Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1340 ggr
Sara
0

Hur välja namn?

Hur gör ni när ni väljer namn åt era djur och varför har ni valt dem som ni har valt?

Mina illrar brukar få ha kvar sina namn när de kommer hit men vissa "heter" något annat och då får de heta det. Med "heter" något annat så menar jag att de inte ser ut att heta det namn de har utan något annat.

Namnen brukar komma till mig när man träffat djuret och haft det några dagar.

Mitt första föl fick heta Bohem. Vet inte varför men det var bara så passande. Nästa föl fick heta Noelle.

Min första iller fick heta Gizmo efter gremlings och det passade honom.

Norpan hette egentligen Persika när hon kom hit men jag såg direkt att hon var en Norpan.

Bus, ja det säger sig själv egentligen, han var 14 veckors valp och hur stönig och busig som helst. Han hette Zilver när han flyttade hit.

Amy hette Amy och hon är en liten Amy.

Sara

Musiken
0

Nisse var bara en liten Nisse helt enkelt. Ville ha ett svenskt namn och inget "fjant-namn", och han var ju som en liten tomtenisse nar han tassade runt :)

Lotta blev dopt efter Lotta pa Brakmakargatan, da hon satte Nisse pa plats nar hon flyttade in och standigt hittade pa hyss (som hon visserligen var valdigt bra att gomma). Och tjuvnypen saklart ;P

Lars var det pojkvannen som dopte. Han blev helt betuttad i namnet efter att ha sett Lars and the real girl, och borjade kalla honom det.. Jag var mer inne pa Herman och Ansgar.

Jenahbella
0

A´lou hette så när vi fick henne och de va så himla fint så jag behöll de namnet :) 
Sigge hette sigge när vi fick honom och hade hetat de så länge att de inte ens va nån fundering på att ändra.
Alvin hette Fred när vi fick honom, då var han inte så gammal så jag och sambon bytte namn till Alvin som vi tyckte va fint :)

Loveferrets
0

Jag valde namn som passade illern o så var det namn som jag lätt ska komma ihåg. Och just namnet Simon har jag alltid tyckt om.

Madde
0

Min allra första iller Micke hade jag på 80-talet och han döpte jag efter filmen Micke och Molle.

Xander var redan döpt, samt Benjamin och Criss.

Xac däremot har jag själv valt, ville fortsätta med bokstaven X.

Sen kom Frank och han hade inget namn. Han var i full brunst och poppade så mycket så det blev Frank Zappa efter musikern.

Xena har min sambo Robert döpt. Hon hette Moa från början men det var inget man vi var speciellt förtjusta i. Så robert ville fortsätta på bokstaven X och det blev efter tv-serien Xena krigarprinsessan om man översätter rakt av. Jösses vad hennes namn passar in på henne. Hon har slagit sig in i familjen här hemma.

Det var alla mina illrar som jag har haft under mitt liv.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sofieen
0

Jag tror inte Lilly hade något speciellt namn när jag hämtade henne. JAg hämtade henne i tron om att hon skulle heta Milou, vilket jag hade valt för att det är såå fint.
Men när vi kom hem och jag skulle skicka in papperna till Agria satte vi oss och funderade på vad som skulle passa. Min sambo kom med förslaget Lilly, som hans mormor hette. Och det fick det bli =)

Kanske nästa småtting får heta Milou.

Saga85
0

Av mina nuvarande djur är det bara ena sköldpaddan som jag gett namn. Tyckte Månsken passade bra på en vattensköldpadda, så det blev det. Namn brukar komma rätt så självklart - antingen passar det arten eller beteendet. Jag tar första bästa namn och låter det bli så.

Jag har faktiskt namngett mina sex malar också efter hur de betedde sig när jag skaffade dem - Tjockis, Tönt, Plutt, Hjälp!, B1 och B2. Flört

UlrikaD
0

De flesta djur tycker jag "säger" vad de heter efter ett tag. Som Grizzly när han kom, min första valp. Han vände rumpan till och tultade iväg och såg ut precis som en mycket liten Grizzly-björn bakifrån.

Lurvas heter Lucifer i stamtavlan och familjen som hade honom tyckte det passade utmärkt för att han var elak som en djävul. Från dag ett hemma hos mig var han hur underbar som helt, min lilla pälsboll så han blev raskt omdöpt till Lurvas som passade honom så mycket bättre.

Pyret som var den minsta tjej-iller jag någonsin sett, namnet var givet.

Molly såg bara ut att heta det helt enkelt, ingen anledning alls faktiskt.

Nalle, go och mysig kurade han in sig under hakan på mig i sängen första natten och var precis som en nallebjörn.

