"Burhus"
Har tänkt lite på det där om att illrarna ska få ett eget utrymme där de kan få vara ensamna om de vill. Just nu springer de ju löst här hemma och det funkar bra. Men det känns ändå som att de kanske borde ha något som bara är deras.
vi har ett förråd, vet inte exakt hur stort det är, men det finns i lägenheten och man kan gå in i det. Kan man bygga något därinne så att de kan vara där? Jag menar att de får vara lösa i lägenheten men att just där inne ska det vara deras egna space… Tror ni det funkar?
Jag har aldrig haft "egen space" för mina, själv tycker jag inte de behövs, dom hittar ändå egna platser dom vill vara på.
Men är det stort nog så kan du säkert få ihop nått bra, lycka till.
Det funkar nog. Om du av nån anledning måste stänga in dem tillfälligt och golvytan inte är riktigt 5kvm så så har jag för mig att lagen tillåter flera våningsplan så länge djuren kan tillgodogöra sig ytan på ett bra sätt. Ev. måste det vara 1m mellan de våningsplan som ska räknas in i golvytan, då minsta sidan på en bur måste vara 1m.
Så även om inte planen är att de ska vara instängda så kan du på det sättet fixa till ett utrymme som uppfyller lagens krav på minst 5kvm ifall du nån gång av någon anledning skulle behöva stänga in dem tillfälligt.
Jag tycker inte att man behöver avsätta ngt särskilt space till illrarna. Är dom lösa hemma så lovar jag att dom hittar egna ställen som dom anser är sina.

vi har en midwest home uppställd och alltid öppen samt en hundbur ifrån jula huset (som andvänds till bilbur) med dörren borttagen som dom får ha som "sina egna place", det räcker gott och väl. Oftast ligger dom endå bara i soffan, på bordet eller ihoptryckt någonstanns. =)
Mili har tusentals egna kryp in utplacerade lite överallt, vissa har jag fixat vissa har hon själv valt.
I köket har hon sitt letorn, sin iglo, sin transport bur som är placerad ovanpå katt lådan som en två våning. I vardags rummet har hon snott några hyllor som det nu ligger filtar i och favorit platsen: rusta tunnel inklämd mellan soffan och väggen. I sovrummet har hon snott en resväska och mina byråer.
Precis som min hund har hon dynor och sov platser men får sova precis där det behagar henne :)
Hälsningar Malin
mina är ju i sin sovbur om nätterna (vi har haft en lång diskussion om detta innan så vi behöver väl inte ta det igen?) och sen om dagarna står buren öppen så de själva kan välja om de ska gå på lådan i buren eller i lådan i hallen, sen så har de alltid tillgång till mat o vatten i sin sovbur. För står maten framme i lägenheten så käkar hunden o katten upp det för dem.
Det är skönt att ha buren när man tex får hit hantverkare, som nu i mån-tis, så fick de sitta instängda tills han vart klar, jag litar inte på hantverkare, mer än tre gånger har jag fått leta efter min katt bara för att de inte stänger dörrar och håller koll på djuren. tänk om det vart två illrar som kom lösa?
Eller när släkten kommer på besök då majoriteten är rädda för illrarna men kan titta på dem på "säkert" avstånd genom gallret. men de här dags-arresterna är sällan långa och det tar vi igen med bus o lek.
Sen vad gäller var de lägger sig o sover, det är lika delar att de går in i buren igen eller går och lägger sig bak soffan eller under tv-möbeln.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#6 Har jag hanverkare eller liknande och måste stänga in så får hon vara i köket :)
Hälsningar Malin
#7 så hade jag också tänkt men sedan vi fick en ny kyl/frys så är köket inte längre illersäkrat… det är stora hål ner i "vvetnilationen" på skåpet så kryper de in där så försvinner de bak bakom städskrubb o alla köksskåpen…. :S vet inte hur jag ska illersäkra där alls…. kan ju inte direkt borra i kylskåpet….

Vi har ett helt rum här hemma där Gucci har sina leksaker osv :) Men självklart har hon öppen dörr hela tiden till resten av lägenheten :) Men hon lägger sig där hon vill vara :) Men för det mesta så har hon sin favoritplats i sitt rum! :)
#8 Sätt nät för hålen, vet inte om, det är samma som jag har, men jag har nätat min frys för annars kommer hon in under den utan poblem.
Hälsningar Malin
#10 ska fixa bild id tillfälle här, ska strax hemmifrån så måste skynda mig nu :)
Jag tycker det låter som en utmärkt idé!! :)
Mina illrar har heller inget "eget" space, men jag har vid vissa tillfällen haft öppet till en av våra garderober (större variant) där jag lagt in lite filtar och grejer bland alla bortställda möbler och kartonger. Dom älskar att sova där, men just nu har vi inte möjlighet till det.
Och för att stänga in tillfälligt så måste inte ytan vara 5 kvm. Hur ofta stänger man in dom liksom?
Jag tror det skulle bli mycket uppskattat, lite extra yta för illrarna är ju aldrig fel :) Dom kommer nog bli glada om dom får en egen lekpark hemma i förrådet! Mina har fått en ute i hönshuset. Det är inte världens största och inte världens fräschaste men brukar släppa illrarna utanför garaget så springer dom själva in i garaget, förbi bilen (om där står någon, är ett garage med grusgolv) fram till dörren och vill in.
På bilden ser man halva hönshuset, andra halvan erbjuder fler, grävlåda och lövhög.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jo, men förutom att de får ett eget lekhus så slipper jag trampa på pipleksaker och bli livrädd. ;)
#13 Jag hade ett illerrum förr och hade så sjukt mycket grejer framme till illrarna som var skönt att kunna hålla undanstuvade i det rummet.
Sajtvärd på Iller.ifokus