Frettlukt
Jag tycker de verkar vara helmysiga djur men lukten.
Har bara träffat kastrerade hanar och jag skulle inte vilja ha den lukten i min lägenhet. Har förstått att det inte är någonting emot hur mycket okastrerade hanar luktar. Hur mycket luktar honor i förhållande till kasterade hanar ?
Mvh Ellenfyrkant
Inte lika mycket som hanar, och på ett annat sätt tycker jag. Själv reagerar jag inte på hanlukten, har haft och har okstrerade hanar hemma. Och Mille mus jag har nu luktar inget även när han var i full brunst, vist illrar som andra djur har sin speciellt doft så har även vi under parfymer och sånt.
Illertjejer, iallafall dom jag har har luktat lite åt blomhållet till. Agnez jag har nu som enda okastrerade tik luktar ett mellanting mellan ros och jsssmin, så gjorde även hennes mamma när hon löpte. Men hon är nu mera kastrerad, detta kommer Agnez aldrig att bli då jag till sommaren kommer att vastetomera (eller vad heter) Mille mus. Och efter test att han inte ger valpar, så får vem som helst låna honom för att ta sina tikar ur löpen.

Vare sig honor eller kastrerade hanar luktar någonting alls. Mer än gott och iller. Luktar de illa så är det någonting fel och luktar de så illa som du beskriver så är någonting riktigt galet. En frisk iller luktar inte mer "djur" än tex en katt.
Däremot luktar okastrerade hanar väldigt starkt. Sen om man tycker det luktar illa eller inte är ju en smaksak.

#2 De två frettarna jag träffade var säkerligen inte sjunka på något sätt, tror mer det är jag som inte är van stanken. Själva djuren luktade inte så starkt, men de luktade inte gott. Det var mer deras utrymme som stank, möblerna, tyget. Och antar att det är normalt. Har haft råttor själv och tycker lukten påminner mycket om de frettarna jag träffat fast frettlukten var värre.
Mvh Ellenfyrkant

#3 Men då var det ju inte illrarna som luktade utan personen som hade dem som inte städat ordentligt.
Hur illa luktar det inte om en kattlåda som ingen städar tex? Som sagt, illrar luktar inte ifall de är kastrerade och man städar hos dem.

tycker inte alls det luktar, har alla kastrerade. men visst, har jag inte dammsugat eller torkat golvet på 2 veckor och dessutom inte rengjort lådorna så luktar det ju naturligtvis. men som illerägare har jag fått lära mig att moppen och dammsugaren är ens bästa vänner ;)
Jag tycker man lättast kan jämföra illerlukt med hundlukt (ja, eller råttor som du då haft). Djuren i sig luktar inte speciellt mycket men håller man inte efter och städar lådor och tvättar deras sovsaker- ja då luktar det självklart. Tänk bara på hur det luktar hemma hos folk som har hund och inte städar.
lukten av hund tycker jag är 100 ggr äckligare än lukten av iller, och nu menar jag "rena" djur som inte bott i en skitig miljö. Tycker dock att hundlukten sätter sig ännu mer i möbler än vad illerlukten gör.
låter man illrarna sova i filtar som ofta tvättas luktar dom bara sköljmedel. Och sköljmedel luktar ju sååå gott :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Är ju lite som det redan skrivits - stinker det beror det mest på att man inte håller städat. Jag föll för illerlukt vid första sniffet, men när jag sköljde gardinerna stank det iller på äckligt sätt (jag har långa gardiner som Maja brukar boa in sig i, hade råkat splittra glas på dem och skulle skölja av glassplitter innan tvätt).
Har dock inte fått några klagomål från att det skulle lukta iller hos mig. Snarare att det kan lukta torrfoder och att min mor tycker det luktar lite blä när jag skakar illerfiltar.
_No way! Yes way!
#7 Samma här ang lukten. Har många illerlukts-känsliga i min närhet men får ofta positiva kommentarer om att det inte luktar något iller eller djur alls hemma hos oss. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tycker inte att min kastrerade hane eller hona luktar speciellt. De luktar iller och iller luktar inte så farligt… om de inte skunkat förstås. Hemma hos oss luktar det inte djur alls enligt folk som kommer på besök. Kan bero på att vi håller rent. Sen har jag nog ett par renliga illrar också :)
Men ja… man vänjer sig ju också. Supermysiga och härliga djur, så allt det väger över de få skunkolyckorna ;)
Precis som de här ovan sagt, håller man det ordentligt rent så ska det inte lukta, rensa lådor o tvätta deras sängkläder o moppa golvet så märks de knappt att du har iller 
Nått jag personligt tycker luktar väldigt illa är en våt hund o då kan man snacka om stank.
För att göra det enkelt: Antingen gillar man illerlukten, eller så gör man det inte. Vill du stoppa in hela ansiktet i en luddig illermage det första du gör på morgonen eller när du kommer hem. Om du rynkar på näsan åt en liten gullig illervalps lukt, är kanske illrar inget för dig. höhöhöhöhö..
På bilden: Stinky och Smelly ( Magnolia och IrmaIller)