Snuffe heter Immaverol Xanzavier i stamtavlan, liiiite svårjobbat men från första dagen hemma gick han runt och sniffade och snusade i varenda vrå. Snuffe alltså.

De andra i iller-gänget hette det de gjorde när de kom och fick behålla det.

När jag skaffade min leonberger-valp hade jag bestämt mig för att han skulle heta Zorro, men när jag väl fick hämtat hem honom såg han inte alls ut som någon Zorro. Men det första han gjorde när han kom hem var att ta sikte på min spegelvägg och springa rakt in i den så det dånade. Efter att ha suttit på rumpan och sett dum ut en stund…så gjorde han det igen. Då döpte jag honom till Nelson. Efter en av noshörningsbebisarna som föddes det året.

Min andra hund var en liten pommeranian som såg ut exakt som en snäll Gremlin. Alltså en Gizmo.Skrattande

mandariiin
0

Lyssa - underjordens gudinna från grekiska mytologin. Hon hette från början Hjördis, och det funkade absolut inte här hemma! så jag hade Lyssa i bakhuvudet när jag hämtade henne. och det passade väldigt bra.

Ganya - hette så i tidigare hemmet. som för övrigt var en utav mina kompisar, så det var hon som döpte Ganya som valp.

Lillie - hette så när hon kom. och det passade bra. från början stavades hon med -y på slutet, men det ändrades till -ie.

Dealen - samma som Ganya. (från samma tidigare ägare)

Nova - ja, lilla Hulda…. försökte med namnet Hulda i några dagar, men det gick inte. hon blev döpt till Nova till minne av en dvärghamster jag hade med samma namn.

Aura - ljus, fin, och skiner som en aura. hette från början Pärlan. men jag kom snabbt fram till att Aura passade bättre.

Ormarna - Mio, Ani, Max, Six, Neo, Nyx, Rio, Pyr. kör hårt med tre-bokstavs-namn. det blir det namnet som kommer upp och låter bra. sen har jag även Click, som bara allmänt är utanför. haha. han blev döpt till Click av en kompis.

Boaormarna - Mercedes och Lexus, bilar.

Dolly - leopardgeckon. döpt efter Dolly Parton, då jag och kompisen lyssnade på Joline när vi rullade in på uppfarten där vi skulel hämta Dolly.

Rox - tjocksvansgeckon. det namnet bara kom.

Leonora & Leonard - madagaskar geckon. Leonora passade så otroligt bra på henne, sen blev det som en kul grej när vi fick hem en hane, som då fick heta Leonard.

Eko - guldhamstern. kompisen hittade stackarn på gatan och han kom då hem hit. Hennes regplåt är EKO XXX. och hennes bil var nyköpt då.

Och alla tidigare djur jag har haft har fått sina namn efter hur dom är. Det kommer namn i huvudet som man gillar, och dom passar perfekt.

Har just nu 2st Kaliforniska Kungsnokar här hemma utan namn. så om någon har namnförslag blir jag lycklig! dom har nu vart namnlösa i ca en månad….

Aviendha
0

Jag tycker att en del djur kan "ta" vilket namn som hellst, medan andra visar sig vara ett visst namn, eller hur man ska uttrycka sig.

Chade hade jag bestämt namnet på innan, men baserat på vad han vart med om, och det passade honom utmärkt.

Aviendha - ett namn jag ville ha någon gång, men jag hade tänkt mig något snuttigull men snuttigull var hon då rakt inte! Och Puma som hon hette kom inte alls på tal. En krigares hjärta och lynne i en valps kropp, så där kom Aviendha in tidigare än jag trodde.

Phoenix - Uppfödaren ville ha kändisnamn på valparna, och just Phoenix gillade jag sedan innan så det blev River Phoenix. Kul med ett fint stamtavlenamn tänkte jag, var övertygad om att vi skulle komma att ändra det, men icke. Han betedde sig precis som man skulle kunna vänta sig att River Phoenix skulle betett sig om han vore iller :)

sarae
0

Hmm det här kan bli långt.

Jajja, min första iller…. ja, vad säger man till en busig iller? Jajja så klart :P

Stitch, hette det sedan uppfödaren, och då fick han behålla det

Buffy hette Eowyn från början, ett namn jag älskade, men den lilla terror vampyren passade absolut inte att ha ett sådant vänt namn, så det blev Buffy - Liten och ettrig

Rickie hette rickie från tidigare ägae och fick behålla det

Molle hette Tyson…. vägrar ha ett sånt namn på mina djuir, särskilt inte på den gosboll molle var. Han var helt enkelt ett moll troll punkt slut :)

Ludde/ Ludvig -. Här kommer lilla Ludde håhåjaja…. Passade honom perfekt så liten och luddig som han var

