto på en cornish rex. Resultaten blev inte alls så tokiga om ni frågar mig. Riktigt nöjd blev jag om man nu får säga det själv som svensk utan att det kallas för skryt. ;-)
Nöjd blev jag i alla fall och därför vill jag dela med mig till er andra.
Mvh Åsa
Så här såg siluetten ut som jag skulle gravera av.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gud vad fin den blev du är så dutkig på det . jag har börjat lite smått men kan ännu så länge bara skriva texter men det beror väll på att man bara har bränt förut men jag önska jag kunde va lika duktig som du.
Kanske man kan få gå en kurs hpos dig en hälg med lite vin o god mat oxå det vore inte helt fel hihi

#3: Haha, vi kan fixa en mys graverar helg hos dig någon gång :-)
Tackar för berömmet.
Audiatur et altera pars

ja vist inga problem med lite god mat o vin så kan jag nog oxå lära mig bättre hehe.
Men du är grymt bra det måste jag säga

#7: Vin och gravering kanske inte direkt går ihop. Men vin efter graveringen kan nog funka bra :-)
Audiatur et altera pars
Jag fattar inte hur du kan åsa. Du är ju jätteduktig. =) Det ser bra ut tycker jag av det jag ser på bilderna.
Vet ju hur mina saker ser ut som jag har här hemma. Vilket jag är nöjd över.
har en skål, 6 glas och en tillbringare med en iller i Sombrero. =)) det är superfint tycker jag. =)
Undrar om jag kanske kan få ut lite kort på det du har gjort. Det är ju så svårt och ta kort på Glas, tyvärr. =( Men jag har ju stativ så då borde det ju gå.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

javist ja vi har ju dom underbara talrekarna o glas som åsa gjode och dom är vi jätte stolta över

#12: Resten av dina glas är klara till yran ;-)
Sådå får du fullt.
#11: Ja det vore lite skoj.
Audiatur et altera pars

#13 tack snälla åsa å vad jag längtar att få se dom

#14: de ser nog rätt lika ut dem du redan har. hihi
Hoppas jag i alla fall. ;-)
Audiatur et altera pars

#15 det tror jag säkert men det är oxå snugt att dom inte ser exakt lika ut för det ska se handjorda ut det blir något extra med dom då tycker jag

#16: Ja exakt lika blir det ju inte. ;-)
Så nog syns det att de är handgjorda allt.
Audiatur et altera pars

åsa, jag fick ju dem i julklapp o kan säga att jag böev överlyklig! nu behöver jag ju inte köpa tallrikar o glas när jag flyttar! dessutom så har dem ju det bästa jag vet, en ille på =P

#18: Skojigt att du tycker om dem. Jag visste ju att du skulle få dem, så gissa om jag fick anstränga mig att inte säga bort mig och tänka på vad jag sa när jag lämnade över kartongerna till dig på IT. Inte alla som bär sin egen present utan att veta det ;-)
Audiatur et altera pars

nä o det kan nog bara emelie göra utan att fatt något hihi

Väldigt fint gjort Åsa!

#21: Tackar
Audiatur et altera pars
Om jag fortfarande är sjuk i morgon, så stannar jag hemma, då kan jag fixa lite kort på dina grejer åsa som jag har här hemma. =)

#23: Skojigt. Ser fram emot det. Men jag hoppas självklart att du blir frisk.
Audiatur et altera pars

#18 #19 hihi men sm sagt, ingen som sagt att jag e smart heller=P

#28: Tack själv för att jag fick möjligheten att göra denna uppsättning till er. Då man är ny på en sak är det inte alla som vågar ge en möjligheten att göra något så här stort. För att göra två uppsättningar av dessa saker är stort, riktigt stort :-)
Att ni båda blev nöjda med era saker är för mig ett stort berömm och det värmer fint.
Audiatur et altera pars

sorry Åsa men det är inte slut beställt hos dig vill även ha skålar o djupa talrekar oxå .och även olika upplägnings skålar så som sagt det är inte slut beställt ännu.hihi
om det finns förstår

#30: Ja skålar och sådant går bra att fixa. De djupa tallrikarna får vi väl söka efter. ;-)
Kanske hittar vi sådana om vi hjälps åt. ;-) Är glad att ni vill bestäla mer. Även om jag kan gravera erat uppfödarnamn i sömnen nu. hihi
Audiatur et altera pars
åh va fina Åsa! hmm undrar om man själv ska beställa något….hmmm..men vad?