Jag fick väldigt mycket kommentarer själv innan ja skaffade iller att dom luktar något så enormt, och folk har sagt att dom har känt ända ut i trapphuset innan dom gått in till något med iller! Men icke sa nicke.. Det luktar gott! Borra ner näsan i pälsen o bara sniffa sig hög på den goa iller-lukten är ju bara ett måste varje dag ;)

#6 Jag tycker mina råttor luktade miljarder x 100 ggr värre än min hund. Min hund luktar inget alls men lukten satt kvar på råttorna och på deras saker även om man tvättade så gott man kunde.
Är inte säker på att dessa frettar är rumsrena ens, ocxh det verkar som att alla ni utgår ifrån det. Hur lätt är det att få bort kisslukt från en tygklädd soffa, det räcker ju knappast att tvätta överdraget, ellerhur ?
Mvh Ellenfyrkant
#13 i så fall är ju rumsrenheten ett av problemen hos dem du besökte. Det är ju bra om illrarna är hyfsat rumsrena i.a.f. så man slipper leta kisspölar runt huset eftersom illerkiss har en speciell doft. Den doften är inget problem så länge det hamnar i en toalåda med strö eller på en tidning som suger upp det och som man kan slänga. Värre blir det om det får ligga och torka in på golvet eller ännu hellre en soffa.
Här har vi bara hagt en olycka i soffan och det var när Bogey fortfarande var valp. Som tur var så är det en skinnsoffa så det var lätt borttorkat.

Men, gillar man inte illerukt skaffar man inte iller. Alla djur luktar på sitt vis och så även iller. Står man inte ut med det är valet rätt enkelt tycker jag. Sen kan det lukta vidrigt om man inte har rumsrena illrar som man inte städar efter och inte tvättar deras sovsaker men som sagt, illrar i sig har en lukt precis som en hund eller vad tusan som helst.

#13 Ja, vi ugår nog från att man försöker få sina illrar rumsrena. Dessutom har mina nio illrar + de akuthemsillrar jag haft hemma under årens lopp ALDRIG någonsin kissat i möbler, soffor, sängar eller någonting sådant. Är det inte sånt man har löpande katter till tex?
Jag har aldrig upplevt att illrar kissar på möbler o jag har haft iller i 16 år.
#13 det är mycket sällan illrar kissar på möbler, som andra skrivit här. Så luktar det så pass mycket skulle det nog snarare bero på allmänt ostädat och otvättat annars borde det inte lukta.
Råttorna jag har haft och träffat har luktat lite råtta men inte så fruktansvärt om man hållit rent i buren. många hundar jag har träffat har luktat fruktansvärt mycket hund, medans det finns de som knappt luktar alls. mina illrar luktar väldigt lite iller, trots att jag kan vara dlig på att tvätta deras sängkläder ibland.
Som också nämnts ovan- står man inte ut med att en iller luktar iller kanske man inte borde skaffa någon.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jaja, jag är ingen illerexpert. Men jag tyckte bara det var konstigt att det ni säger inte stämmer överens med vad jag upplevt. Och det känns nästan som att ni kommer med klagomål på mig för att dessa frettar KANSKE inte är rumsrena, eller så är dem det. Det vet inte jag ! Antingen tycker jag de luktar värre än vad ni tycker eller så gör dem faktiskt det av någon anledning. Men det är utbildade djurskötare som tar hand om djuren så nog vet dem vad de sysslar med.
Mvh Ellenfyrkant
Det är ju mycket som spelar in på hur väl "ingrodd" en lukt blir. Exakt vad vet jag inte riktigt. Kan dock köra en snabb jämförelse. När jag förr tjuvrökte på mitt rum luktade hela rummet rök, även om jag satt i ett öppet fönster, fimpade genom fönstret och sedan sov hela natten med öppet fönster. Hemma hos en vän gjorde vi samma sak - rökte vid ett öppet fönster. Hon förvarade t.o.m. ett askfat i skrivbordslådan. Trots det luktade det aldrig rök i hennes rum.
Hos vissa människor luktar det "djur" så fort man kliver över dörren, hos andra märker man inte av det förrens man ser djuret i fråga.
_No way! Yes way!