Dweia hette Pretty :s Och eftersom hon inte är en lite bjäbbig yorkie (bara nu på äldre dar :s), så var ett namnbyte självklart. Dweia,  döpt efter En hysteriskt rolig gudinna i en utav David Eddings serier

Little Miss Ooops a Daisy - Namnet är rätt så självklar nä man är liten fluffig och kommer från en katastrof kull

Adria - Döpt av uppfödaren. Jag fick lov att själv välja ett namn på A, men eftersom det tog en evighet så valde uppfödaren. Tyckte namnet var gräsligt i början men nu älskar jag det

Àmor - Döpt av uppfödaren och kommer från en A - kull även han. Namnet passar honom verkligen

Avanti Bátor - Hette Bátor (mod) hos uppfödaren, behöll det namnet men lade till Avanti (frammåt), då jag alltid velat ha en iller med det namnet, bara väntat på någon det skulle passa :)

Lava of Thunder - Egenuppfödd och från Colorfulstorms kullen. Lava är en färg (så här betyder det alltså inte vulkan lava), och ja, Thunder = Åska (storm/väder)

Cherry Blossom Hailstorm - Även hon egenuppfödd och från Colorfulstorms kullen. Cherry Blossom = en färg och Hailstorm (hagelstorm) = väder/storm

Aylen, kallades Ikea av uppfödaren eftersom hon skulle till sverige (humor?), sen fick jag hjälp med namn utav min vännina som hade henne innan hon fick komma till Sverige, och då blev det Aylen

klarsferrets
0

Vår första iller fick namnet Samatha har för mig att det var emelie som döpte henne till detta.

Sedan kom eouwin "tror att det stavs så " eftersom jag är ordblind och har väldigt svårt med visa namn så bestämde Emelie att vi skulle gå efter BUffy o vapyrerna,Så då blev det BUffy på henne. Sedan komm Jester han fick heta Angel och det passade han ypperligt bra sedan kom Drucilla hon hadde inget namn allas inann, sedan fick Angel & Drucila 3 kullar från 2005-2007 och alla valpar nästan alla valpar fick namet efter den serien, sissta kullen 2008 fick dom namn efter en lista som jag gjort och där är det mäst bara Franksa namn.

Nästan alla valpar har behållt sina namn det är några få som bytt och 1 har ägaren själv namnget  Efter Angel & Drucilla så sparade jag en Tös Klarsferrets Inka och henne 2 kullar från  2007-2008 har bara namn efter den franska listan jag hitta på en fransk iller sida.

Den sissta valpen som jag har nu har fått Amethist och det är uppfödaren som gett namnet på henne.

JossanH
0

Dexter- Han hatte Dexter när jag hämtade honom och han var verkligen en Dexter. Älskar det namnet… älskade den illern.

Pegasus- Hade ett gäng namnförslag till honom men så var jag hemma hos mina föräldrar med Dexter och han var ivägen hela tiden när min mor skulle laga mat. Tillslut lyfte hon upp honom lite frustrerat och slängde ur sig "men kan du sluta lilla Peeegasus". Och det fastnade. När jag hämtade Pegasus var han faktiskt en Pegasus :)

Triton- Heter Ixid´s Fat Fudge i stamtavlan. Han var ganska stor i kullen, men skulle kunna vara världens minsta (kortaste) hane någonsin! Hade flera namn på lager. Försökte med Cato, Curry och ett gäng andra namn men inget passade. Till sist kom jag på Triton. men det var långt ifrån självklart på honom. Jag säger mycket sällan Triton till honom. Från början var det Triton Skiton, och nu är det bara Skiten men oftast bara Skit. Jag ropar Skit, jag fyar Skit och det har blivit ett väldigt naturligt namn för mig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Jag hittar på namnen innan jag köper djuren. När jag har ett namn som ligger och väntar så skaffar jag mig någon som kan heta det :)

golf.ifokus.se

HannaM
0

Elliott hade hetat så i tre år så där var det ingen tanke på att byta.

Belsebub hade vi bestämt innan och var med från dag ett och följde hans uppväxt så blev han Belsebub, skulle inte kunnat tänka mig ett annat namn på honom, han fick växa in i det och det gjorde han, han var en riktig liten ettrig valp ibland=p Numera är han en riktig gosboll som inte riktigt lever upp till namnet.

Valrhona är döpt efter en chokladtillverkare, att han skulle döpas efter något med choklad eftersom ahn såg ut som en söt mörk chokladpralin som valp. Vi provade några olika namn men fastnade för Valrhona.

Meja hette något annat när hon kom, kommer inte ens ihåg vad men jag gillade det inte och hon verkade inte lysstra till det heller. Fastnade för Meja av någon anledning.