#32: Bara använd din fantasi:-)
Audiatur et altera pars

har för mig att jag läste i glaskonst.ifokus att du köpte gravyrpennan på clas-ohlsson, funkar den bra?
Jag har ju studerat glas ett år, innan jag bytte till natur och de jag saknar mest är just graveringen. Vilka stift får man med till pennan? Jag pratade med min gammla gravyrlärare i höstas och frågade vad deras gravyrpennor kostade. 9000! Så mkt saknar jag det faktiskt inte =) Men finns det stift att köpa till på clas ohlsson och vad kostar det? Vill veta allt så jag kan sätta igång igen :)
Bilden är på min djupgraverade bob marley som jag gjorde under "fri produktion", satt i 3 veckor och slet.

#34: Ruggigt snyggt lär jag säga. Djupgravyr har jag inte klarat att fixa än. Har inte vågat. Men det är på väg :-)
Min maskin som jag köpte gick på 300:- den kom då med arm och allt faktiskt. Och så de små söta rosa stiften som fungerade jättebra. tyckte jag tills jag testade diamantstiften. ;-)
Diamanstiften jag köpte nu var en nyhet. 159:- för ett set. Ruggans bra pris. Jag tipsar dig helt klart att ta dig en tur till Claes Ohlsson för att kolla in deras grejer. Visst inga proffs grejer, men de funkar bra. Och går maskinen sönder kan jag faktiskt köpa mig en ny. ;-)
Audiatur et altera pars

Absolut, får åka dit när jag har fått pengar. Eller har i och för sig 500 kr liggandes, men jag måste åka till mormor för att hämta dem (suck). Så diamantstiften är bra alltså =) Gött :)
Vad använder du när du djupgraverar? Jag vill ju gärna år carborumdumstiften (kan ej stava det..) Får kolla lite och söka och trixa :)

#31 men så bra att du kan uppfödarnamnet nu i sömnen då är det ju inga problem hihi då kan du ju sova medan du gör 24 av varje hihi.
vist 'är jag snäll så säg

#36: Jag har ju inte vågat djupgravera än. ;-( Så vad jag ska använda vet jag inte riktigt. Fick dock tips om att man kan fjäska för tandläkare om att få deras borrar efter att de använt dem. Då de brukar slänga sina så kan man få betala en liten slant så gör de ren dem istället för att slänga dem. och dessa ska tydligen vara super till djupgravyr.
#37: Oooohh ja, såååå snäll så :-)
Audiatur et altera pars
Vad innebär det och djupgravera???

ja du åsa nu är det slut på jule friden för din del nu har jag inhandlat djupa tallrekar som du ska få gravera till oss hihi

#40: Underbart. ser fram emot att se hur de ser ut. Efter det ska jag berätta om jag skrattar eller gråter. ;-)
Audiatur et altera pars

ja efter detta så lär du nog gråta hihi 24 till att göra . sedan raderar du nog ut ditt nummer o mail adress till ´mig du kommer säkert att blocka mig för en bra fram tid hihi

haha, nejdå, klart jag inte gör. ;-)
Audiatur et altera pars

phu då kan jag känna mig lugn nu då skönt.
tack hihi

#39 Att djupgravera innebär att du använder lite grövre stift först så att man får ett djup på det hela, lite mer 3D-aktigt än bara linjegravyr. Är väldigt dålig på att förklara, men du kan ju kolla på bilden som jag la upp förut så ser du ju att det är olika djup på den. Och att den går ner en bra bit i glaset, fär djupgravyr funkar alltså inte tunna glasprylar, jag hade en kristallvas och det var oftast det eller ljuslyktor vi fick använda på skolan när vi djupgravera