Måste bara säga att det heter iller om det är tamiller du pratar om, inte frettar.
Sen förstår då i min tur inte jag varför du blir irriterad på oss….för någonting du upplevt?
Du ställer en fråga och folk svarar, och du blir irriterad. Folk gav dig förslag om varför de kunde lukta…och du blev irriterad.
Om det är utbildade djurskötare som har hand om dessa, bor de ens inomhus? Ganska mycket svårare att få bort lukt på ytor utomhus än inomhus. Och man behöver inte kunna sköta en tvättmaskin bara för att man är utbildad djurskötare heller direkt.
Säg som det är: du är inte intresserad av svar på din fråga, du ville säga att du träffat illrar och dessa illrar luktade. Punkt och slut.

#21 För det första kan jag ju påpeka att jag inte är irriterad men börjar känna mig ganska uppretad då ni svarar precis som om det är jag som ansvarar för de djur jag pratar om. Men något som irriterar mig är att du kommer och påstår att du minsan vet vad jag ville med denna tråd när det inte är rätt ö.h.t. Onödigt att tala om för personer hur de minsan tänker och vad de vill få sagt utan att veta ett jota.
Tamiller = frett. punkt.
FRETTARNA hålls inomhus och hur ofta deras inredning tvättas har jag inte en aning om men de tvättar de andra djurens saker så även frettarnas saker vore det ju rimligt att de tvättade.
Mvh Ellenfyrkant
Ursäkta att jag frågar men varför kallar du dom för "frettarna" ? Själv har jag aldrig hört det namnet på illrar.

Läs här så ser ni att frett är ett korrekt namn för tamiller. http://sv.wikipedia.org/wiki/Frett
Mvh Ellenfyrkant
Frett är ett gammalt ord som många jägare använde på sina jaktillrar förr. Endel kallar jaktillrar för frett fortfarande, men det är nog första gången jag hört någon kalla alla tamillrar för frett eller "frettarna". Inget ord som används flitigt mer än kanske på någon äldre farm, utan folk kallar i regel sina tamillrar för iller eller just tamiller.
En gång fick jag benämning honungsiller och skogsiller av en gammal illerägare som haft jaktiller en gång i tiden..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Med tanke på att INGEN har överhuvud taget antytt att dessa djur skulle var ditt ansvar på något som helst sett förstår jag inte var du fått det ifrån.
Just nu verkar det mest som om du skriver för att mucka gräl.
När du skriver på ett iller-forum så kan du ju skriva iller, det är inte ett frett-forum. Ingenting att haka upp sig på egentligen men ännu en sak du blev irriterad på tydligen med tanke på de stora bokstäverna och hävdandet av att ha rätt.
frett, Mustela putorius furo, framodlad form av mårddjursarten iller, möjligen med inslag av stäppiller. Den är oftast albino, helt vit eller gulvit med röda ögon, men kan också vara ljusbrun eller mörkt brun. Frett används vid kaninjakt.
Då kan jag ju vända på saken och fråga: vad är det du vill ha ut av tråden då egentligen? Du frågar, folk svarar, du tycker de svarar fel. Väntar du tills du får rätt svar enligt dig på frågorna eller vad är det du är ute efter?

I inlägg #13 skriver du så här: "
Är inte säker på att dessa frettar är rumsrena ens, och det verkar som att alla ni utgår ifrån det."
Då höll folk med om att de kanske inte var det och då skriver du så här några inlägg senare istället.
"Och det känns nästan som att ni kommer med klagomål på mig för att dessa frettar KANSKE inte är rumsrena, eller så är dem det. Det vet inte jag !"
Du säger ju emot folk vad de än säger.

Misstänker troll
#25, Jaha okej tack.
Wikipedia = ingen exakt fakta.
Wikipedia är ett ställe där vanliga människor kan gå in och skriva vad saker betyder. Jag eller vem som helst kan gå in och radera vad som står om frettar.
Sara

Aja, tycker denna tråd går över styr. Det jag ville var att veta hur mycket djuren luktar egentligen. Och när ni påstår att de knappt luktar alls tyckte jag att det var väldigt märkligt då de jag träffat, i deras rum luktat ! Frett kallar jag det för att jag lärt mig på naturbruksgymnasium att det heter så, innan sa jag också bara "tamiller". Och jag förstår inte varför det skulle vara något att störa sig på.. Det verkar nämligen vara det. Men okej, ni tycker inte djuren luktar. Antar att jag inte får ut så mycket av den här tråden.
Mvh Ellenfyrkant

