behöver lite hjälp..
våran kille skiter överallt! finns de inget typ av medel lr så, som man kan lägga där man inte vill att dom ska skita? läste att man kunde hälla lite citron, men de funkar inte för oss.
Tidningar, elller lägg ut lite foder där han brukar göra de, sätt en möbel där, vad än du kan komma på som du kan sätta för.
lägg filtar och mat i de hörn illern brukar skita. Har du möjlighet så håll den på en mindre yta (5kvm som är minsta lagliga ytan) där du har filtar, sovplatser och mat tillsammans med mååånga lådor. Du kan köpa billiga lådor på IKEA- lådan trofast finns på barnavdelningen och kostar 19.-st.
prova att byta strö, ibland hjälper det.
Ställ ut matskålar och lägg lite torrfoder runt om där han brukar bajsa.
Vakta på honom när han precis har vaknat, då brukar dom behöva gå på lådan. Tänker den sätta sig utanför så säg FY eller NEJ med arg/besviken röst och sätt honom genast på lådan.
Det viktigaste av allt- Ge beröm varje gång han gör rätt!!!
Se gärna till att ha något han tycker om på ställen i lägenheten där du/ni lätt kommer åt att ge honom det när han har varit duktig. När jag lådtränade en av mina illrar hade jag honom i en stor hage (det var mest pga osämja med dom andra). Runt hela hagen hade jag godis utplacerat på hyllor och skåp för att lätt kunna belöna varje gång han satte sig på lådan!
Sajtvärd på Iller.ifokus
okej jag ska testa allt :) han har till och med skitit i soffan två gånger, och man blir lite less när man sätter sig i de
hehe
#3 det är inte speciellt vanligt att illrar sätter sig på tyg, och framförallt inte upp i möbler, men jag vet att det har hänt.
Försök lägga mat i soffan och för att skydda den kan du lägga filtar som går att tvätta på kuddarna.
Du kan prova att förbjuda soffan för att honom att förstå att han inte får vara där. Iaf tills han blivit rumsren/rumsrenare.. Men risken finns väl att han aldrig kommer vilja gå upp där igen om han inte får det då.
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja han har aldrig skitit på något annat tyg nån gång.
men jag testar med mat
Det finns en massa trådar i det här ämnet om du letar lite i kategorierna. Det här med lådträning är ett vanligt problem och tas upp väldigt ofta. Därav kanske råden inte duggar tätt i den här tråden :)
Direktlänk till KunskapsTråden Lådträning
Hoppas du finner det du söker där.
tackar :)