OT "Vanvård" av hund...OT
Ja har lite småfunderingar, och ni illerägare är vettiga människor och ja vill ha era åsikter om detta!
2-3 månader sedan sålde vi vår hund, amstaff/schäfer/border collie blandras, ALLTID på språng, Näst intill ALDRIG still, så mycket energi att de inte finns ordet av det!
Såld p.g.a ja börjar plugga i januari, och visst kommer ja hem då o då, men ja har inte den tiden över som behövs för att stimulera denna hund då den kräver nästan 10ggr mer tid och energi än min egen dotter gör. Han mådde bra hos oss! Lite understimulerad visserligen, men hade hull o muskler. Kunde visserligen BARA äta sitt torrfoder Doggy Prima, annars kunde man räkna med en sömnlös natt med massa olika odörer från honom, och kass i magen flera dagar.. Så Bara torrfodret gällde för honom..
Nu fick ja samtal från den nya ägaren om ja kunde passa honom tis-tors. Visst!
Fick samtal direkt efteråt från en kär vän till mig som haft Max innan han såldes och känner hunden utantill och innan, precis som vi. Att hunden har åkt fram och tillbaka till olika människor hit och dit, bara för att hon pluggar hela dagarna, vilket hon sa till mig att hon INTE gjorde, utan högst 4 timmar borta 2 ggr i veckan, sen hade hno huuuur mycket tid som helst. Hon går ut me honom ca 5 minuter åt gången någon enstaka gång om dagen. Och till mig sa hon att agility vore en skitrolig sak att börja med o att hon gärna ville testa det.. LÖGNARE rent ut sagt!!!!!
Han är här nu, han ligger ner hela tiden, han är smal o har inga som helst muskler på kroppen, och han har en nergjutning i ryggraden, ca 10 cm från skuldrarna…. han är orkeslös och det verkade som att han använde alla sina krafter med att bara hoppa ihjäl mig när han kom innanför dörren.. Jag mår jättedåligt av detta… Jag har gjort en anmälan till länsstyrelsen och även beställt tid till veterinärbesiktning i eftermiddag halv tre.
Jag känner mig som en dålig hundägare, hur f*n kunde jag låta henne ta honom?! Allt hon sa lät så bra, hon hade en son, och Max som är så jädrans barnkär, hon skulle flytta till nytt hus precis i samma veva så hon hämtade honom en vecka senare så att han kom till det nya huset direkt.
Inte f*n har hon flyttat till nytt hus, hon bor kvar hos sin sambo i deras hus, och dom har sepererat o nu har ja fått höra att hon ska flytta till lägenhet och hon har själv sagt till annat folk att hon vet inte om hennes son kommer att få plats i den nya lägenheten.. Vem säger så om sitt barn!?
Jag tänker INTE låta Max komma tillbaka till henne, jag ska göra allt som står i min makt! Ni som varit med om samma saker, hund som iller som katt, djur över huvud taget. Hur har ni gjort åt saken? Finns det mer att göra än att göra en anmälan? För ja vill INTE att han kommer tillbaka till henne!!
Mvh En j*vligt upprörd föredetta hundägare..

kan du inte försöka prata med henne då hon hämtar hunden? för detta låter ju inte alls bra. du kan ju även ringa och anmäla att hon vanvårdat hunden och berätta att hunden finns hos dig så den kan få en besiktning hur den vanvårdats på papper. för kan du prata med henne går hon kanske med på att du får tillbaka hunden. önskar dig lycka till
Jag hade veterinärsbesiktigat Max om han var min hund, sen hade jag anmält den nya ägaren för vanvården. Jag antar att du har varit med Max hos veterninär när du hade honom innan omplaceringen, då finns papper på hur han var då. Och då ser veterinären att något har hänt hunden under tiden som den nya ägaren hade honom. Vanvård är straffbart, det hade jag upplyst den nya ägarne om. Och har du foto hur han såg ut när du hade honom, så ta ett foto på hur han ser ut nu. Då kan du visa dessa om du anmäler henne.
Usch vad ledsen jag blir för din skull… :(
Så många idioter det finns där ute som inte klarar av att ta hand om sina djur på rätt sätt. Och jag förstår att läget är ännu värre nu när du lämnat bort en kär vän till någon som misskött honom så. Det går ganska fort att förstöra ett djur och brukar ta lång tid att återställa det och få djuret att återfå livslusten och lita på människor igen.
Tyvärr finns det människor som väldigt gärna vill ha djur, gärna många, men som saknar en stor del empati och som inte känner speciellt mycket kärlek för djuren… Tyvärr spelgar detta lite hjärtlösa och oempatiska beteende ofta av sig på barnen också… :(
Jag tycker du gör helt rätt som tar hunden till en veterinär! Antingen skulle jag ringa henne efter veterinärsbesiktningen eller så skulle jag ta det öga mot öga när hon kommer för att hämta honom. Visa då pappren på hur dålig kondition han är i och att han har blivit vanvårdad av henne så att hon förstår allvaret och vad hon har ställt till med. Berätta även att du har gjort en anmälan och att om allt hon sa innan omplaceringen varit sant skulle inte hunden vara i detta skick nu.
Jag tycker det verkar som att du gör allt i din makt och jag kan bara önska dig och vovven lycka till! och hoppas innerligt att hon får betala för sina handlingar!!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Rent krasst kan du inte behålla honom. Så se till att djurskyddet sätter fart och kollar upp det hela. Nackdelen är att om hon inte vill släppa tillbaka hunden till dig kan du inget göra utan måste släppa tillbaka den till henne. Men du kan alltid testa med att försöka få behålla hunden av henne, be att få köpa tillbaka honom om så är.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Beklagar!
Det är så jädra svårt att kunna vara säker på att hitta bra hem när man omplacerar. Det kan låta hur bra som helst och personen kan vara väldigt förtroendeingivande och verka 100% seriös men så blir det ändå så fel.
Sara
uss jag känner verkligen med dig!
hur bra en familj kan verka innan man skickar iväg djuret så kan man tyvärr aldrig veta hur dom behandlar djuret bakom stängda dörrar :(
hoppas det löser sig för er på något sätt iaf.
stor styrkekram.
Önskar dig all lycka hos vett och hoppas att djurskyddet gör nått åt det så fort som möjligt, stackars Max.

lite uppdatering: Har varit hos vet halv tre idag, han DROG mig hela vägen ner dit och hade jag inte haft hjälp med att ta barnvagnen hade jag aldrig klarat av det. Han är Inte desamma hund som när vi lämnade bort honom, han lyssnar inte på ett skvatt och det är absolut inge pli på hunden för fem öre!!! Vet sa att han har ingen muskulatur över huvud taget och är mager, ingen underhudsfett. I övrigt mådde han bra. Ska ringa länsstyrelsen imorgon och prata med samma person som ja pratade med idag, och se vad vi ska göra.. Ska skicka en kopia till henne på vet, bes! :)
En sak e klar, han ska INTE tillbaks till den ***** jag hade struntat i vad andra sagt, jag hade behållt Max !!
#8 jadu, det är tragiskt vad en del människor kan förstöra djur… :(
Men nu önskar jag er all lycka och att han blir den samma som när du hade honom!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hua vad vissa kan hinna skada djuren på 2 månader =( men stå på dig och se till att vinna kampen och få tillbaka hunden. håller tummarna för dig
lycka till och som de andra sa , stå på dig
Styrkekram :)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

skickar en lycka till kram .. står bakom dig ..