Alinda föll jag som en fura för när hon var tre veckor gammal. Gillade inte alls hennes namn dock och försökte desperat hitta på ett nytt namn till henne men när hon var tio veckor gav jag upp, hon fick heta Alinda och nu känns det bekvämt. Även om hon ofta går under namnet Skitfia.

ferretgirl
0

Av mina illrar är det 2 som hade sina namn när jag fick hem dom.  Dino var det namn stod på den bur han var i när man hittade honom vid en landsvägskant nere vid Lund. Sen fick jag hem Snuff som han hette på Tassebo där han var född, men jag tyckte att namnet inte passade honom då han var en bitsk sak när han var liten. Så jag gick och grunnade på ett namn några dagar, sen tänkte jag eftersom han var född i juli månad. Så var ju lejonet en av dom sjtärntecken som fanns, men då kräfta inte var något jag kunnde anväda, så fick det då bli lejonet. Och då jag samtidigt läste Landet Narnia, så blev Aslan det givna namnet till honom. Efter Aslan kom så Laban, han fick sitt namn av min pappa, då det första Laban gjorde var att bita honom i tummen. Och då sa pappa " höre du du din djäkla Laban" namnet passade honom, så det fick det bli. Sen följde BellaLuna och Ronja 2 systrar som även var systrar till Laban fast från kullen efter han. BellaLuna fick tilltalsnamnet Lina då Peter tyckte det var för långt att kalla på BellaLuna. Ronja fick sitt namn då hon var lika busig som sin namne, hennes namn skulle ha varit Smulan för hon var så liten. Efter dessa 2 kom Samiq, han fick detta namn för jag tyckte att det var ett vackert namn. Men han kallades aldrig för Samiq, utan mest Lilleman då det var meningen att jag inte skulle ha fler illrar. Sen kom syrrorna Tiffanie och Tilly, dom fick sina namn då jag ville ha namn som började på samma bokstav. Sen fick då Lina sin första och enda kull, och här fick alla valparna namn efter Djungelbokens figurer. Och SheereKahn var 3 olika hem innan han kom hem igen när han var ca 7-8 månader gammal. Han kallas oftast bara Kahn numera och han ska bli 6 år i april. Sen fick Tilly sina 2 kullar, den första kullen var 2 överlevande valpar som fick 2 helt olika namn, alltså inget tema alls. Den andra kulle var 3 överlevade valpar som alla fick grönlänska namn, en av dessa valpar har jag kvar här hemma, och det är Nanooq. Tiffanie har fått 4 kullar, den första kullen föddes 04 och fick namn efter Sagan om Ringen. Hennes 2:a kull fick namn från Greas filmen, den 3 kullen hade inget tema utan dom fick olika namn alla 3 i denna kullen. Även den 4:e kullen fick olika namn, så inget tema denna gången hellre. I Tiffanies 3:e kull fick hon bl.a Xena, eller Agnez som hon kallas. Att hon fick detta namnet med denns stavning var för att jag ville ha något annorlunda. Agnez har fått 3 kullar, och den första fick riddarinspirerade namn. Hennes 2:a kull fick olika namn, inget tema denna gången. Hennes 3:e kull fick alla namn efter indiska gudar och gudinnor. Ev. så kommer hon att få en kull till våren, dessa valpar kommer med all säkerhet att få en fortsättning på gudar och gudinne temat då det är samma pappa som i år.

illernettan
0

Under tiden jag väntar på valpkullen så har jag samlat på mig en drös med namn. Läser mycket och hittar olika namn genom böckerna. Sedan får vi se om valpköparna tycker likadant. Det har ju varit ett antal illrar genom åren så här kommer några namnexempel.

Fizzelia är ett smeknamn från Felizia. Hade en jättesöt pastelltomte i första kullen som fick heta Felizia. Sedan året därpå kom det en Fizzelia.

Estrella fick namn efter chipspåsen. Vi är båda tokiga sour creme onion och det måste vara Estrellas märke.

Dag-Otto är döpt efter den tokiga b*ebä*a*en som inte kan säga R. Pappa heter Carl-Otto och om jag någonsin får uppleva en kull efter D-O som kommer hanarna heta ****-Otto

Alinéa Zephora kommer från Frankrike och hennes namn är franskt. Tror det var ett hotell som hette så.

Min första iller var döpt till Tracy Lords. Hade en lite grövre humor då.

Popp Off kommer jag aldrig att glömma. När han kom till mig så poppade han hela tiden och han var så glad jämt. Mattes lilla clown.

Dom som kommer hit får oftast ett smeknamn till sitt vanliga namn såsom Disel Fisel von Pinkelstråle, Armani Marvin, Wanda Snödrottningen, Ricky Kobra med flera.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.