Söker illervalp
Hej!
Vi är ett par i 22års åldern, bosatta i Göteborg som söker en ny familjemedlem.
En av oss har iller vana sen tidigare och vi undrar om det är någon här inne som kommer att få en kull inom snar tid. Vi vill helst köpa en iller vid ålder 8-12v, samt som har gått igenom viss bit-träning/lådträning. Vi har tsms väldigt mkt fritid då vi kommer att arbeta på olika tider. så den lille inte blir ensam.
helst i göteborgs området så att man kan ha god kontakt med uppfödaren vilket vi tycker är ett krav. Ge gärna tips om ni vet någon bra eller om ni själv har tänkt att omplacera era småttingar.
Enda kraven från oss på uppfödare är vetbesiktning, chippning, vaccinering samt stamtavla(reg.papper)

låd-, och bitträning kommer ni inte undan vår lilla tjej är snart halvåret och lär sig ännu :) :P
Hej hej!
Kul att ni fastnat för iller. :)
Tänkte bara påpeka endel små saker som du säkert inte tänkt på själv :) För det första behöver man inte vaccinera valpar som är under 10v då man i sådanna fall måste ta ännu en spruta medans man bara behöver ge en om den ges efter 10v.
Det finns inte jättemånga uppfödare här i Sverige som driver hemmauppfödning på det viset ni önskar så ni måste nog leta er ut lite i Sverige för att finna det ni söker.
Illrar föds i regel under våren/sommaren så är det absolut en valp ni vill ha så är det ju ett tag tills valpsäsongen drar igång.
Men det finns allt som oftast en hel bunt med omplaceringsillrar ute för försäljning :)
Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag planerar en, eventuellt 2 kullar. Men det blir först till våren, när illrarna behagar gå in i brunst.
Annars så har Ammi (gottfridsson härinne), en ljuvlig tös från årets kull kvar till salu!

Det finns ju ett gäng illerägare i Göteborgs-trakten (jag tex.
) och några kullar planeras. Men det är ju först nästa år då.
Som de andra redan skrivit, illervalpar föds på våren, annars finns ju massa omplaceringar på blocket om man inte är ute efter just valp.

Bayliz: Hej, Jo det är sant (därför jag skrev viss) och sedan är illrar kända för att testa sin nya ägares gränser ofta. :)
JossanH: Tack så mycket för informationen. Visste inte om att dem enbart är brunstiga under vår/sommar. Vi överväger att köpa en lite äldre iller också (det är alltid en möjlighet) blir ju ca 6mån gamal om man köper från årets kullar då.
Sarae: Okej det låter bra, något speciellt man skall tänka på vid köp?
Skall kolla in på namnet du gav mig. :)
#5 tron tråden heter "en hona kvar" eller något, ska se om jag kan putta.
För valp av mig finns mer info på min hemsida nedan.. kommer snart att uppdatera med parningsplaner :)

#5 Rekomenderar också den sista tjejen som Gottfrisdsson har kvar. Ni kommer få en uppfödare som ställer upp i vått och torrt då.
Gör samma som #3#, men här planeras bara en kull isåfall

UlrikaD: Okej vad trevligt, det vi mest känner är väl att vi helst hade velat ha en nu vid juletiderna. (dock var vi helt ute o cyklade gällande valptider) Är det bättre att köpa en lite äldre(6mån)/eller ung(v.) eller vad rekomenderas?
#9 beror helt på illern skulle jag vilja säga, hur den blivit hanterad, uppfostrad och hur personkemin stämmer med er. Jag har både valpar och omplaceringar här hemma, och ja, båda är bra på sitt sätt.. så det är svårt att säga det ena elelr det andra. Magkänsla och personkemi är väl det jag skulle säga borde styra valet :)

10# Jag håller med. Vi känner ju det att vi helst vill träffa knotten innan man bestämmer sig för att se efter så det känns bra. Därför vi letar i göteborgs trakterna.

Fast man kan ju åka en bit och hälsa på med. Ta det som en minisemester.
Valp eller vuxen är helt från individ till individ tycker jag :) En iller som bara är 6 månader har fortfarande mycket att lära och präglas på.
Min första iller var en omplacering på 6 månader och var den bästa förstagångsillern man kunde begära! Rumsren, snäll, glad och älskade promenader och ändå hade han flyttat runt från olika hem och akuthem, och när jag hämtade honom hos uppfödaren igen bodde han ute i en stor bur. Trots allt detta hade han alla de bästa kvaliteterna jag kunde önska hos en iller.
Jag ville inte ha en liten valp som första iller jag ville ha en iller som var färdigutvecklad och som kunde vara med ut och gå och umgås "på riktigt" med en gång.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#12 haha ja självklart, känns det som man har hittat rätt uppfödare så är det självklart värt att åka en bit. Men vi vill kunna ha fortsatt god kontakt med uppfödaren och ser därför helst att dem finns i närheten om det är problem eller om man bara vill ha en allmän uppföljning osv :)
#14 Det finns ju både mail och telefoner och endel uppfödare har "dygnet-runt-jour" när man som valpköpare har akuta frågor, hjälp eller vägledning.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#13 Det du berättar stämmer mycket på hur man känner själv. Antar att det är det där med uppfostring och första reglerna/personlighetsutvecklingen är det som lockar när det gäller valpar. En på 6månader hade vi absolut kunnat tänka oss. Tycker att ljusa illrar är finast i täckningarna. Vad har du för täckning på din?

#15 Jossan jag förstår precis dina synpunkter. Och jag håller med men jag känner väl mer för att kunna hälsa på ibland. Många uppfödare har det att man skall åka dit några gånger innan samt uppföljningsmöte (vilket jag tycker är bra) men det kan bli väldigt dyrt i längden om det ligger väldigt långt bort.
#17 absolut! Alla är inte gjorda utav pengar *pekar på mig själv* :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Har nog inte träffat någon illeruppfödare osm kräver uppföljningsmöten. Men vill man hälsa på så är det ju en annan femma=)

#19 det är bara vad jag läst när jag kollat in på uppfödares hemsidor. Några vill se hur deras valpar har utvecklats osv :)
#18 Absolut, så är det ju för oss flesta :)
Här är en länk till Gottfridssons annons på kvarvarande illertjej.
Tydligen var årets kull väldigt lugna, snälla och lätta att bitträna

#21 Tack, jag har kollat på hennes annons :) Håller på att söka igenom många trådar här inne samt lite ute på övriga nätet. Men håller ett extra öga på hennes annons.
"0 Jag får besök av Ammi till helgen så vill ni komma upp och träffa henne så är ni välkomna. Jag bor strax utanför Skövde så det är ju inte så långt att åka. Kanske kan kännas skönt att få träffa uppfödaren i lugn och ro, se om personkemin stämmer med mera.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#23 oj vilket super tillfälle!

#23 Tack så mycket för erbjudandet :) kommer dock inte ha möjlighet att resa något nu under november. Absolut ett toppen tillfälle som jag hoppas att någon annan seriös illerköpare kommer att ta. Jag hoppas verkligen att hennes lilla tös får ett bra hem.
#25 För att göra mer reklam för Ammi så kommer hon även hem med valpen till dig. Hon erbjuder sig även att stanna över dagar/nätter, alltför att du som valpköpare ska känna dig säker.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.