Jag tycker inte att nagon har varit otrevlig. Vad jag kan utlasa sa har foljande sagts:
- Vi som illeragare tycker inte att illrar luktar illa, for tyckte vi det sa skulle vi inte ha nagra.
- Vissa tycker att hundar luktar varre, andra tycker att rattor luktar varre.
- Tycker du inte om illerlukten sa ar nog inte iller ett djur for dig.
- Anledningen till att du tyckte att de luktade KAN vara for att det var ostadat, men lika garna for att du helt enkelt ar kanslig for lukten.
- Folk har papekat att frett ar ett gammalt ord for jaktiller.
Ser inget otrevligt i det?
// Amanda
# 31 Vad vill du att vi ska säga då?
Förstår inte vad du förväntar dig av tråden, du har fått många svar och vi tycker inte illrarna luktar så mycket och absolut inte äckligt.
Passar inte svaret dig så får du söka efter ett mer "rätt" svar någon annanstans.
Sara

#32 Det är inte vad som sagts jag tolkar som otrevligt utan sättet jag tolkat att det framförs på.
#33 Jag förväntar mig inget längre och jag tycker inte det är viktigt att tråden finns kvar heller så tråden kan raderas.
Mvh Ellenfyrkant
Kan ett inlägg tolkas på flera sätt ska det alltid tolkas som att det skrivs med goda intentioner, för all skriven text kan läsas med både glad och ilsken betoning allt utifråns läsarens sinnesstämning vid lästillfället 
#35 Visa ord 
_No way! Yes way!
Iller lukt tolkas väldigt olika, min mor tycker min iller luktar kiss, medans mina vänner inte tycker hon luktar något speciellt. Ingen har tyckt min lägenhet luktar, inte ens min mor som är så anti iller lukt.
Men om vi ska jämföra med råttor villket jag tycker är passande, om du sköter en rått bur och deras inredning bra så luktar det inte speciellt mycket, missköter du det däremot stinker det något fruktansvärt.
Iller har inte samma förmåga att lukta lika skarpt som råttor enligt mig, men jag tror det kan lukta väldigt illa om man inte tvättar och städar ordentligt, så är det egentligen med alla djur.
Många människor som kommer hit för att besöka "mitt zoo" brukar oftast kläcka av sig den här meningen efter 2 minuter i min lägenhet "-Men här luktar ju inte illa" Mitt svar är och kommer alltid vara "- Nej jag städar faktiskt."
Så länge man städar luktar det inte, sen måste det städas olika mycket beroende på vad det är för djur det handlar om.
Ang ordet "frett" så hade jag inte tidigare hört detta och när jag läste det du skrivit uppfattade jag tyvärr det som ett skällsord, det låter inte trevligt(nu vet jag bättre). Jag kan förstå varför det inte uppslattas på en tamiller sajt, men det är upp till dig vad du vill skriva.
Tyvärr lär inte alltid naturbruksgymnasium ut rätt utan väldigt ofta helt fel. :( Jag bor i en by med ett naturbruksgymnasium och är där på besök ganska ofta, det är väldigt ofta jag måste informera lärarna om rätt eller fel om djurens sköttsel osv. Man kan inte läsa sig till allt, ibland krävs det sunt förnuft då även böcker kan vara ute och cykla eller vara ouppdaterade, det gäller även lärarna.
Hoppas detta var ett svar som du kan ta, men här har du fått ett klart svar på vad jag tycker. Vad jag förstått har du inte uppskattat attityden från sajten, men ha alltid i bakhuvudet, kommer man med attityd får man attityd tillbaka.
Hälsningar Malin
Alltså, jag har tänkt på det här med att illrar luktar illa och visst gör de det ibland.
Exempelvis luktar jag inte min iller i baken när den precis har skitit eller skunkat. Iof så luktar jag aldrig mina illrar i baken men om jag nån gång skulle komma i närheten av det, så är det iaf inte när de precis har skitit.. Men inte luktar det rosor när jag varit och skitit heller.
Jag försöker dessutom att inte pussa Bus på magen när han precis har kissat. Den killen vet inte hur man skakar..
Sara
#38 Haha. Tur att illrar inte är som katter och kör upp rumpan i ansiktet på en hela tiden när man ligger och försöker mysa. Självklart med svansen rätt upp, särskilt när man vänligt försöker "klappa bort" dem.
_No way! Yes way!
#39, hahahaha,